Hoe maak je authentieke Gulyás voor Hongaarse vrienden?

Er zijn nogal wat recepten voor Goulash te vinden en zeker in de Oost-Europesche landen zijn er allerlei variaties.

Maar als Hongaarse vrienden vanuit de Poesta 16 uur in de auto hebben gezeten zijn ze wel toe aan een lekkere maaltijdsoep.

Ik zoek daarom een beschrijving van een authentiek recept met eventueel een afbeelding van hoe het resultaat er uit ziet. Ik vraag vooral om eigen ervaring en niet om een kopie van een recept dat via Google te vinden is. Het is namelijk wel de bedoeling dat mijn vrienden deze creatie lekkerder vinden dan thuis.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
2.8K
anneliez
11 jaar geleden
vraag hoe authentieke hollandse snert gemaakt moet worden en je krijgt zoveel recepten als er reacties zijn.
Dus die gulyas die jij gaat maken zal anders zijn dan ze gewend zijn, lekkerder of niet, kwestie van smaak
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aardig en leuk dat je dat doet, maar zou het niet veel leuker zijn om hen te verassen met authentieke nederlandse kost? Goulash eten ze al vaak genoeg lijkt me zo.. Anyway succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als we daar gaan eten gaan ze erwtensoep maken ;o)

Het beste antwoord

Toevallig net gisteren gemaakt!!

Gulyásleves (4 personen)
700 gr vlees zonder been (niet te mooi vlees: bijv. riblappen met randje vet)
300 gr aardappelen
180 gr groene paprika of een mengsel van scherpe paprika met gewone paprika.
60 gr verse tomaten
80 gr reuzel
150 gr ui
200 gr wortelen
100 gr peterseliewortel
100 gr koolrabi
15 gr paprikapoeder
zout
komijn
2 teentjes knoflook
Brood

Vlees in blokjes van 1,5-2cm snijden.
Smelt het vet in de pan en bak de gehakte uien tot deze goudbruin zijn.
Een paar lepels vet/ui apart doen in een pannetje, daar moet de paprikapoeder doorheen gemengd worden maar als dat te heet wordt, wordt het bitter.
De uien met vet mengen met de kruiden (komijn, fijngehakte knoflook), en direct daarop het vlees met wat zout verder bakken.
Dan water toevoegen en de opnieuw warm gemaakte uien/vet met paprikapoeder toevoegen, laten sudderen en af en toe nog water toevoegen, regelmatig roeren, op matig vuur verder sudderen.
Op dit moment kunnen er al groenten worden toegevoegd, die koken dan helemaal kapot en lossen helemaal op in de soep: wortelen, peterseliewortel, koolrabi, paprika, tomaten.
Ondertussen, aardappelen en tomaten en groene paprika in stukken snijden van ongeveer 1 cm gesneden en de noedels bereiden. Als het vlees (bijna) helemaal zacht is, voeg je de aardappelen en paprika's en tomaten toe. Zorg voor voldoende water, tot boven aan toe. Als de aardappelen gaar zijn, de noedels toevoegen. Veel groenten: feherrépát (peterseliewortel), wortelen, selderij, koolrabi toevoegen om er een lekkere gulyás van te maken.

Toegevoegd na 1 uur:
tweede foto: dit heb je als je in het begin het spekvet te heet maakt :-)
Plaatje bij antwoord
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In je beschrijving geef je aan dat je noedels moet toevoegen. Die staan niet in het boodschappenlijstje. Welke noedels kan je hiervoor nemen en hoeveel? Maakt het uit wat voor paprikapoeder je gebruikt? Gewoon van de buurtsuper of moet ik eigenlijk op zoek naar betere? En kan je er nog wat tijden neerzetten? Is dit in een uurtje klaar, of moet je het lang laten stoven en de volgende dag opdienen?
crispy
11 jaar geleden
dat zijn in de regel zelfgemaakte noedels, van ei en meel. Maar ik doe ze er nooit in, omdat er al zoveel aardappel in zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank! is dit je eigen foto?
crispy
11 jaar geleden
Ja dit is een eigen foto, maar niet van gisteren... deze was in Hongarije een paar jaar geleden.
En ik zie dat ik nog niet alle vragen heb beantwoord uit je reactie: paprikapoeder: ik gebruik een mix van gewone (zoete) en scherpe paprikapoeder. Eerlijk gezegd weet ik niet wat voor kwaliteit paprikapoeder je bij de buurtsuper koopt, ik neem het altijd mee vanuit Hongarije. Maar het belangrijkste is dat het vers is: als je paprikapoeder hebt dat al een jaar in een aangebroken potje zit, is er veel van de smaak verloren gegaan. Kooktijden: het vlees moet helemaal zacht worden, dat komt dus neer op zo'n 3 tot 4 uur sudderen. Roer wel regelmatig door, want vanwege de aardappelen die erin zitten (en die ook deels kapot koken, waardoor het zetmeel los door de soep gaat zweven) kan dat zetmeel gaan aanbranden op de bodem. Als je dit buiten op een houtvuurtje maakt: in het begin de pan (bogrács) laag op het vuur zetten, dan heb je veel hitte die je nodig hebt om het vlees snel dicht te schroeien. Zodra je alles aan de kook hebt, pan omhoog zodat het niet gaat aanbranden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'niet te mooi vlees'? Er is geen mooier vlees dan vlees met een randje vet :) Ik gebruik als basis een recept van smulweb (http://www.smulweb.nl/recepten/1116216/Hongaarse-goulash-van-rudolph ) en afhankelijk van mijn bui varieer ik daar het een en ander op vanuit andere recepten. Goulash is typisch zo'n recept dat in elke streek en elk gezin weer net iets anders gemaakt wordt. Bovenstaand recept van crispy ziet er wel erg lekker uit: het proberen waard! Dan daarvoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank!

Andere antwoorden (1)

Gulyás is de Hongaarse nationale schotel en is in feite een soep. Wat wij hier Goulash noemen heet daar in feite 'pörkölt' en is een vleesschotel in Hongarije.

Er zijn veel varianten van en elke familie heeft zelfs daar wel een eigen recept, meestal al van hoe oma het maakte.
Oorspronkelijk heet de kudde runderen "gulya" en het woord "gulyás" is gegeven aan de herders die de kudde 'gulya' hoedt. Zij maakten in de poesta de 'gulyás(soep)' boven een kampvuur in een grote ketel. Deze soep werd gemaakt van stukken rund- of schapenvlees, ui,
paprikapoeder en aardappelen. De bereiding duurt vaak meerdere uren, waarbij men in de ketel die boven het houtvuur hangt, voortdurend in de soep roert en steeds kokend water of bouillon toevoegt.

Toen ik in Duitsland woonde, had ik een buurvrouw die van oorsprong haar 'roots' in Hongarije had. Elke keer als 'oma' overkwam moest zij 'gulyás' maken. Omdat ik overal recepten vandaan haal en samen mee wil koken, heb ik oma dus geholpen en zodoende weet ik precies hoe zij het maakte.Ik heb er nl. een speciaal notitieboekje voor;

Oma begon met flinke stukken van riblappen te snijden waar flink veel vet aanzat. Dit smelt gewoon weg, maar geeft zoveel smaak! Die stukken braadde ze aan in reuzel.
Toen dit goed bruin gebakken was, werd het overgedaan in een grote braadpan en in het overgebleven braadvet werden 4 grote, in ringen gesneden ui, 1 groene- en rode paprika in ringen even kort gebakken.
Deze groenten kwamen dan, met het braadvet, bij het vlees in de braadpan en deze werd op een laag pitje gezet.
Toen deed zij er 1 flinke lepel paprika edelsüss bij en een kleinere lepel scherpe paprikapoeder. Verder werd er 1 lepel bloem ,peper, zout, tijm en 2 flinke tenen uitgeperste knoflook toegevoegd. daarna werd geleidelijk 1 l. bouillon en1 blikje tomatenpuree erbij gedaan.
Regelmatig roeren en 2 uur pruttelen.
Daarna werden er enkele grote geschilde aardappelen, in stukken gesneden bij gedaan en toen die gaar waren, werd de soep op smaak gebracht met enkele druppels Worcestershire sauce.
Heerlijk en zeer voedzaam met knapperig brood!
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lekker! Leuk antwoord ook. Klinkt als een internationale versie met Worcestershire sauce. Wat is paprika edelsüss?
amc
11 jaar geleden
Paprika edelsüss is de milde paprikapoeder, sorry, ik was weer even in mijn Duitse periode en daar hebben ze altijd de keuze uit 'edelsüss en rosenscharf'. De ene is 'gewoon en mild" en de andere is pittig en scherp. Ik neem aan dat het hier de paprikapoeder is die je normaal in de schappen ziet staan, die is namelijk ook niet echt scherp en pittig. Worcestershiresauce hebben ze in Hongarije ook hoor. Oma pakte dit direct om op smaak te maken. Ik weet alleen niet of het er al zo lang is en of oma er mee opgegroeid is of alleen later ontdekte als 'de smaakmaker voor gulyás". (^-^)