Er bestaan allerlei verschillende soorten sojasaus, uit verschillende landen, en steeds weer met een andere samenstelling van ingrediënten en een andere bereidingswijze.

Ketjap is sojasaus uit Indonesië. Er bestaan overigens ook weer allerlei verschillende soorten ketjap.
een jaar geleden
De basis van zowel ketjap als sojasaus is: gefermenteerde sojabonen met tarwe, water, zout en gist.

Vervolgens wordt van de dunne sojasaus dikke Indonesische ketjap gemaakt door er palmsuiker (=Javaanse suiker) en/of melasse aan toe te voegen. Zo ontstaat de stroperige structuur en de zoete smaak.

Sojasaus wordt gebruikt in marinades, als smaakmaker in plaats van zout, en ook om een gerecht kleur te geven. Er zijn diverse varianten sojasaus, waarvan de Chinese en Japanse het meest bekend zijn. Hoe lichter de kleur is hoe zouter de saus smaakt.
Amadea
een jaar geleden
Ketjap is een zoete, donkerbruine saus gemaakt van gefermenteerde sojabonen, terwijl sojasaus een zoutere, donkerbruine saus is gemaakt van sojabonen, zout en asperges. Sojasaus heeft ook een sterkere smaak dan ketjap.
10 maanden geleden