Wat kun je doen met overgebleven sinaasappels?

Heb voor het EK veel sinasappels gehaald. Kan geen sinaasappel meer zin.
Heeft er iemand recepten om te bakken met sinaasapelsap of om het in de hoofdmaaltijd te stoppen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
9K

Het beste antwoord

Je kunt ze persen en dan het sap invriezen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je kunt er sinaasappeljam van maken. Dat kun je langer bewaren.

Ook lekker is sinaasappellikeur, al gaan daar relatief weinig sinaasappels in.
bamibal
11 jaar geleden
Kijk eens op deze pagina: http://www.ingredienten.nl/recepten/sinaasappel

"Er zijn in totaal 251 recepten gevonden met sinaasappel."

Bijgerechten 16 recepten

Asperges in oranjesaus Albert Heijn
Sinaasappel-rozemarijnjus Albert Heijn
Kidneybonensalade Albert Heijn
Lauwwarme spinaziesalade met mosterddressing Albert Heijn
Zoete uientaart met gele ui Albert Heijn
Postelein met feta en oregano Albert Heijn
Makreelsalade met bleekselderij op stokbrood Albert Heijn
Knolselderij met sinaasappel en spek Albert Heijn
Groene salade met noten okoko
Pilav met pistachenootjes okoko

Brunchgerechten 1 recept

Roerei plus Albert Heijn

Buffetgerechten 6 recepten

Provençaals gehaktbrood Albert Heijn
Zalmspies met parmaham en rozemarijn Albert Heijn
Aardappelsalade met rucola en olijven Albert Heijn
Witlofsalade met citrusfruit en honing-mosterddressing Albert Heijn
Pastasalade met zalm en sinaasappeldressing Albert Heijn
Kipblokjes met chorizo en paprika Albert Heijn

Gebak 7 recepten

Tarte Tatin van verse vijgen, amandel en vanille okoko
Cheesecake met karamel okoko
Yoghurttaart okoko
Muffins met sinaasappel, zoete aardappel en bosbessen okoko
Pompoentaart met chocolade okoko
Worteltaart met pistachenootjes okoko
Wortelcake met walnoten, sultana's, kokos en citrussiroop okoko

Hapjes 24 recepten

Citroenkwark met parten sinaasappel Albert Heijn
Roomkwarktaart met cranberrytopping Albert Heijn
Chocoladetaart Albert Heijn
Braadworstjes met ouzo Albert Heijn
Glazuurtaartjes Albert Heijn
Versierde kruidnootjes Albert Heijn
Spiesjes met eendenborst Albert Heijn
Cheesecake met gemarineerde aardbeien Albert Heijn
Mazarisino Albert Heijn
Cassata siciliana Albert Heijn

Hoofdgerechten 75 recepten

Kerriesoep met wortel en koriander Albert Heijn
Kip met sinaasappel en munt Albert Heijn
Lauwwarme salade met kalfsschnitzelreepjes Albert Heijn
Zoete citrusbospeen met zalm Albert Heijn
Kipsalade met croutons Albert Heijn
Gegrilde kalkoenmedaillons met olijvenboter Albert Heijn

(enz. enz.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Werk jij bij Appie (smile) ??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En wat kan je allemaal met appels doen? ;-)
+ hoor
je kunt ze persen.. voor sinaasappelsap
en je kunt er een cocktail van maken?
:D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
las je geen sinasappel kan zien zou ik zeggen, neem ze mee anar je werk/school/familie en deel ze uit.

Wat ook erg lekker is om te maken, maar ik weet niet of je een ijsmachine hebt, sinasappelijs. Het volgende recept heeft ook tips voor als je geen ijsmachine hebt.

http://yummyinmytummy.nl/dessert/sinaasappelijs/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geschilde sinaasappel in stukken samen met aardbeien, kokosmelk en ijsklontjes in de blender /keukenmachine doen en je hebt 's morgens een lekker smoothie.

Witte wijn, ginger ale en evtl. (hoeft niet is wel lekker) wat cognac in een grote kan mengen. citroen - en sinaasappelschijfjes (of halve schijfjes) erin doen en minstens 1 uur in de koelkast zetten. Op een warme dag lekker in een glas met ijsklontjes schenken, evtl opvullen met koude sparood en garneren met een schijfje sinaasappel op de rand. Voilà, een soort Sangria!

In een grote kom doen;
1 sinaasappel in kleine stukjes (met schil),
100 ml. sinaasappelsap,
75 gr. fijngesneden dadels met 4 lepels suiker vermengd.

In aparte kom heb je 200 gr. bloem,1 eetl. bakpoeder en 1 theel. zuiveringszout en ½ theel. zout vermengd.

Deze bloemmix doe je bij het sinaasappelmengsel en vermeng het grof met een lepel. Niet teveel mengen.
Schep er 100 ml. zure room door en schenk het beslag in muffinvormpjes.
Ca. 15-20 min. in een voorverwarmde oven bakken van 180 graden C. tot de punt van een klein spits mes schoon uit de muffin komt als je die in het midden er even in steekt. Uit de bakvorm halen (als je een muffinbakvorm hebt, die je wel ingevet moet hebben voor je het beslag erin doet) of je kan je in papieren vormpjes bakken.
Laten afkoelen en voilà, lekkere sinaasappelmuffins.

Snijd sinaasappels in plakjes en haal de schil helemaal weg. leg op elk plakje een plakje geitenkaas of feta.
Kruid de kaas door er peper uit de molen over te malen en druppel er wat goede olijfolie op en garneer met wat lente-ui. Lekker snackje!

In een pan met dikke bodem doen;
1,2 kg. verse gesneden rabarber, 400 gr. suiker, 2 theel. sinaasappelschil geraspt,80 gr. sinaasappelsap en 125 ml. water. Aan de kook brengen en op kleinere vlam 3 kwartier laten koken, af en toe roeren, tot de jam ingedikt is. De jam wordt nog dikker tijdens het afkoelen. Schep het heet in hete, uitgekookte potjes, doe de schroefdeksels dicht en zet ze op hun kop op een dubbelgevouwen theedoek. Dan trekken ze vacuum namelijk. Voilà, een lekkere jam!
amc
11 jaar geleden
In aansluiting op mijn reactie, als je dat niet wilt, hierbij toch nog wat tips. Laatst nog gegeten op een "kliekjesdag" (die las ik eens in de zoveel tijd als mijn koelkast leeg moet): maaltijdsalade van een rest gekookte macaroni, aangevuld met een gesneden en gebakken kipfiletje, ingewreven met wat cajunkruiden, een half bakje uitgebakken spekjes, een in kleine stukjes gesneden sinaasappel, een in blokjes gesneden mango en gemengde salade. Lekker met een dressing op basis van het sap van een van de sinaasappelen, wat (olijf)olie, azijn naar keuze en peper en zout uit de molen. Serveren met een vers afgebakken stokbrood en (zelfgemaakte) kruidenboter. Verder kun je dungesneden partjes sinaasappel als voorgerecht serveren in combinatie met gerookte kipfilet of eendenborst. Mooi rangschikken in een cirkel en de holte in het midden opvullen met salade, besprenkeld met een bijpassende dressing (zie bij de maaltijdsalade). Of hol de sinaasappels uit en vul ze op met sinaasappelsorbet of een andere sorbet naar keuze. Crepes suzette is dan ook nog een lekker toetje, flensjes gevuld met ijs, met een saus van sinaasappel en geflambeerd met Cointreau of Grand Marnier. Kortom, genoeg mogelijkheden met de appeltjes van oranje.... Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vers geperste sinaasappelsap is lekker om te mixen en leuke cocktails van te maken, wat ik ermee zou doen, ik zou ze naar de voedselbank brengen, daar is het hard nodig en ieder klein beetje helpt.