Verkoopvraag: Ik wil kleine onderdelen verkopen. Hoe doe ik dat.?
De kopende partij wil een BTW-bon. Het gaat om een stuk leiding van 10 meter.
(voorbeeld.) Hoe gaat zoiets te werk zonder dat je in geschreven staat bij kamer van koophandel?
De koper kan mogelijk prijs wel als aftrekpost in zijn administratie opvoeren.
Er moet toch wel een zij weggentje zijn dat je dingen kan verkopen? Een bedrijft koopt dingen van mij waar ik werk , zo is het eigenlijk.
Of kan ik maar beter het bonnetje weg laten en zelf betalen?
Maar begrijp niet goed.wat je verkoopt.
Zijn het spullen van je zelf of van je werk?
Spullen van je werk mag je toch niet zomaar verkopen?
Als particulier mag je je eigen dingen verkopen. Tweedehands spullen, of iets wat je zelf geknutseld hebt ofzo. Daar reken je geen btw over. Je bent voor de belastingdienst ook niet verplicht om een uitgebreide boekhouding en facturen te maken. Maar je moet wel aan het eind van het jaar je winst uit die verkoop opgeven bij je aangifte (resultaat uit overige werkzaamheden). Het bedrijf dat van jou iets koopt, kan gewoon een zelfgeschreven bonnetje in hun administratie verwerken, ook als dat zonder btw is. Als je heel veel verkoopt en daar ook behoorlijk winst op maakt, ben je verplicht om je als ondernemer in te schrijven bij de kvk en belastingdienst. Ik weet niet precies wat je bedoelt met "een bedrijf koopt dingen van mij waar ik werk". Als je daarmee bedoelt dat jij persoonlijk spullen verkoopt die eigenlijk van jouw werkgever zijn, dan zou ik me niet druk maken om btw bonnetjes maar je druk maken over het behoud van je baan. Zorg dat je het gewoon netjes regelt met je werkgever, die kan dan een factuur (met btw) maken voor de koper. Anders is het diefstal en dat kan je je baan kosten (zonder recht op ww).
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.