“In plaats van het kerstpakket en het goede doel”
De historie van het kerstpakket gaat terug naar de jaren net na de 2de wereldoorlog.

Tijden waren bar en boos en elk dubbeltje werd omgedraaid, mensen hadden het niet breed.
Eenmaal per jaar verwende de baas zijn personeel met een kerstpakket. Het pakket bood ‘brood op de plank’: voedselwaren die de gewone arbeider zich door het jaar heen niet kon veroorloven...... Dat waren pas barre tijden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Niets meer dan traditie. Kerst is natuurlijk de tijd van vrede vrijgevigheid et cetera. Dan is het ook het perfecte moment dat je als baas je waardering voor je werknemers kan laten tonen door een klein presentje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om de medewerkers tevreden te houden!
Als je daar ooit mee begonnen bent, krijg je rellen als je er mee stopt! Al is het altijd zooi wat er in zit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook een stukje waardering voor de medewerkers.
En ze kunnen het weer aftrekken van de belasting hahaa
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kerstpakket stamt uit het begin van de 19e eeuw, toen het bewaren van voedsel in de lange wintermaanden nog niet zo eenvoudig was. In sommige streken van was het bij de boerenbevolking de gewoonte om mensen, die langs de deur kwamen om de boer en zijn gezin een zalig Kerstfeest te wensen, eten en drinken aan te bieden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Later deden bedrijven en organisaties hetzelfde voor hun medewerkers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een stukje waardering voor de inzet van het personeel.
wij krijgen ieder jaar een levensmiddelen pakket ter waarde van 35 euro,en daar zit echt koffie wijn thee ,allemaal bruikbare dingen in.
voor een paar jaar terug hadden wij eenmalig een keer een standaard pakket,met echt allemaal flut erin.
de leiding heeft toen zo,n kritiek gehad dat we nu al jaren dit doen,gewoon ouderwetse boodschappen erin waar iedereen wat aan heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar mijn weten is het gerelateerd aan de drie wijzen uit het oosten die goud , wierrook en mirre bij zich hadden.
In de Anglicaanse landen geven mensen elkaar immers ook cadeaus, zoals wij met Sinterklaas, daar Santaclaus
genoemd en voorzien van slee met warpdrive.
Helaas krijgen mensen die het werkelijk nodig hebben
ook hier doorgaans het minste.
Ook hier zie je weer de wet van de wederkerigheid, je geeft iemand alleen iets als hij/zij een equivalent cadeau terug zal kunnen geven
Mensen met een vette baan krijgen een kerstbonus, de onderklasse een kerstpakket.
Toch is vrijgevigheid naar mensen die het echt moeilijk hebben een hele goede Kerstgedachte, we vieren (weliswaar volledig onjuist gedateerd) de verjaardag van Jezus, het cadeau aan hem geven we dan aan mensen in nood, van wie HIJ zegt, wat gij de minste van Mijn Broeders doet , dat doet gij MIJ.
Je zag een tendens dat het Kerstfeest, wat immers samenvalt met het Germaanse feest van de ZONNEWENDE,
waar we oa.de kerstboom aan te danken hebben.
Met de geloofspolarisatie door de invloed van de Islam in Nederland lijken Christelijke waarden weer wat terug te keren, wat ook wel met de crisis samen zal hangen.
Immers, als je al je rijkdom verliest blijft de moed die je kunt putten uit Geloof immers in stand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is nog en soort voortzetting van de traditie van vroeger ; toen kregen mensen van de baas iets lekkers en luxe dat ze normaliter nooit kregen om met de kerst van te kunen genieten ; een rollade, of een kip.

Daar doe je heden ten dage niemand meer echt een plezier mee (niet alleen omdat vlees inmiddels voor iedereen dagelijks bereikbaar is, maar ook omdat de kerstpakketten weken tevoren worden klaar gemaakt), maar het pakket met luxe inhoud (tegenwoordig vaak hapjes en hebbendingetjes rondom een bepaald thema) is gebleven.

Veel bedrijven geven echter tegenwoordig een kerstgratificatie in de vorm van geld, of een vrij of beperkt te besteden geschenkbon. En al zijn die cadeaus luxer en duurder ,ze hebben niet meer echt de charme van het verrassingspakket van vroeger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij geven uit naam van ons bedrijf kerstpakketten aan klanten. Als een soort klantenbinding, om bedrijven te bedanken voor de samenwerking en om mensen te bedanken voor bewezen diensten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goodwill en traditie... Het is gebleken dat zo´n klein geschenk precies op dat moment een enorme impact heeft op de motivatie IN en VAN dat bedrijf... Dus het betaalt zich dubbel en dwars terug en daarom doen ze dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Begin vorige eeuw was het de gewoonte dat mensen bij de boer langs de deur kwamen om hem en zijn gezin een prettige Kerst te wensen en eten en drinken aan te bieden. Het personeel op de boerderij mocht op tweede Kerstdag naar huis om de Kerst met eigen familie te vieren. Traditioneel gaf de boer zijn knecht dan een boerenkaasje, een worst en een flesje wijn mee naar huis, voor de familie. Zo is waarschijnlijk het kerstpakket dat wij tegenwoordig kennen ontstaan.