Kun je voor een chocoladetaart de pure chocolade vervangen door melkchocolade?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik vervang veel dingen met andere of doe sommige er niet bij dus ik neem aan dat het wel kan. Je kan het altijd uitproberen

Antwoorden (2)

Ja hoor dat kan en zelfs ook met witte chocolade .
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ga het proberen.dank je wel
Amadea
4 jaar geleden
Het lijkt mij dat je dan wel minder suiker moet gebruiken. En misschien wat cacaopoeder toevoegen, om toch voldoende chocoladesmaak te kunnen krijgen.
Het kan wel, maar niet zonder aanpassingen. Melkchocolade is romiger, heeft een ander smeltpunt en mengt niet zo makkelijk als je bijv. een ganache ( chocoladecrème) of als glazuur in vloeibare vorm wilt maken.
Wil je hem gebruiken om de taart mee af te smeren, dan kan je hem het best, in stukjes gehakt, overgieten met tot tegen het kookpunt verwarmde room, even laten staan en dan goed doorroeren tot je een glad mengsel hebt. Even iets laten afkoelen (nooit in de koelkast maar bij kamertemperatuur) en dan kan je hem gebruiken. Nooit de chocolade in de hete room in de pan doen, want dan is de pan te heet en kan de choco verbranden!
In tegenstelling tot een ganache van pure chocolade, waar de verhouding room/choco 1 op 1 is, neem je bij melkchocolade bijv. 150 gr melkchocolade en 100 ml. slagroom.

Bedenk ook dat chocolade door het bakproces aan smaak minder wordt. Heel bittere chocolade wordt immers door het bakken ook een stuk minder bitter. Bij melkchocolade wordt de smaak ook veel minder. Dit zou je kunnen ondervangen door cacaopoeder of een deel pure chocolade toe te voegen .
amc