kan je maizena vervangen in een koekjesrecept ?

Waarmee kan je het vervangen en veranderen de hoeveelheden ?
Ik heb 60 gram maizena nodig maar heb dat helaas niet meer in huis.
Nog wel aardappelzetmeel maar ik had gelezen dat er toch wel grote verschillen tussen de twee bindmiddelen zit.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
29.8K

Het beste antwoord

Je kunt maizena prima door aardappelzetmeel vervangen. Het gaat er namelijk alleen om dat je meer zetmeel toevoegt. Door het toevoegen ervan, compenseer je de hoeveelheid gluten in de bloem en daardoor wordt het gebak luchtiger, lichter en malser zijn. Bovendien zal het hierdoor ook beter rijzen.
Of je nu maizena of aardappelzetmeel toevoegt, maakt weinig verschil.
Het gaat erom dat je extra zetmeel toevoegt, want dit zorgt voor de brosse structuur.

Toegevoegd na 9 minuten:
Je kan eveneens dezelfde hoeveelheden aanhouden, die veranderen niet.

Het enigste verschil tussen beide is, dat maizena minder helder bindt dan aardappelzetmeel. Het maakt een saus dus minder wit of doorzichtiger. Daarom wordt aardappelzetmeel dus meestal gebruikt bij stoofpeertjes, jus of compôte en maizena bij sauzen die niet helder hoeven te zijn zoals, roomsaus, ragouts, gebonden soepen enz.
Ze smaken beide neutraal.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus, als de helderheid inderdaad het enige verschil is
amc
8 jaar geleden
http://www.smulweb.nl/recepten/1372150/Buche-de-noel-traditionele-kerstbuche-uit-frankrijk Zie hierboven dat in het bakrecept staat dat het 'óf maizena óf aardappelzetmeel' kan zijn en dat de hoeveelheid hetzelfde is. Dat geldt dan ook gewoon voor ander gebak. Het gaat hier niet om de bindkracht maar om de structuur van het gebak. Daarom reageert het ook anders in de oven dan bij het koken......er is dus geen bindingskracht die kan teruglopen in de oven.

Andere antwoorden (1)

Je kunt heel goed maïzena vervangen door bloem, wanneer je dat eerst door een fijne zeef schudt. Gewoon dezelfde hoeveelheid als die in het recept staat. Door er een beetje bakpoeder aan toe te voegen maak je het net zo luchtig als dat je maïzena had gebruikt. Dat bakpoeder is niet nodig wanneer je zelfrijzende bloem gebruikt, want daar zit het al in.

Tip: de koekjes worden nóg lekkerder als je in plaats van gewone kristalsuiker poedersuiker gebruikt.
Amadea