Na 8 uur op low cooken in de slowcooker waren de aardappelen en boontjes niet gaar van de stoofschotel, het vlees wel, wat heb ik fout gedaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
12.7K

Het beste antwoord

Wanneer aardappels langzaam opwarmen tot een temperatuur van zo'n 75 graden, krijgen ze een erg vaste structuur. Dit is een handige truc wanneer je vastkokende aardappels wilt koken: Opzetten in koud (ruim) water en op laag vuur laten opwarmen. Om ze gaar te krijgen moeten ze alleen wel ruim boven die temperatuur uit komen.
Wanneer je van aardappels een puree wilt maken, wil je geen vaste structuur, en moet je die grens van 75 graden zo snel mogelijk passeren: Eerst het water koken, en vervolgens de aardappels in stukjes erin.

Bij boontjes gaat het voornamelijk om het taaie huidje. Die moet ook (al is het maar heel kort) blootgesteld worden aan hoge temperatuur, om de celstructuur te verzachten. Het principe van slowcooken wordt meestal gebruikt om dit destructieve proces te voorkomen, maar bij boontjes en aardappels is een hoge temperatuur noodzakelijk, alsvorens ze geschikt zijn voor menselijke consumptie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Heb je vooraf de aardappels en boontje even aan de kook gebracht want dat is de truc
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een slowcooker zouden de aardappels en boontjes na 8 uur gewoon gaar moeten zijn.
Het is een beetje de vraag wat voor een slowcooker je hebt.
Ik heb een breville, deze heeft een low, medium en high stand. De low is in mijn geval de warmhoudstand. dus als er in een recept staat dat het 8 uur op low moet dan moet ik bij mijn slowcooker de medium stand gebruiken.
Hoop dat ik je hier een beetje mee geholpen heb.