Wat zijn de lekkerste kruiden om kippenbouten mee te kruiden?

En moeten de bouten dan eerst ergens mee worden ingesmeerd om te voorkomen dat de kruiden er weer afvallen?

Ik bedoel geen standaard kruidenmix voor kip, maar losse kruiden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
48.7K

Het beste antwoord

Mijn kip:

Insmeren met je normale olie. (bij ons is dat de koudgeperste sesamolie van de natuurwinkel)
dan insmeren met de kruiden die je lekker vindt!
zout, peper, laos, paprika, basilicum, oregano,
eventueel italiaanse keukenkruiden, ( is een mix vaak van basilicum, oregano, peper, ui en andere kruiden)
Gemberwortelpoeder, en wij doen vaak ook een heel klein beetje kruizemunt. Dat is wat minder zwaar muntig dan munt zelf, en erg erg erg lekker op kip gewreven.

dan lekker de oven in... ow mjammie mjammie!

* partner roepen doet: Lief, we eten kip vanavond!*

Toegevoegd na 1 minuut:
oh ja! wij doen ook nog vaak Kurkuma. = knal geel en je krijgt het niet meer uit je kleren als je het er in krijgt.
Maar het is wel heel lekker.
Ons kruidenrek is nogal uitgebreid en wij smeren de kip in met wat ons maar lekker lijkt eigenlijk....

het is nog nooit mislukt :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dringt het helemaal door in de kip?
Ik kruid ze ook maar dan eet ik het velletje niet op en dan proef ik helemaal niks meer van de kruiden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan moet je het onder het vel smeren.... ;-)

Andere antwoorden (3)

Wij gebruiken heel vaak een mengsel van:

zwarte peper, komijnzaad, kaneel, nootmuskaat, kruidnagel en kardemom.

Werkelijk superlekker!

Toegevoegd na 1 minuut:
mengsel = marinade (met knoflookolie)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jip! Het is een mengsel van ene J.B. te Zwolle, genaamd Top of the Shop!
Er is niets lekkerder dan hem te marineren, dan trekken de kruiden er echt in.

Mijn marinade voor kip;
2el.olijfolie,
4el. tomatenketchup (geen curry),
1 el. honing,
2 theel. knoflookpoeder of knoflook uit de molen,
vers gemalen zw.peper,
2 el. citroensap ( maakt het vlees malser),
1 el. ketjap,
2 tl. sojasaus,
1 fijngesn. ui
1 stukje vers geraspte gember.

Wil je een mediterrane smaak dan erbij;
oregano, basilicum, klein beetje thijm.

De kippenbouten hierin enige tijd laten marineren en tijdens het bakken af en toe wat van de marinade over de kip strijken, omdraaien en de andere kant ook insmeren.
denk eraan dat je de kip marineert nadat je het vel hebt verwijdert, anders gaat de smaak alleen in het vellletje zitten. Dit is heerlijk op de barbeque of in de oven. In de pan wat minder omdat hij zijn vet niet kwijt kan en vochtig blijft.

Als ik kip in de pan maak dan kruid ik hem met peper, zout, gemalen knoflook uit de molen en kerrie.
Soms strooi ik ze ook vol met Cajunkruiden, is ook erg lekker.

De beste kruiden voor kip zijn in het algemeen; kerrie, paprikapoeder, thijm, knoflook.
amc
13 jaar geleden
Erg lekker is om de bouten met dit eenvoudige mengsel in te smeren:
Eerst een uurtje marineren in kiwipuree. Daarna: Vloeibare honing, wat uitgeperste knoflook, veel kerriepoeder, en een gesnippert spaans pepertje over de kip smeren/strijken en dan lekker grillen, of bakken- goed heet zodat de honing gaat karameliseren.
Ah wat lekker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Lijkt me heel apart en ook lekker. Wat is kip toch 'creatief'hè! ;0
+1