Wat ga ik in de fonduepan doen om in te fonduen ?Welke vetsoort of olie ?

Met de Kerst gaan we fonduen, maar waarin ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
74K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hmm, gewoon olie :-) Me medemensen weten het wel uitgebreider :p

Antwoorden (13)

Zonnebloemolie is heel geschikt..

Je kunt ook fonduen in een pittige bouillon, dat is een stuk gezonder dan al dat vet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij fonduen meestal in zonnebloemolie. Heel schone olie en, bijna, geen stank. Na afloop af laten koelen dan zeven (door een koffiefilter) en terug doen in de fles. Dan kun je het nog eens gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou niet zomaar zonnebloemolie pakken en zeker geen olijfolie of frituurolie. In de supermarkt vindt je vaak speciale fondue-olie, op de flessen staat dat duidelijk vermeld. Deze olieëen kunnen beter tegen het verhitten en zijn gezonder. Je vindt het bij alle andere soorten olie, soms ook in een glazen bokaal met daarin extra kruiden, maar er bestaan ook blikken van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
IK ZOU GAAN VOOR PINDAOLIE DIE KAN ZEER HOGE TEMPERTUREN AAN ZODAT DE OLIE NIET VERBRAND ZO GOED ALS GEURLOOS EN GEEFT EEN HEERLIJKE IETS OOSTERSE SMAAK AAN JE GERECHTEN.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de allerbeste, en tevens heel dure, olie is druivenpitolie... die is uitstekend om te fonduen... hij heet ook wel huile de pepin de raisin .... is vrij neutraal van geur en smaak en is daarom zeer geschikt voor het bereiden van vlees en als fondueolie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is bulion een optie .
Net zo lekker ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem altijd arachideolie, omdat deze olie geur-en smaakloos is. Hij vezat 20-40% onverzadigde vetzuren,
waardoor hij ook nog eens gezond is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Verzat moet zijn" bezit" natuurlijk.
amc
14 jaar geleden
Bouillon als je het zo gezond mogelijk wil maken
Zonnebloemolie zou mijn tweede keus zijn.
Smakelijk eten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet elke olie is geschikt voor fondue. Ze moet kunnen worden verhit tot meer dan 150 graden, want alleen dan sluiten de poriën van het vlees zich snel en loopt er geen vleessap uit. Heel geschikt zijn neutrale plantaardige olie en kokosolie. Gearomatiseerde oliën met ingrediënten (bijv druivenpitolie of olie met kruiden)worden afgeraden. Ook olijfolie wordt afgeraden omdat die snel gaat roken, waarbij stoffen ontstaan die schadelijk zijn voor de gezondheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan het beste in bouillon fonduen. Is minder zwaar op de maag, lekkerder en veel gezonder. Bovendien geeft dit minder stank (anders ruikt het naar frietpan in je huis)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het leukste is natuurlijk om te fonduen in een originele Chinese fonduepan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2 Uien en de wat knoflook fruiten. 1 glas witte wijn erbij en alles laten koken. theelepel peper erbij, wat kruiden , zout, aromat, 1 blokje vleesbouillon en 1 liter water. Dit geheel ongeveer 10 minuten laten koken.
Daarna een glas sherry erbij voor een iets sterkere smaak.
En klaar is de bouillon.

uiteraard kan het ook veel simpeler: gewoon een liter water met dubbele dosis bouillonblokjes (dus 2 ipv 1 per halve liter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonnebloem heeft geen stank, en dus best handig. Als je voor iets kruidiger gaat kun je de olie gebruiken die speciaal voor fondue is ,daar zijn kruiden aan toegevoegd.

Veel succes met fonduen!