Ik las dat een suikerklontje in een kaasdoos kan voorkomen dat de kaas gaat schimmelen. Is dat echt zo?

En hoe kan dat dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K
Cryofiel
13 jaar geleden
Losse suiker helpt net zo goed, maar het is wat onhandiger - voor je het weet heb je gezoete kaas. Droge rijst werkt ook. Dat neemt ook goed vocht op.

Het beste antwoord

Ja, dat werkt.

Kaas gaat sneller schimmelen door vocht. In een kaasdoos ontstaat vaak vocht doordat de kaas "zweet", en doordat je warme lucht in de doos doet (als de doos op tafel staat) en die warme lucht dan afkoelt in de koelkast - daarbij ontstaat condenswater.

Een suikerklontje is hygroscopisch - dat wil zeggen dat het vocht aantrekt en opneemt.

Daardoor zal dus de lucht in de kaasdoos droger worden, en zullen er geen vochtdruppels meer onstaan. Schimmels zullen zich dan veel minder snel ontwikkelen.
Cryofiel