is het normaal dat glutenvrij brood snel uit elkaar valt?

Als ik een sneetje uit de verpakking haal valt het al uit elkaar. ik kan er niet eens beleg op doen.
het was brood van de supermarkt.
ligt dit aan het recept of aan de kwaliteit, wie kan mij daar op beantwoorden?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.6K
Amadea
6 jaar geleden
Ja. Gluten zijn de eiwitten in tarwe die verantwoordelijk zijn voor de stevige structuur van het deeg. Zonder gluten heeft het brood geen structuur.

Het beste antwoord

Als glutenvrijbrood korrelig is en uit elkaar valt ligt dat aan het recept. Er zijn legio recepten op Internet te vinden voor het bakken van glutenvrij brood dat niet uit elkaar valt.
Er was bij een grote supermarkt die op de kleintjes lette wel degelijk glutenvrij brood te koop met een goede structuur maar het is uit het assortiment gehaald om een eigen merk te promoten.

Bij Genius heeft men hard hun best gedaan om het brood glutenvrije brood met de goede eigenschappen weer in het assortiment te krijgen en dat is gelukt.

https://www.geniusglutenfree.com/nl_nl/producten
https://www.glutenvrijemarkt.com/blog/genius-glutenvrij-brood/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
maar is dat dan wel echt glutenvrij?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@anke1963, Zolang de Nederlandse Voedsel- en warenautoriteit van het Ministerie van Economische zaken het niet tegenspreekt, moet er van worden uitgegaan dat Genius de waarheid spreekt. Misschien is het wel een van de zoveelste voedingshypes waar miljoenen aan worden verdiend. Of het een hype is voor mensen die geen tarwe-allergie of glutensensitiviteit (non-celiac gluten sensitivity (NCGS) hebben en dus weer overwaait, weet men pas over een paar jaar.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@anke1963 heb je hier iets aan: Per 20 juli 2016 is de Europese verordening EC Nr 828/2014 voor glutenvrije producten van kracht geworden. Omdat de gevoeligheid voor gluten bij mensen met coeliakie verschilt, zijn hierin twee categorieën gedefinieerd:
1. producten met een zeer laag glutengehalte:
een glutengehalte tussen de 20-100 mg/kg.
2. glutenvrije voedingsmiddelen:
een glutengehalte beneden de 20 mg/kg.
20 milligram = 0,002 gram = 0,00002kilo De Nederlandse Voedsel-en Waren Autoriteit (NVWA) controleert regelmatig of producenten zich aan de eisen houden die staan in de Uitvoeringsverordening (EU) Nr. 828/2014 van de Commissie van 30 juli 2014 wat betreft de voorschriften voor de voorlichting aan de consument.
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32014R0828&rid=1 Reken maar dat de Nederlandse coeliakie vereniging aan de bel trekt als een product niet aan de voorwaarden voldoet of de consument niet goed wordt voorgelicht.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dat is een duidelijk antwoord! dank je wel,

Andere antwoorden (1)

Gluten zijn de eiwitten in bloem die ervoor zorgen dat je deeg en brood elastisch zijn en die houden de zetmeelkorrels bij elkaar. Als je nu de gluten wegneemt dan blijven er dus enkel de zetmeelkorrels over en die hebben niet veel affiniteit met elkaar.
Je moet de test maar eens doen met en beetje gewone bloem waar je wat water bijdoet tot je een deegje hebt en doe dan hetzelfde met bijvoorbeeld maïzena, je zal zien dat het deeg van de gewone bloem mooi aan elkaar hangt terwijl dat het zetmeel gewoon nat wordt zonder echt een deeg te worden.
Er is wel brood op de markt dat minder korrelig is maar daar zijn dan weer andere additieven aan toegevoegd om de zetmeelkorrels alsnog aan elkaar te laten klitten, maar of dat dan weer zo goed is??