Is halvarine wel gezond?

Ik lees allerlei tegenstrijdige informatie over halvarine.

De halvarine fabrikant prijst het product de hemel in en zegt dat alle essentiële vitamines erin zitten en antioxidanten. Daarnaast zit er in verhouding weinig vet in. Maar je leest ook dat het geen natuurlijk product is waar het lichaam minder goed raad mee weet, dat er allemaal niet zo fijne chemische middelen te pas komen aan de productie van halvarine en dat het smeltpunt hoog ligt waardoor er (meer) kans is op aderverstopping.

Hoe zit het nu precies?

Toegevoegd na 3 dagen:
Ook hier geen eenduidig antwoord helaas. Zou je kunnen zeggen dat het consumeren van vitamines die natuurlijk in een product voorkomen beter is dan het consumeren van kunstmatig toegevoegde vitamines? Of is dit te kort door te bocht?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Halvarine is niet per definitie gezonder of ongezonder dan andere soorten vet. Zoals met alles, is het een kwestie van een gezond uitgebalanceerd dieet. Dat de fabrikanten hun verrijkte halvarines aanprijzen is bekend. Dat heet "gezondheidsclaims", en zijn bij wet geregeld (EU-normen), dus als iemand iets beweert, dan mag je er van uit gaan dat er wetenschappelijk bewijs ervoor is... tenzij een fabrikant een claim plaatst wat niet toegestaan is, en dan krijgt hij te maken met de VWA die torenhoge boetes kan uitdelen. De vetten die in een halvarine zitten, zijn een complexe mix van diverse soorten plantaardige en dierlijke vetten, doorgaans afkomstig uit palmolie, sojaolie, kokos, raapzaad en kleine hoeveelheden visolie die zorgen voor de verrijking aan omega-3 en -6 vetzuren. De vitamines komen meestal "uit een potje", maar dat betekent niet dat een halvarine "chemische troep" is, althans niet minder dan de vitamines die je krijgt in je apotheek. Vroeger bevatten een aantal soorten halvarines een hoge hoeveelheid transvetzuren. Deze ontstaan NIET door verhitting, maar tijdens het chemische proces van "verharding", dat is dus het reduceren van de hoeveelheid meervoudig onverzadigde vetzuren, waardoor het vet minder vloeibaar wordt en minder oxideert (=ranzig worden) Maar tegenwoordig zijn de industriële processen dusdanig verbeterd dat de hoeveelheid transvetzuren in de margarines en halvarines zo goed als nul is. Er is al decennia een discussie gaande over de rol van de diverse soorten vet in hart- en vaatziekte. Er is min of meer consensus over de enkelvoudig verzadigde vetzuren, die een positieve rol spelen (zoals b.v. olijfolie) De onverzadigde vetzuren kunnen zowel positief als negatief effect hebben. De omega-3 en -6 heb je gewoon hartstikke nodig om gezond te blijven, omdat je lichaam deze niet kan aanmaken, maar het probleem is dat deze heel snel oxideren, en dan worden ze juist ongezond. Verder bevat een halvarine (of margarine) lecithine om de emulsie van water in olie te stabiliseren (deze is meestal afkomstig uit soja), caroteen (dus vitamine A) voor een mooie gele kleur en melkeiwitten. Margarines en halvarines bevatten trouwens helemaal geen cholesterol (nou ja, oké, een heel klein beetje door de visolie, maar dat is zeker niet ongezond!) Toegevoegd na 2 dagen: Hoi Noescom. Helaas, er is geen eenduidig antwoord! Waar het om gaat is of je lichaam de vitamines kan absorberen (=bioavailability) Vitamines uit een potje zijn (in de regel) beter beschikbaar.

Bronnen:
Mijn werk: levensmiddelentechnoloog en...

Ten eerste wordt er aan halvarine vit A en vit D toegevoegt, wat belangrijke vitamines zijn. En zolang jij je boterham besmeert met halvarine en geen kuipje leeg gaat zitten lepelen is halvarine niet ongezond.

Halvarine is chemische troep! Het bevat ( weliswaar minder dan vroeger ) maar met nog steeds chemische transvetten. Je lichaam kent daar geen enzymen voor om dit vetzuur om te zetten. Je slaat transvetten dan ook op in je vetcellen maar ook in en rondom je organen. Maar ook in je bloedvaten. Dit is wel een langdurig proces ( veel en jarenlang transvetten eten)... en de één is er wat gevoeliger voor dan de ander. Mijn advies: Halvarine: Nee Verder! Pas ook voor andere producten met transvetten, ook wel gehard of gedeeltelijk gehard vet genoemd. Vis nooit frituren, omega 3 in vis bij verhitting worden transvetten Frituur of bak nooit met onverzadigde en meervoudige vetzuren, dit geeft oxidatie. Dus als je een keer frietjes wilt eten zelf aardappelen schillen en frituren in verzadigd vet. Frietjes uit de supermarkt zijn voorgebakken meestal me zonnebloemolie ( is onverzadigd vetzuur ) dus die zijn ook niet geschikt Koud kun je de meervoudige onverzadigde en onverzadigde vetten wel goed gebruiken. Zorg wel voor een donkere plek en de dop op bijvoorbeeld een fles olijfolie. Bakken doe je het best in Kokosolie of roomboter. Dat van die extra vitamines in Halvarine is gewone pure marketing. Eet gezond en gevarieerd met eventueel een goede multivitamine om aan te vullen Succes Toegevoegd na 4 minuten: Als je bang bent voor verstopping van aderen? Veel bewegen, niet roken. Ennnnnnn Vermijd geraffineerde suikers zo veel mogelijk! Dus heel af en toe gebruiken. Uit recentelijk onderzoek is gebleken dat het hart en vaatziekte in de hand werkt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100