Waarom zitten handsinaasappelen in en rood netje en perssinaasappelen in een groen?

Zijn die kleuren willekeurig gekozen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb geen idee. Ben benieuwd naar de antwoorden. Goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grappig, ik wist dit niet eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahahah leuke vraag, maar je hebt je antwoord zelf al gegeven. Is overal zo. Groen is voor pers en oranje voor hand sinasappelen. Hoe moet je ze anders uit elkaar halen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht; misschien is er een bepaalde logica. Ze hadden ook de kleuren blauw en geel kunnen gebruiken.

Het beste antwoord

Omdat je aan de buitenkant van een sinaasappel niet kunt zien of het om hand- of perssinaasappels gaat, is er een afspraak gemaakt om dit verschil makkelijk herkenbaar te maken.

Sinaasappels die slecht te pellen zijn, veel pitten hebben of aan de zure kant zijn, worden verkocht als perssinaasappel in plaats van als handsinaasappel.
Soms bepaalt ook het land van herkomst het verschil.
Handsinaasappels komen gewoonlijk uit Europa en perssinaasappels uit Brazilië.
Maar in principe maakt de verkoper of in de supermarkt de kleur van het netje (rood voor handsinaasappels en groen voor perssinaasappels) de sinaasappel tot een hand- of een perssinaasappel.

Toegevoegd na 4 minuten:
De kleuren van de netjes hebben geen specifieke reden. Ze zijn gewoon bedoeld om het verschil tussen pers- en handsinaasappels aan te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Om verschil tussen hand- en perssinaasappels aan te geven, te onderscheiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar waarom dan juist rood voor handsinasappelen en groen voor perssinasappelen? Ik neem tenminste aan dat de vraagsteller dat graag wil weten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aha!
De kleur van de netjes gebruikt men zodat je weet welke sinaasappels je hebt, dus een groen netje voor perssinaasapels, en een rood netje voor handsinaasappels. Het is gewoon voor het gemak gedaan, zodat je meteen weet wat perssinaasappels zijn en handsinaasappels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kocht laatst een klein kistje mandarijnen (2,3 kilo). Boven op de mandarijnen ligt een rood gekleurd kunststof net. Wat me opviel was dat de mandarijnen ònder het net veel dieper oranje leken (mooier dus) dan de wat fletse mandarijnen die het eigenlijk waren.
Het lijkt er voor mij op dat dit bewust zo gebeurt om de mandarijnen beter verkoopbaar te maken (net als de verlichting boven vlees in de supermarkt),