Wat is het beste recept voor muffins?

Ik zoek een goed recept voor muffins.
Het mogen allemaal verschillende smaken zijn.
Ik zou zeggen hoe meer hoe beter!
en als je een recept hebt voor een ander dessert mag je dat ook altijd voorstellen!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2.1K

Het beste antwoord

Recept voor muffins.

Niets gaat boven heerlijke, zelfgebakken, verse muffins. Deze kleine cakejes zijn perfect als zoet tussendoortje. Daarom vind je hieronder een recept voor muffins.

Muffins zijn er in heel veel verschillende soorten. Mijn favoriet is gewoon de normale ouderwetse muffin. Maar je kunt muffins ook versieren met glazuur of ze bijvoorbeeld vullen met chocola of jam.

Hieronder staat een basisrecept voor 12 heerlijke muffins. Het recept is vrij simpel en je hoeft absoluut geen wereldkok te zijn om ze te kunnen maken. Het enige wat je nodig hebt zijn een aantal ingrediënten en ongeveer 40 minuten.

Benodigdheden:

•250 gram bloem
•50 gram zachte boter
•60 gram suiker
•1,5 deciliter melk
•2 eieren
•2,5 theelepel bakpoeder
•Zout
•12 papieren cakevormpjes of muffinbakplaat

Bereidingswijze:
Verwarm als eerste de oven voor op 200 graden C. Zet hierna de muffinbakplaat klaar en vet deze in met boter. Als je papieren cakevormpjes gebruikt hoef je deze niet in te vetten.

Zeef vervolgens de bloem boven een middelgrote kom en voeg het bakpoeder, de suiker en een beetje zout toe. Maak in het midden van de kom een holletje. Pak hierna een andere kom en doe daar de eieren, boter en melk in en roer dit door elkaar. Giet dit mengsel vervolgens in het holletje en roer alles door elkaar, totdat er een bleke, luchtige massa ontstaat.

Vul de muffinvormpjes vervolgens voor driekwart met het beslag. Plaats de muffins in het midden van de oven en bak ze gedurende 20 tot 25 minuten op 200 graden C goudbruin. Laat ze na het bakken ongeveer 5 minuten afkoelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

hier alle muffinrecepten uit het blad Boodschappen

http://www.boodschappen.nl/recepten.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ingrediënten
50 gram boter of margarine
250 gram bloem
60 gram suiker
2,5 tl bakpoeder
zout
2 eieren
1,5 dl melk
.Bereiden
De boter laten smelten. De bloem boven een kom zeven en de suiker, het bakpoeder en iets zout toevoegen. In het midden een holletje maken. De eieren enigszins loskloppen en met de melk en de boter in het holletje gieten. Met een houten lepel alles snel door elkaar roeren. Een muffinvorm voor 2/3 met beslag vullen. De muffins 20 tot 25 minuten in het midden van een hete oven van 200 graden gaar en goudbruin bakken.

=

Vanille-Citroen Muffins:

Door het deeg nog 1 zakje vanillesuiker en 3 theelepels citroensap mengen.

=

Abrikozen-Sinaasappel Muffins:

In plaats van melk 1 dl karnemelk gebruiken. In 1 dl sinaasappelsap en 2 eetlepels honing, 50 gram kleingesneden abrikozen en 2 theelepels sinaasappelrasp mengen en dit 15 minuten laten staan. Het sinaasappelmengsel door het deeg roeren. Elke muffin met een amandel versieren.

=

Chocolade Muffins:

Een afgestreken eetlepel cacaopoeder met de bloem meezeven en 1 eetlepel suiker extra toevoegen. Een reep pure chocolade van 50 gram kleinhakken en door het beslag spatelen.

=

Appel-Kaneel Muffins:

De suiker door bruine basterdsuiker vervangen en nog 1 theelepel kaneel en 1 gesnipperde appel door het beslag spatelen.

=

Zweedse Muffins:

Een eetlepel warm water met 1 dopje rum-aroma en 50 gram rozijnen omroeren. De rozijnen met 30 gram gehakte walnoten en 1 theelepel gemalen kardemom door het beslag roeren. De muffins met een walnoot versieren.

=

Banaan-Kokos Muffins:

De melk door karnemelk vervangen. Een kleingesneden banaan en 3 eetlepels gemalen kokos door het beslag spatelen.

=

Muesli Muffins:

De helft van de bloem door volkorenmeel vervangen en in plaats van melk 2 dl karnemelk nemen. Door het beslag nog 4 eetlepels muesli met noten, 2 eetlepels honing en 50 gram rietsuiker scheppen. Met wat muesli versieren.

=

Bosbessen Muffins:

Een blikje bosbessen laten uitlekken of 100 gram diepvries bosbessen ontdooien. De bosbessen met 1 eetlepel cassissiroop, 1 zakje vanillesuiker en 2 eetlepels extra bloem door het beslag spatelen.

Wortel-Gember Muffins:

Door het beslag 100 gram geraspte wortel, 1 eetlepel extra suiker en 2 eetlepels gehakte bakgember met siroop spatelen. Met geschaafde amandelen versieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nodig:
- 5 middelgrote eieren
- plus 5 eidooiers van van middelgrote eieren
- 115 g basterdsuiker
- 225 g donkere chocolade ( min 70% cacao)
- 200 g ongezouten boter
- 75 g bloem
- 50 g ongezoet cacaopoeder
- extra cacaopoeder om te bestuiven
- roomijs om te serveren (optioneel)
- siliconen vormpjes

Recept:

Klop de eieren, eidooiers en suiker in een grote kom met enn elektrische mixer in tien tot vijftien minuten tot een lichtgeel mengsel.
Schep de chocolae en boter in een hittebestandige kom en plaats deze boven een pan met water dat tegen de kook aan is. Zorg ervoor dat de bodem van de kom het water niet raakt. Smelt de chocolade langzaam en roer af en toe door tot eenhomogeen mengsel. Haal de kom van de pan en voeg een beetje van het gezoete eimengsel toe, voeg de rest van het eimengsel toe en meng goed. Zeef de bloem en het cacaopoeder boven de kom en en lepel dit met een grote metalen lepel erdoor tot het goed gemengt is.
Plaats de vormpjes op een bakplaat midden in een op 180 graden voorverwarmde oven en bak de mousses tien minuten tot ze zijn gerezen en net stevig aan voelen. Bak ze niet te lang want dan zijn ze vanbinnen niet meer vloeibaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor je eigen antwoord, en niet een regelrechte copy-paste :-)
Ter aanvulling op bovenstaande recepten heb ik toevallig vanavond nog muffins gemaakt, op basis van het standaard cakebeslag met cacao:
Enkele muffins heb ik een (overgebleven) paaseitje in gedrukt, andere muffins heb ik een aardbei of een schijf banaan ingedrukt (beide met wat pure chocorasp erover), en bij nog wat heb ik een klodder honing en ietsje peper gedaan. Dit laatste zorgt voor een heel aparte smaak bij een bittere koffie! Echt lekker :-)
Als je de muffins gaat serveren, dan is het ook erg lekker om er een klodder room bij te doen, de Turkse room uit een blikje (Kaymak heet dat geloof ik) is er erg lekker bij, deze is niet zoet en ook niet zo machtig.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kan ook heerlijke hartige muffins maken, bijvoorbeeld met wat (platte) fijngehakte peterselie en feta, of met mozzarella en basilicum en wat druppels balsamicoazijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op smulweb heb je maar liefst 700 muffinrecepten:

http://www.smulweb.nl/zoeken/?type=recepten&query=muffins