wie heeft er een recept van suikervrij gebak/taart ?

het is voor iemand met suikerziekte

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een suikerziekte patient mag gewoon suiker eten. Diegene moet gewoon extra insuline toedienen. Het is geen allergie
paulus811
12 jaar geleden
ik vind het juist erg aardig dat geertie erover nadenkt dat er ook voor diegene met diabetes een stuk taart is.
paulus811
12 jaar geleden
een normale taart zit wel bomvol suiker en koolhydraten. Dus dat wordt flink plussen met insuline als je diabetes patient bent. In 'mijn' recept is het meel vervangen door amandelmeel en dat bevat nauwelijks koolhydraten. Ik vond de taart erg lekker (maar was wel meer dan € 10 kwijt voor de ingredienten)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn moeder had Diabetes( suikerziekte zeg je meestal niet hoor)
En die mocht echt wel suiker!(met mate)
Het gaat om koolhydraten.
Als je iemand wilt helpen,zorg dan in ieder geval dat je weet waar over je praat.
paulus811
12 jaar geleden
Koolhydraten ZIJN suikers.

Het beste antwoord

Suikervrije cupcakes; (ca. 10 stuks)

180 ml. sojamelk,
2 theel. appelciderazijn,
200 gr. tarwebloem,
100 ml. saffloerolie,
5 eetl. agavesiroop,
10 papieren vormpjes.

Verwarm de oven voor op 160 graden C.
Doe de sojamelk in een kommetje en roer de azijn erbij. Laat even staan.
Meng in een andere kom de saffloerolie en agavesiroop.
Doe het meel hierbij en meng dit even maar niet te veel.
Voeg het melkmengsel hierbij en meng snel door elkaar.
Doe het mengsel in de papieren vormpjes ( dit gaat heel makkelijk met 2 lepels). Vul ze tot max. driekwart want ze rijzen nog iets.
Bak ze nu 20-25 min. in de warme oven. Ze zijn gaar als een erin gestoken satéprikker er droog uitkomt.
Laat afkoelen op een rooster.

Een topping maak je door bijv. een paar eetlepels zachte roomboter te vermengen met carobepoeder en agavesiroop.
Carobepoeder is van zichzelf al zoet en is zéér gezond met name vanwege kalkopname en vitamines. Het is niet verslavend en vet en smaakt naar koffie met cacao of als Wiener Melange. Het is verkrijgbaar in natuurwinkels of reformafdelingen. Het is zelfs lekker om te drinken in gekookte (soja)melk, als alternatief voor koffie.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik heb zelf deze (zie link) appeltaart gemaakt en die was erg lekker. Het meel wordt vervangen door amandelmeel (is niet goedkoop, ongeveer 10 euro per kilo), de suiker wordt vervangen door vanille essence en honing. Of een diabetes patient de laatste twee mag weet ik niet, maar gewone suiker gaat niet in het recept.
paulus811
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@paulus, als ervaringsdeskundige kan ik je meedelen, dat een diabeet alles mag eten wat een niet diabeet ook mag, maar....met mate.
Mijn ervaring met suikervrij gebak is, dat het dan vaak veel te vet is.
Kristalsuiker is sowieso slecht voor iedereen.
paulus811
12 jaar geleden
Ik pretendeer ook niet een diabetes-proof recept te geven, maar ik heb deze taart zelf gemaakt en vond het leuk dat je deze met amandelmeel (veel minder koolhydraten) maakt. Er ging 150 gram boter in, dat doe ik in een 'normale' appeltaart ook minimaal. Suiker zit er ook niet in, maar vanille essence en honing. Om die reden lijkt mij de min onterecht, want de vraag was naar een suikervrije taart. Dus wie meldt zich om de min toe te lichten? En natuurlijk snap ik ook best dat er in honing, vanille essence en zelfs de appels ook suiker zit. Maar omdat, zoals je al zegt, een diabetes patient wel beperkt suiker mag lijkt me deze taart het proberen waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat ik, paulus, nu degene zijn, die je een plus gegeven heeft.
Daarbij ,mijn commentaar is niet op jouw appeltaart gericht, maar op commercieel suikervrij gebak. Sorry, als het verkeerd over kwam!
paulus811
12 jaar geleden
Moolkeesje, ik ging er al vanuit dat de min niet van jou was. Daarom vraag ik de minner om zich te melden, want ik ben altijd benieuwd naar de motivering erachter. Ben het met je eens dat zelfs diabetes patienten als een commercieel mooi afgebakende groep worden gezien om goed aan te verdienen. Dank voor de plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er valt een wel iets over je antwoord te zeggen, zoals honing is chemisch bijna hetzelfde als suiker maar je poging tot een antwoord waar de vraagsteller iets aan kan hebben is absoluut geslaagd, waarvoor een plus! Volgende keer echte vanille gebruiken en je krijgt er nog één! :-)
paulus811
12 jaar geleden
Dank je Keesvi. Het recept is met essence, maar echte vanille was inderdaad beter geweest. Heb er gewoon niet aan gedacht. Enige wat ik me kan voorstellen is dat vloeistof beter door deeg mengt dan echte vanille.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toegegeven, echte vanille is wat bewerkelijker maar met de kern uitschrapen en met het stokje in wat melk opkoken is de hele truc wel zo ongeveer. Het smaakt in ieder geval stukken beter.
Tarte Tatin (zonder suiker)
voor 4 personen

voor het deeg:
220 gram bloem
mespunt zout
150 gram boter
50 ml. koud water

voor de vulling:
2 grote appels (Jonagold is erg geschikt)
sap van halve citroen
60 gram boter
kaneel

Doe bloem en zout in een grote kom en meng goed. Voeg dan de boter toe en kneed met je handen tot een kruimelig deeg. Voeg dan het koude water toe tot je een samenhangende deegbal kunt vormen die niet te nat is.

Wikkel de deegbal in plastic folie en laat de deegbal minstens 30 minuten in de koelkast rusten.

Schil de appels, haal het klokhuis eruit en snijd ze dwars in drieën, zodat je van elke appel drie dikke plakken hebt. Leg de appelplakken naast elkaar in een ruime koekenpan. Besprenkel de appel met het citroensap. Strooi er wat kaneel overheen.

Snijd de boter in blokjes en verdeel ze over de appels. Verhit tot de appels zachtjes pruttelen. Leg een grote deksel op de koekenpan, zodat de appels bedekt zijn. Laat dit 30 minuten pruttelen. Draai af en toe de appels om. Strooi nog wat kaneel over de appel wanneer je ze de eerste keer hebt omgedraaid.

Verwarm de oven voor op 200 graden Celsius.

Haal het deeg uit de koelkast en rol het uit tot een cirkel die net iets groter is dan je ronde bakvorm van ongeveer 30 c.m. doorsnede.

Leg de appels naast elkaar in je bakvorm en begiet met het vocht dat nog in de koekenpan zit.

Leg de uitgerolde lap deeg over de appels heen en vouw langs de randen naar binnen.

Bak de tarte tatin 20 minuten tot goudbruin. Laat een paar minuten afkoelen. Leg een groot vuurvast bord of schaal op de vorm en stort de tarte tatin voorzichtig, zodat de taart op het bord/schaal ligt met de appels bovenop.

Serveer de tarte tatin warm.