Hoeveel eiwitten, koolhydraaten, vetten en calorieën moet een jongen van 17/18 jaar minimaal & maximaal binnenkrijgen per dag? (om niet aan te komen)

Dank u!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een gezonde jongen die niet te dik is hoort geen calorieen te tellen, maar gewoon te eten.
Ritsuka
11 jaar geleden
Niet te zeggen zonder lengte, gewicht, activiteitsniveau etc te weten.
Gewoon zorgen dat je gezond eet, en naar je lichaam luistert.

Antwoorden (2)

Je persoonlijke energiebehoefte kan inderdaad worden berekend met een formule. De energiebehoefte is afhankelijk van je lengte, gewicht, leeftijd en geslacht. Dit wordt allemaal meegenomen in de Harris Benedict formule, waarmee de ruststofwisseling wordt berekend. Er moet bovenop deze formule dus nog een correctie komen voor je activiteitenniveau om tot een goede indicatie te komen van je persoonlijke energiebehoefte.

De Harris Benedict formule luidt als volgt:
Voor mannen: 66 + (13,7 x G) + (5,0 x H) - (6,8 x L) = kcal
Voor vrouwen: 655 + (9,6 x G) + (1,85 x H) - (4,7 x L) = kcal

G = lichaamsgewicht in kg; H = lichaamslengte in cm; L = leeftijd in jaren.

Vervolgens tel je hier de volgende toeslagen bij op:
Geen activiteit (bedlegerig) 10%
Weinig actief 20%
Gemiddelde activiteit 30%

En als je je hier aan houdt, en je eet gevarieerd dan kom je ook aan genoeg koolhydraten en vetten.

Overigens is het voor een gezonde jongen van 17/18 jaar helemaal niet gezond om je zo druk te maken over je voeding.
Je moet vooral zorgen voor voldoende beweging en voldoende variatie in je eten.
Dan ben je goed bezig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je zoon kan beter gezonde vetten eten vis noten olijvenolie en eiwitten hiervan wordt je minder dik dan koolhydraten
eiwitten zijn goed voor spier opbouw
eieren vlees vis kaas worst noten pompoenpitten melk kwark maar in het algemeen is dat altijd beter dan koolhydraten ,hiervan wordt je dik
je kunt beter de vetten van melk producten binnen krijgen dan koolhydraten uit bijv pasta etc etc
5p zitten de meeste koolhydraten in pizza pannekoeken poffertjes pasta en rijst patat

het klinkt gek maar in gebakken aardappelen zitten minder koolhydraten in dan in gekookte aardappelen
in gebakken zit natuurlijk meer vet als je in olijvenolie bakt dan bakt je het wel op een gezonde manier
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In reuzel gebakken aardappeltjes is het allerlekkerst en daar is niks mis me voor je gezondheid.