Waarom zijn eierelepeltjes van plastic?

Hallo allemaal. Ik heb begrepen dat deze lepels niet van metaal mogen zijn vanwege de smaak o.i.d. Maar wellicht is er iemand die dit wel zeker weet.
Groet, antoine

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7K

Het beste antwoord

Een ei bevat zwavel. Als de zwavel in contact komt met zilver , krijg je een chemische reactie. Tijdens deze reactie ontstaat er zilversulfide.
Dit is zwart van kleur en binnen een mum van tijd is je zilveren lepeltje dan ook zwart, omdat de silversulfide zich aan het zilver hecht. Je kunt de sulfide ook proeven, het smaakt ronduit smerig en hoewel het een kleine hoeveelheid is, is zilversulfide niet gezond voor je! Een eitje werd vroeger altijd met een hoornen of parelmoeren lepeltje gegeten, omdat het smaakneutraal was. Tegenwoordig is er plastic voor in de plaats gekomen. RVS is ook geschikt, maar plastic heeft als voordeel dat het eitje niet zo snel afkoelt als metaal.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Exact! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor het antwoord, is helder

Andere antwoorden (1)

Eigenlijk mag je geen ei eten met een lepel van zilver:

Eet nooit een gekookt ei met een zilveren lepel. Het zilver gaat namelijk met het eigeel een chemische reactie aan (zwavelwaterstof), die de smaak van het ei verpest. Bovendien wordt een zilveren lepel zwart van kleur door het zilversulfide dat ontstaat. Eet u uw eitje echter met bestek dat van chroommangaan is gemaakt, dan kan u niets gebeuren.