hoe kan ik op een product zien of de rietsuiker die erin verwerkt is, geraffineerd of ongeraffineerd is?

I.v.m. allergie van onze dochter

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

Op een verpakking rietsuiker tref je doorgaans alleen het predikaat 'rietsuiker' aan. Dat is in feite gewone geraffineerde suiker, weliswaar iets minder wit. 'Ongeraffineerde rietsuiker' is een positieve kwalificatie voor mensen die pure voeding willen waarin noodzakelijke en natuurlijke vitamines en spoorelementen voorkomen. Daarvoor moet je doorgaans in de natuurvoedingswinkel zijn.

Toegevoegd na 9 uur:
De Amerikaanse tandarts Weston A. Price heeft in de dertiger jaren al onderzoek gedaan naar de invloed van voeding op de gezondheid, in eerste instantie die van het gebit. Zie de link.

Toegevoegd na 9 uur:
Op de verpakking moet letterlijk staan dat er ongeraffineerder rietsuiker in het product is verwerkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rietsuiker komt toch van een heel andere plant dan gewone suiker (dat van de suikerbiet komt)?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt helemaal maar als je suiker raffineert hou je aan het eind van het proces pure sacharose over. Dan maakt het niet meer uit wat de oorspronkelijke grondstof was. In ongeraffineerde rietsuiker, 'oerzoet', zitten alle mineralen en sporenelementen nog. Dat geeft aanzienlijk minder tandbederf en ander gezondheidsonheil dan geraffineerde suikers. De gewone rietsuiker is geraffineerde, witte suiker waar voor de kleur een klein beetje melasse is toegevoegd. Het is nep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh op die manier! Dat wist ik niet, dankjewel voor je uitleg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan! Met 'nep' bedoel ik natuurlijk vooral het onterechte gezondheidsimago, te vergelijken met kunstmatig donker gemaakt brood.