Is halvarine wel gezond?

Ik lees allerlei tegenstrijdige informatie over halvarine.

De halvarine fabrikant prijst het product de hemel in en zegt dat alle essentiële vitamines erin zitten en antioxidanten. Daarnaast zit er in verhouding weinig vet in. Maar je leest ook dat het geen natuurlijk product is waar het lichaam minder goed raad mee weet, dat er allemaal niet zo fijne chemische middelen te pas komen aan de productie van halvarine en dat het smeltpunt hoog ligt waardoor er (meer) kans is op aderverstopping.

Hoe zit het nu precies?

Toegevoegd na 3 dagen:
Ook hier geen eenduidig antwoord helaas. Zou je kunnen zeggen dat het consumeren van vitamines die natuurlijk in een product voorkomen beter is dan het consumeren van kunstmatig toegevoegde vitamines? Of is dit te kort door te bocht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Halvarine is niet per definitie gezonder of ongezonder dan andere soorten vet. Zoals met alles, is het een kwestie van een gezond uitgebalanceerd dieet.
Dat de fabrikanten hun verrijkte halvarines aanprijzen is bekend. Dat heet "gezondheidsclaims", en zijn bij wet geregeld (EU-normen), dus als iemand iets beweert, dan mag je er van uit gaan dat er wetenschappelijk bewijs ervoor is... tenzij een fabrikant een claim plaatst wat niet toegestaan is, en dan krijgt hij te maken met de VWA die torenhoge boetes kan uitdelen.
De vetten die in een halvarine zitten, zijn een complexe mix van diverse soorten plantaardige en dierlijke vetten, doorgaans afkomstig uit palmolie, sojaolie, kokos, raapzaad en kleine hoeveelheden visolie die zorgen voor de verrijking aan omega-3 en -6 vetzuren. De vitamines komen meestal "uit een potje", maar dat betekent niet dat een halvarine "chemische troep" is, althans niet minder dan de vitamines die je krijgt in je apotheek.
Vroeger bevatten een aantal soorten halvarines een hoge hoeveelheid transvetzuren. Deze ontstaan NIET door verhitting, maar tijdens het chemische proces van "verharding", dat is dus het reduceren van de hoeveelheid meervoudig onverzadigde vetzuren, waardoor het vet minder vloeibaar wordt en minder oxideert (=ranzig worden) Maar tegenwoordig zijn de industriële processen dusdanig verbeterd dat de hoeveelheid transvetzuren in de margarines en halvarines zo goed als nul is.
Er is al decennia een discussie gaande over de rol van de diverse soorten vet in hart- en vaatziekte. Er is min of meer consensus over de enkelvoudig verzadigde vetzuren, die een positieve rol spelen (zoals b.v. olijfolie) De onverzadigde vetzuren kunnen zowel positief als negatief effect hebben. De omega-3 en -6 heb je gewoon hartstikke nodig om gezond te blijven, omdat je lichaam deze niet kan aanmaken, maar het probleem is dat deze heel snel oxideren, en dan worden ze juist ongezond.
Verder bevat een halvarine (of margarine) lecithine om de emulsie van water in olie te stabiliseren (deze is meestal afkomstig uit soja), caroteen (dus vitamine A) voor een mooie gele kleur en melkeiwitten.
Margarines en halvarines bevatten trouwens helemaal geen cholesterol (nou ja, oké, een heel klein beetje door de visolie, maar dat is zeker niet ongezond!)

Toegevoegd na 2 dagen:
Hoi Noescom. Helaas, er is geen eenduidig antwoord! Waar het om gaat is of je lichaam de vitamines kan absorberen (=bioavailability) Vitamines uit een potje zijn (in de regel) beter beschikbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben je nou levensmiddelentechnoloog en inspecteur en dierenarts?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed opgelet! En het wellicht verrassende antwoord is ja, dat ben ik allemaal. Ik heb een PhD in diergeneeskunde, ben ook levensmiddelentechnoloog, en ik werk als senior inspecteur bij de NVWA. Dus het klopt allemaal. Misschien moet ik voortaan alles tegelijk vermelden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welnee, maar het viel me gewoon op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is prima hoor! Ik ben toch helemaal nieuw op deze site en ken nog niet goed alle etikettenormen, terwijl je al een ware expert bent! :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook daarvoor geldt: welnee. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is één ding wat niet begrijp! Misschien kan je me hierbij even helpen. Je zegt in mijn reactie dat transvetzuren ongezond zijn maar bagatelliseert vervolgens over de hoeveelheid die tegenwoordig in halvarine en margarine zit. Transvetten kan je lichaam niet omzetten, ook al zitten er weinig transvetten in ten opzichte van 20 jaar geleden, elke gram is één teveel. Zeker omdat het transvet zich kan stapelen in je lichaam rondom je belangrijke organen. Zoiets kan aardig oplopen in 30 jaar tijd. Het eten van Transvetten staan bekend om een verhoogd risico op hart en vaatziekte. Waarom dat dan promoten? En waarom niet transvetvrije producten? Misschien omdat het goedkoop is om te fabriceren??? Nog iets: "Dat de fabrikanten hun verrijkte halvarines aanprijzen is bekend. Dat heet "gezondheidsclaims", en zijn bij wet geregeld (EU-normen), dus als iemand iets beweert, dan mag je er van uit gaan dat er wetenschappelijk bewijs ervoor is"" De enige gezondheidsclaims zijn plantensterolen. Maar je zegt er niet bij wat voor nadelen het heeft om op deze manier je cholesterol te verlagen, namelijk het verdringt een aantal vitamines uit je lichaam. Consumenten weten heel vaak niet wat cholesterol inhoud. Zelfs de meeste doktoren kennen maar heel vaak 1 LDL cholesterol, terwijl er 2 LDL cholesterol bestaan, een goede en een slechte. Je totaal cholesterol zegt dus niks over het risico op hart en vaatziekte als men niet eens onderscheid kan maken tussen beide LDL's. Transvetten verhogen je slechte LDL cholesterol maar een pakje gezondheidsclaims plantensterolen verlagen het weer. Snap jij het nog? De rest van boter die verkocht worden bevatten extra toegevoegde vitamines en meestal omega 3. Op vitamines en mineralen, omega 3 mag je geen gezondheidsclaim leggen. Dus dan blijft er bar weinig over. Of ik moet zoveel boter op mijn kop hebben dat ik iets over het hoofd ziet? ;-) Dat jij halvarine en margarine aanbeveelt dat begrijp ik nog wel. Jij bent tenslotte levensmiddelentechnoloog, gokje je werkt voor Unilever??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste ivodepivo.
Je bent erg fel tegen transvetzuren, en dat is ook goed, want die zijn beslist zeer ongezond, maar je moet niet overdrijven, en geen feiten verdraaien of iemand valselijk beschuldigen, zoals je nu met mij doet.
Wat voor werk ik doe gaat je niets aan, maar ik werk in ieder geval niet voor Unilever. Eigenlijk het tegendeel: ik ben inspecteur van de NVWA, en Unilever is een van de bedrijven waar ik toevallig inspecties uitvoer.
Waar in mijn antwoord heb je gelezen dat ik de consumptie van halvarines aanbeveel? Lees het nog een keer, aub. Dat zal je nergens vinden.
Je beweert ook dat ik heel veel dingen niet zeg, en dat klopt ook. Anders zou ik een boek moeten schrijven, en niet een blog. Ik probeer een vraag van iemand te beantwoorden, niet een college te houden.
Nogmaals, transvetzuren zijn slecht voor je gezondheid, maar kunnen wél gemetaboliseerd worden, al gaat dat erg moeizaam. En de gevolgen voor de gezondheid die je schets zijn zwaar overdreven. Ik maak mij grotere zorgen over b.v. residuen van plantenoestrogenen of PAK's, en een tekort aan vitamines heeft veel sneller een nadelig effect op je gezondheid. Hiermee praat ik niet goed de aanwezigheid van transvetzuren, maar weeg ik de risico's op ernst af.
Je hebt gelijk, elk gram transvet is één te veel, daarom bevatten de meeste margarines nu 0% transvet, en dat is een hele bewuste -en terechte- keuze van de industrie, terwijl niet eens een wettelijke grens is aan de hoeveelheid transvet.
Je hoeft ook geen 20 jaar terug in de tijd te gaan op zoek naar problemen met transvet: vorig jaar heeft de NVWA een project gedraaid over transvetzuren in voeding. Het eindrapport is openbaar en kan je vinden op onze site www.vwa.nl Weet je waar de meeste transvet werd gevonden? In de ambachtelijke goudse wafels.
En als laatste een goed bedoeld advies: wees aub wat voorzichtiger en niet zo neerbuigend in je opvattingen. Ik snap heel goed waar ik over praat: ik heb een doctoraat Cum laude in levensmiddelentechnologie. Heb je dat ook, of heb je alleen maar heel veel boeken gelezen, maar dan alleen maar de boeken die je mening konden bevestigen? Ik heb ze namelijk allemaal gelezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Gabi71, je zegt dit: Halvarine is niet per definitie gezonder of ongezonder dan andere soorten vet. Daar ben ik het dus niet mee eens, en daarom reageer ik ook. Vetten waar transvetten inzitten zoals halvarine zijn per definitie ondergeschikt aan natuurlijke vetten waar geen of natuurlijke transvetten in voorkomen Mijn neerbuigendheid naar je toe komt mede door twee opmerking van jou, namelijk je begint met: "Kees heeft gewoon gelijk" en je eindigt met" Echt waar, geloof me, ik weet waar ik het over heb Mijn excuses dat ik zo fel reageerde. Misschien dan mijn stukje verhaal ook wel wat heeft getriggerd bij jou. Maar ik wil wel nog even inhoudelijk reageren: Je zegt vervolgens dit: de meeste margarines nu 0% transvet bevatten, en dat is een hele bewuste -en terechte- keuze van de industrie, Als er op een verpakking staat 0% transvet dan bevat het wel degelijk transvetten, weliswaar minder dan 1 procent maar nog steeds transvetten. Vind ik misleidend! Maar uit je laatste alinea concludeer ik dat jij de kenner bent, en ik niet! En dat ik daarom geen recht van spreken hebt. Begrijp ik dat goed? Gr. Ivo

Andere antwoorden (2)

Ten eerste wordt er aan halvarine vit A en vit D toegevoegt, wat belangrijke vitamines zijn.
En zolang jij je boterham besmeert met halvarine en geen kuipje leeg gaat zitten lepelen is halvarine niet ongezond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Halvarine is chemische troep! Het bevat ( weliswaar minder dan vroeger ) maar met nog steeds chemische transvetten.

Je lichaam kent daar geen enzymen voor om dit vetzuur om te zetten. Je slaat transvetten dan ook op in je vetcellen maar ook in en rondom je organen. Maar ook in je bloedvaten.

Dit is wel een langdurig proces ( veel en jarenlang transvetten eten)... en de één is er wat gevoeliger voor dan de ander.

Mijn advies: Halvarine: Nee

Verder!

Pas ook voor andere producten met transvetten, ook wel gehard of gedeeltelijk gehard vet genoemd. Vis nooit frituren, omega 3 in vis bij verhitting worden transvetten

Frituur of bak nooit met onverzadigde en meervoudige vetzuren, dit geeft oxidatie. Dus als je een keer frietjes wilt eten zelf aardappelen schillen en frituren in verzadigd vet. Frietjes uit de supermarkt zijn voorgebakken meestal me zonnebloemolie ( is onverzadigd vetzuur ) dus die zijn ook niet geschikt

Koud kun je de meervoudige onverzadigde en onverzadigde vetten wel goed gebruiken. Zorg wel voor een donkere plek en de dop op bijvoorbeeld een fles olijfolie.

Bakken doe je het best in Kokosolie of roomboter.

Dat van die extra vitamines in Halvarine is gewone pure marketing. Eet gezond en gevarieerd met eventueel een goede multivitamine om aan te vullen

Succes

Toegevoegd na 4 minuten:
Als je bang bent voor verstopping van aderen? Veel bewegen, niet roken. Ennnnnnn

Vermijd geraffineerde suikers zo veel mogelijk! Dus heel af en toe gebruiken. Uit recentelijk onderzoek is gebleken dat het hart en vaatziekte in de hand werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Transvetzuren ontstaan door bewerking van vetzuren met waterstof onder hoge druk (hydrogenering), niet door verhitting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Citaat: Niet verhitten Oliën rijk aan meervoudig onverzadigde vetzuren zoals zonnebloem-, soja-, lijnzaad-, sesam- en walnootolie mogen niet worden verhit. Verhitting beschadigt de vetzuren en andere bestanddelen van de olie en verandert deze in transvetzuren. Transvetzuren zijn de gevaarlijkste stoffen voor ons lichaam. Ze besmetten als het ware de systemen in ons lichaam. Tegenhangers van deze transvetzuren zijn weer de anti oxidanten. Het is daarom tevens aan te raden voldoende anti-oxidanten in te nemen (vitamine, mineralen, groene thee etc.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Transvetten. Transvetten ontstaan als men onverzadigde plantaardige olie verhit. Dit gebeurt tijdens het winnen, het harden, het bakken, het homogeniseren, het bewaren enz. In de natuur komen uitsluitend olien in de cis-formatie voor, dat is een flexibele vorm die goed is voor een gezonde celmetaboliek. De trans-formatie in de vetten zorgen voor verkeerde reacties en zal de sterkte en de flexibiliteit van de cellen, het celmetabolisme, aantasten, en dit maakt het lichaam ontvankelijk voor kanker, me/cvs, spier-, zenuwziekten, hart- en vaatziekten en uiteindelijk dementie e.d.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet dat dit vaker beweerd wordt maar daarom hoeft het nog niet zo te zijn. Citaat: "Zo stelt ze dat frituren leidt tot de aanmaak van kunstmatige transvetzuren, terwijl Mary Enig, in haar eigen boek (p237) stelt dat dit niet gebeurd. Een paar andere voorbeelden." http://chivo.nl/content/boekrecensie-100-gifvrij Mary Enig is DE autoriteit op het gebied van oliën, vetten en transvetzuren. Ik heb haar boek, hoewel nu even neit bij de hand. Chivo acht ik overigens ook bijzonder betrouwbaar want ze gaan altijd zoveel mogelijk uit van de bron in hun stukjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens, en daar gaat het eigenlijk om, ben ik het wel heelmaal met je eens dat meervoudig onverzadigde vetzuren zeer ongeschikt zijn om te verhitten en dat een overmaat aan linolzuur bijna net zo slecht is als transvetten. Het zijn allebei onstekingsveroorzakers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Keesvi heeft gewoon gelijk. Transvetzuren zijn zeer ongezond, maar die ontstaan beslist niet tijdens het verhitten. Door het overmatig verhitten krijg je DPTG (di- en politriglyceriden, ook erg ongezond!) en vrije vetzuren (ook ongezond, en deze doen trouwens de olie "schuimen") Dit effect is groter als je lange, meervoudig onverzadigde vetten verhit (zoals b.v. omega 3 en 6), maar dat betekent niet dat je geen vis mag frituren. Gewoon niet te lang frituren, op de juiste temperatuur, en meteen opeten, niet bewaren, anders gaan de vetten oxideren. Bakken in enkelvoudig onverzadigde olie (zonnebloem, olijfolie...) is juist heel erg gezond, maar je moet dan de olie tijdig verversen en niet overmatig verhitten.
Echt waar, geloof me, ik weet waar ik het over heb!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gabi71 bedankt dat jij even het verlossende antwoord komt geven. Ik heb dit geleerd tijdens mij studie. Is het dan zomaar iet waar, omdat jij anders beweert?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gabi71 Je zegt dat meervoudige vetzuren niet teveel mag verhitten omdat je dan vrije vetzuren krijgt die ongezond zijn. Tot zover met je eens! Dan zeg je bakken in onverzadigde vetzuren zoals zonnebloemolie is JUIST hartstikke gezond met als waarschuwing niet overmatig verhitten. Zonnebloemolie is een voor het merendeel juist een meervoudig onverzadigde vetzuur. Zoek maar op! Wat jij hierboven beweert is dus tegenstrijdig. @Kees ik zal de auteur van het boek eens opzoeken. Bedankt!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi ivodepivo. Zonnebloemolie (net zoals olijfolie bv) bevat inderdaad onverzadigde vetzuren, waarvan een groot % linolzuur (ergens rond de 60%, uit mijn hoofd) Maar dat is ook prima, omdat linolzuur heeft niet een te lange ketting en kan dus de hoge temperaturen van een frituurpan (nooit boven de 180°C!) relatief goed doorstaan zonder te oxideren. Het is dus niet tegenstrijdig: het is én onverzadigd, én geschikt om te bakken (als je maar op een verantwoorde manier bakt)
Overigens, je hebt meerdere soorten zoonebloemolie, afhankelijk van de ras, productiegebied, seizoen, enz, die allemaal een grote variatie aan vetzuursamenstelling vertonen. Ik zou zeggen, kies de juiste soort voor de juiste klus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een overmaat aan linolzuur is bijna net zo slecht voor hart en bloedvaten als transvetzuren. Frituren kun je het beste doen met verzadigd vet, zoals rundvet, kokos- of palmolie maar ook arachide olie is redelijk geschikt als vloeibaar alternatief: "Waarom minder omega-6? “Ze zijn essentieel, maar door de agressieve promotie van goedkope plantaardige vetten oververtegenwoordigd en verstoren allerlei delicate fysiologische processen,” aldus Dr Enig. “Omega-6 vetzuren vormen het hoofdbestanddeel van de plaques in door aderverkalking aangedane slagaders.” Maar linolzuur verlaagt toch het cholesterol? “Jazeker,” zegt Enig. “Maar dat doet het op een desastreuze manier. Het zorgt ervoor dat het cholesterol oxideert. Vervolgens snellen witte bloedcellen toe in een poging het spul onschadelijk te maken. Halverwege de ongelijke strijd sneuvelen ze echter en de volgevreten ‘lijken’ worden ingekapseld in de vaatwand: de voor aderverkalking karakteristieke schuimcellen."
https://melchiormeijer.wordpress.com/page/4/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi gabi71 Er is wel degelijk onderscheid tussen onverzadigde vetzuren en meervoudige onverzadigde vetzuren. Zonnebloem is een onverzadigd vetzuur maar bestaat voor het grootste deel uit Meervoudige onverzadigde vetzuren. Olijfolie is merendeel onverzadigd en maar een klein deel Meervoudig onverzadigd, daarom is olijfolie een betere variant dan zonnebloemolie, of slaolie bij verhitting. Het verbaast me dat je zegt dat linolzuur stabiel is bij 180 graden. Ook bij wokken kunnen deze temperaturen makkelijk bereikt worden. Zonnebloemolie is zo goedkoop en wordt in zoveel producten gestopt tegenwoordig. Vroeger waren koekjes merendeel bereid met roomboter nu is dat met zonnebloemolie. We krijgen teveel linolzuur binnen, absoluut een falen als je het mij vraagt! Maar denk ook aan producten zoal chips, gefrituurde aardappelen in zonnebloemolie. Grappig dat sinds de jaren 70 verzadigd vet in de ban is gegaan en we meer linolzuur moesten toevoegen aan ons voedingspatroon, en sindsdien sterven er meer en meer mensen aan hart en vaatziekte. Becel had vroeger een uitspraak: :"Becel ( linolzuur), goed voor het hart. Dat mag dus ook niet meer Linolzuur kan bij een kleine inname gezondheidsbevorderende eigenschappen hebben. Maar als de ratio omega 3 en 6 20:1 waar het 2:1 hoort te zijn is het promoten van linolzuur producten iets waar je mee moet uitkijken, vind ik! Kuipjes halvarine en margarine, ook al zijn ze mooi verpakt en met leuke toevoegingen zoals omega 3 en vitamines zijn in mijn ogen pure marketing producten en niet noodzakelijk voor je gezondheid. Linolzuur, omega 3 en vitamines haal je gewoon uit streekproducten.