Blijven er nog wel vitamines over van bijv. een stoofpot of eenpansgerecht die lang(er) moet pruttelen?

Kunnen vitamines van groenten en aardappelen oplossen of kapotkoken wanneer je ze in dergelijke gerechten lang laat koken of pruttelen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
3.5K

Het beste antwoord

Nee. Hoe langer een gerecht stooft, pruttelt of wat dan ook, hoe meer vitaminen er verloren gaan (met name vit. C. Het smaakt over het algemeen verrukkelijk, maar voor de vitamientjes hoef je het niet te doen! Er bestaan wel keramische pannen, die schijnen de vitaminen beter vast te houden. Dus als je voor gezond gaat: stammpot rauwe andijvie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Alle vitaminen, mineralen, geuren en smaken blijven met deze manier van koken optimaal behouden. De vitaminen etc. die in de ingrediënten zitten blijven in het vocht achter en zijn dus onderdeel van je maaltijd. Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er gaat veel verloren, maar er blijft ook echt nog wel iets over hoor.
Wil je toch nog genoeg vitamines eten, maak er dan een lekkere frisse salade bij (bijv met gewone kropsla, komkommer en tomaat, met een eenvoudige mosterd-dressing).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eten wat je lekker vindt, je eet het toch niet iedere dag? En ben je bang dat je vitamine te kort krijgt neem je er een uit een potje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eet er een salade bij. En dat hoeft echt niet altijd de saaie sla te zijn! Keuze te over in dit groene groentenland. Eetze!