Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Verkoopvraag: Ik wil kleine onderdelen verkopen. Hoe doe ik dat.?

De kopende partij wil een BTW-bon. Het gaat om een stuk leiding van 10 meter.
(voorbeeld.) Hoe gaat zoiets te werk zonder dat je in geschreven staat bij kamer van koophandel?

2 maanden geleden
TurfGraver
2 maanden geleden
Niet. Als verkoper particulier kun je geen btw in rekening brengen.
De koper kan mogelijk prijs wel als aftrekpost in zijn administratie opvoeren.
Inekez1
2 maanden geleden
Als je zelf geen btw aangifte doet, is het niet mogelijk om btw op de bon voor jouw klant te zetten. Ook als je zou inschrijven bij de Kvk is het nog niet vanzelfsprekend dat je btw verrekent. Voor kleine ondernemers met weinig omzet is er de KOR (Kleine Ondernemers Regeling van de Belastingdienst). Als een bedrijf met btw-verplichtingen een aankoop doet bij een bedrijfje zonder btw-plicht, dan komt er ook geen btw op de bon die verrekend kan worden.
tinus1969
2 maanden geleden
@Ineke, gebruik vd KOR is niet verplicht.
Oswald
2 maanden geleden
Ja oké ingewikkeld allemaal.
Er moet toch wel een zij weggentje zijn dat je dingen kan verkopen? Een bedrijft koopt dingen van mij waar ik werk , zo is het eigenlijk.
Of kan ik maar beter het bonnetje weg laten en zelf betalen?
Inekez1
2 maanden geleden
@tinus, dat klopt. Maar als je als kleine ondernemer geen gebruik maakt van de regeling, ben je wel verplicht een complete btw-boekhouding bij te houden van al je inkomsten en uitgaven.
TurfGraver
2 maanden geleden
@Oswald, jij draagt toch ook geen BTW af?
Maar begrijp niet goed.wat je verkoopt.
Zijn het spullen van je zelf of van je werk?
Spullen van je werk mag je toch niet zomaar verkopen?
Inekez1
2 maanden geleden
@oswald.
Als particulier mag je je eigen dingen verkopen. Tweedehands spullen, of iets wat je zelf geknutseld hebt ofzo. Daar reken je geen btw over. Je bent voor de belastingdienst ook niet verplicht om een uitgebreide boekhouding en facturen te maken. Maar je moet wel aan het eind van het jaar je winst uit die verkoop opgeven bij je aangifte (resultaat uit overige werkzaamheden). Het bedrijf dat van jou iets koopt, kan gewoon een zelfgeschreven bonnetje in hun administratie verwerken, ook als dat zonder btw is. Als je heel veel verkoopt en daar ook behoorlijk winst op maakt, ben je verplicht om je als ondernemer in te schrijven bij de kvk en belastingdienst. Ik weet niet precies wat je bedoelt met "een bedrijf koopt dingen van mij waar ik werk". Als je daarmee bedoelt dat jij persoonlijk spullen verkoopt die eigenlijk van jouw werkgever zijn, dan zou ik me niet druk maken om btw bonnetjes maar je druk maken over het behoud van je baan. Zorg dat je het gewoon netjes regelt met je werkgever, die kan dan een factuur (met btw) maken voor de koper. Anders is het diefstal en dat kan je je baan kosten (zonder recht op ww).
Abcde
2 maanden geleden
Oswald, je reactie heeft het niet duidelijker gemaakt. "Een bedrijf koopt dingen van mij waar ik werk" ??? Je wilt iets verkopen wat van het bedrijf is waar je werkt, of bedoel je iets anders? "Of kan ik beter het bonnetje weg laten en zelf betalen"??? Je verkoopt, maar wil zelf betalen? Ik begrijp er niets van. Wil je proberen een duidelijkere uitleg te geven?
ronron1212
2 maanden geleden
Je moet op de factuur de reden van geen btw vermelden. In jouw geval dus prive geen btw verplicht
tinus1969
2 maanden geleden
@Inelez1, als ondernemer moet je sowieso een sluitende administratie bijhouden. BTW is dan weinig extra werk. Zeker als je je administratie doet in Moneybird ofzo; die berekent dat vanzelf.
Inekez1
een maand geleden
@tinus, in de KOR is het niet verplicht om facturen te sturen. Natuurlijk moet je bijhouden wat er binnenkomt en wat er uitgaat. Ik kan je uit ervaring vertellen dat het echt veel werk scheelt als je een deel van je klanten gewoon een tikkie kunt sturen in plaats van een factuur, of als je werkt met contante betalingen. Zeker als je werkt in een sector met verschillende btw-tarieven, dan zou je ook in een automatisch boekhoudprogramma voor elke factuur moeten aangeven welk btw-tarief erbij hoort, en soms zijn dat verschillende tarieven op 1 factuur. Ik heb een paar jaar gewerkt zonder de KOR en nu ruim een jaar met de KOR, dus ik weet wat de verschillen zijn.
Inekez1
een maand geleden
@ronron, ik snap het wel en ik heb er ervaring mee. Per dienst of product moest ik ook in het automatische boekhoudprogramma telkens aangeven of er 21%, 9% of 0% btw over gerekend moest worden. Soms met verschillende tarieven op 1 factuur, waarbij dan dus ook op de factuur omschreven moest worden wat wat was om de verschillen in btw te verantwoorden. Dat moet je echt zelf handmatig in het programma aangeven. Nu in de KOR kan ik gewoon 1 totaalbedrag invoeren en klaar.
tinus1969
een maand geleden
@inekez1, maar zie ook de start vraag. KOR betekent dat je geen BTW kunt verrekenen over je inkoop, en dat je geen BTW factuur kunt geven aan je kopers. KOR is daarmee vooral aantrekkelijk voor een aantal soorten persoonlijke dienstverleners (mijn stoelmasseur bc).
Mag ik vragen welk boekhoudprogramma je gebruikt?
Inekez1
een maand geleden
@ronron, volgens mij heb jij juist ervaring met boekhouding van grote bedrijven. Dat is heel anders dan de boekhouding van een parttime zzp-er met een jaaromzet van nog geen 10.000 euro. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die gebruik maken van de KOR en een betaald boekhoudprogramma hebben. Alle gratis opties hebben hun beperkingen. Maar ik kan me werkelijk niet voorstellen dat er een boekhoudprogramma bestaat dat zelf weet wanneer ik iets verkoop met 21% of met 9%, of wanneer ik een workshop geef aan volwassenen (21%) of aan kinderen (vrijgesteld van btw dus 0%). Dat moet ik echt zelf invoeren. Ik ben (met onderbrekingen) alles bij elkaar ruim 20 jaar zzp-er geweest en altijd zelf de boekhouding gedaan. Inderdaad nooit controle gehad maar wel altijd alles netjes bijgehouden en bewaard. Mijn boekhouding van een heel jaar past in een halve ordner.
Inekez1
een maand geleden
Ik reageerde in eerste instantie ook vanuit de situatie van de vraagsteller. Voor beginnende ondernemers (of parttime ondernemers) is het allemaal heel veel informatie met heel veel regeltjes en voorwaarden van de belastingdienst (en andere wetgeving, eventuele werkgevers etc). Als je dan alles omtrent btw buiten beschouwing kunt laten maakt het een stuk overzichtelijker. Als je eenmaal weet wat te doen, is 4 x per jaar de btw aangifte doen telkens een half uurtje werk. Maar als je gaat twijfelen en je zelf handmatig je eigen boekhoudprogramma moet gaan nalopen op eventuele foute invoer, ben je er zo een halve dag mee bezig.
ronron1212
een maand geleden
De programma's bestaan wel om dat je dat bij je artikelen vast legt. Ik weet echt wel wat kleine zelfstandige doe en hoe dat werkt genoeg familie en vrienden die ik ondersteun.
ronron1212
een maand geleden
@Inekez1 niet alleen boekhouding maar alle aspecten van de adm. Verantwoordingen budgetten, begrotingen, jaarrekeningen enz
Inekez1
een maand geleden
Precies dat dus. Het btw-tarief kun je wel koppelen aan afzonderlijke producten en diensten en doelgroepen, maar dan moet je dus per factuur ook nog de afzonderlijke producten en diensten gaan aanklikken die op die factuur van toepassing zijn. Neem maar van mij aan dat het echt veel makkelijker is als je gewoon 1 bedrag hebt zonder wat voor opsplitsingen dan ook.
ronron1212
een maand geleden
Daarnaast lees ik vaktijdschriften om me op de hoogte te houden van de veranderingen op fiscaal gebied dus ook voor zzp-ers, adm rechten en plichten en automatisering enz

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing