hoe word je vegetarier ik wil het worden maar kan het niet ik hou van frikandel of kroket of kaasburgen en slavinkje pliezzz geef me tips

Toegevoegd na 18 minuten:
ik vind het zieleg hoe ze dieren doden daarom wil ik vegetarier worden

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (18)

alles vervangen door soda burgers. eet smakelijk

Toegevoegd na 4 minuten:
soja natuurlijk :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
soda burgers?? ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je weet wel: http://en.wikipedia.org/wiki/Carbonated_water
Met een goede vriezer kan je daar zeker burgers van maken :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben bang dat schoonmaak middel burgers niet echt bestaan...soja burgers wel:)
je hoefd toch ook niet vegetarier te worden. je kan ook vlees met maten eeten. er zitten toch stoffen in die je nodig hebt en die je niet in. plant,noot of kaas aantreft. ( ookal betwijfel ik of het wel in een frikandel zit )

maar vedder als tip. zoek dingen die je net zo lekker vind, maak een vega burger lekker veel sla en groente en wat tofu er op, beetje saus er bij en het zal prima smaaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen vegetariër worden, als je nog zoveel van vlees houd kun je dat toch nooit volhouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je wordt vegetarier door wegens principiele redenen geen vlees te eten. Als je toch de noodzakelijke proteinen wilt binnen krijgen en gezond wilt leven zonder elke keer op zoek te gaan naar hoogwaardige vleesvervangers zou ik inderdaad ook geen vegetarier worden.

Vlees is gewoon lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed in je achterhoofd houden waarom je vegetarier wil worden.
als ik langs een poelier loop waar ze kip aan het grillen zijn, loopt het water me ook in de mond.
maar als ik dan denk aan plofkippen met gebroken poten en hartkwalen, dan vergaat me de lust wel.

kijk eens rond op internet, er zijn zo veel heerlijke vegetarische recepten te vinden!

en als je het echt te moeilijk vindt, wordt dan (nog) geen vegetarier, maar minder je vleesgebruik, en koop wat vaker biologisch.
Succes!
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
flyingcrow
13 jaar geleden
van mij ook+!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedenk dat als je langs de poelier loopt, dat je niet die kip lekker vind ruiken, maar de kruiden die er op zitten! Die weeige mortiuariumgeur, die je op de achtergrond ruikt, die is afkomstig van de kip, niet die lekkere zoet-kruidige geur...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou... Als dat helemaal waar was, had ik al lang uitgevonden hoe je een brok seitan net zo mondwateren kunt laten geuren. Je kunt héél lekker vegetarisch eten. Maar wat mij betreft is het gewoon een leugen om te doen alsof bijvoorbeeld zo'n gegrilde kip niet gewoon lekker is, of dat dat qua smaak echt vervangbaar is. Ik vind vlees heerlijk. Ik vind alleen mijn redenen om het niet te eten belangrijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@SuzyQ: ik wist niet dat er ook eerlijke vegetariërs bestonden ;-)
Ophouden met vlees, kip en vis eten maakt je nog geen vegetarier...

Een vegetarier heeft een levenswijze, die eigenlijk het beste omschreven wordt door het motto van de Nederlandse Vegetariersbond : 'Eerbied voor al wat leeft'

Onnodig doden van levende wezens om hun lijken op te eten is het eerste begin, maar het hele op consumeren gerichte fokken en houden van vee (dat ons leefmilieu zoals meer en meer bewezen wordt... niet bepaald goed doet) hoort dus niet thuis in wat een vegetarier eet of drinkt. Dus ook geen scharreleieren van kippen met afgebrande snavels, die nooit het daglicht zien.

Net zo min als een leren jas of een leren bankstel : ook leer is verkregen door het onnodig doden van dieren.

Er zijn méér dan genoeg alternatieven te vinden, als je maar nadenkt en experimenteert - de vleesvervangers met de kleur en smaak van vlees komen bij mij dus nooit op tafel - ik hoef niet iets te vervangen, wat ik toch al niet nodig heb om te kunnen leven op een heel gezonde manier.

Dus je kunt natuurlijk besluiten geen vlees meer te eten.
Maar je moet vooral eens gaan nadenken over de manier waarop wij met dieren omgaan, en of jij wilt, dat dit voor jou zo gebeurt.

Ik wil dat niet, en ik BEN dus vegetarier, behalve dat ik vegetarisch eet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dieren die een natuurlijke dood sterven kan je niet meer opeten : die gaan ontbinden... Maar als je vlees eet van 'happy' koeien, varkens, kippen, en in de gaten houdt dat de zeeën in rap tempo leeggevist worden (vaak worden vissen gevangen vóór ze zich hebben kunnen voortplanten!!)- dan ben je een 'bewust-etende' omnivoor, in mijn boekje!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eet je wel biologische eieren en biologische zuivel? Want voor deze producten worden ook dieren gedood.
Kijk vb eens op www.waardelozehaantjes.nl en www.zuiveloffline.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja happyherbi, wij vegetariërs zijn ons daar over het algemeen wel van bewust. Op kruistocht voor het veganisme? ;)
Je wordt geen vegetarier maar je BENT pas een vegetarier als je geen vlees meer eet. Vlees kan je vervangen door vleesvervangende producten. Deze zijn ook smakelijk, maar smaken toch nooit zo als een echt stukje vlees. Als jij vlees eten echt zo lekker vind, dan wordt het erg moeilijk. Je kunt natuurlijk beginnen door vlees wat je wel eet, onder betere omstandigheden geleefd hebben. Als voorbeeld scharrelvlees, scharrelkippen enz. Suc6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je helpt al heel veel door af en toe vegetarisch te eten.

Neem eens een omelet of een kaassoufle ipv een kroket.
Alle beetjes helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Willen is kunnen.

Als jij het echt wilt dan kun je dus frikandellen en kroketten laten staan. Dat is trouwens geen voedsel, dat zijn zeer ongezonde snacks.
Ga je maar eens verdiepen in hoe ongezond.

Hoe je vlees kunt vervangen door andere producten zul je moeten bespreken met diegene die jouw eten klaar maakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, het is echt niet anders: je wordt vegetariër door simpelweg te stoppen met dood beest eten. En ik kan je vertellen, als ik (bourgondiër in hart en nieren) het kan, kan iedereen het.

Ga eens op zoek naar lekkere vegetarische recepten. Bak eens een vegetarische hamburger in plaats van een gewone. Dat lukt best.

Trouwens, je kunt ook een deel van de week vegetarisch eten. Al is het maar één dag. Dan kun je jezelf geen vegetariër noemen, maar het maakt wél verschil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens op dit lijstje met producten die als vleesvervanger dienen. Ook de frikandel en de kaasburger staan er bij:
http://www.goodbite.nl/producten/categorie-0/

Ook is de groentekroket verkrijgbaar in sommige snackbars.

Hier nog meer vleesvervangers: http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-gezondheid/gezond-eten/vegetarisch-eten/vleesvervangers.aspx

Toegevoegd na 12 minuten:
Lijstje merken vleesvervangers:
Be Good Foot
Goodbite
Healthy Planet
Maaslander
Planet Green
Quorn
Sofine
Tivall
Vetara
Vivera

Deze site is een goede site om te lezen als je graag (meer) vegetarisch wilt eten: http://dierenleed.websitemaker.nl/dierenleed/33090
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het doden van het dier is nog het minst erge, dieren in de biomassa industrie lijden meer tijdens het leven. Voordat je beslist om vegetarier te worden, denk eens na over biologisch geteelde dieren. Deze hebben een beter leven gehad.

Overigens is het heel moeilijk om als vegetarier door het leven te gaan, omdat je dan ook geen melkproducten (oa. in medicijnen, yoghurt, kaas, melk, suiker (uit de automaat), etc) kunt nuttigen. Een koe levert nu eenmaal niet alleen vlees maar nog heel veel andere producten die we allemaal (ongezien) gebruiken.

Denk aan gelatine (winegums, schilderijen, papier, asfalt, medicijnen). Maar ook aan bijvoorbeeld pencelen.

Verder zou je ook geen make-up, zeep, afwasmiddel, shampoo meer kunnen gebruiken. Althans niet de standaard want de cosmetische industrie is één van de grootste afnemers van de slachterijen.

Ook neem ik aan dat indien je geopereerd moet worden, niet tegen de chirurg zegt, laat de bloedverdunner (Heparine) maar achterwege.

Conclusie. Eet bewust. Weet wat je eet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan ook gewoon minder vlees eten, of om de dag vlees eten. Maandag wel, dinsdag niet, woensdag weer wel enzovoorts.

Of je eet vleesvervangers, zoals sojaburgers.

Veel succes! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon zorgen dat het vegetarische eten wat je eet lekkerder is dan die frikandellen, dat is echt niet moeilijk.
Als je dan een tijd zo lekker vegetarisch hebt gegeten kun je je niet meer voorstellen dat je ooit die smerige frikandellen naar binnen heb gewerkt.
Je kunt ook de film Earthlings kijken, of filmpjes over hoe frikandellen gemaakt worden van de blubber die wordt geperst uit slachtafval. Geloof mij, dan heb je geen trek meer in die dingen.
Je kunt ook contact met me opnemen via mijn website www.happyherbi.com.
Als je mij een beeld geeft van wat je nu eet en weet je niet wilt missen kan ik je helpen met het samenstellen van een menu waar je wel blij mee bent.
Als je de smaak van vlees niet wilt missen kun je ook naar de vegetarische slager gaan in Den Haag, of producten bestellen bij www.veggiedeli.nl. Daar hebben ze vegetarisch vlees en visproducten.
Misschien ken je wel een vegetariër, je zou ook een keer met hem of haar een dagje samen kunnen eten. Vragen wat zijn of haar favoriete gerechten zijn.
Als je niemand hebt kun je dit online doen. Meld je vb aan bij de fora van de vegetariërsbond of bij www.veganisme.org
Daar zitten veel mensen die je graag tips geven en wie weet maak je wel nieuwe vrienden die in je buurt wonen en die het superleuk vinden om hun favoriete gerechten met je te delen

Toegevoegd na 12 minuten:
Je kunt ook bedenken, wanneer voel ik me beter?
Als ik 1 minuut geniet van de smaak van een frikandel en me daarna rot voel (met nog zo'n vieze vette nasmaak) vanwege de dieren die ervoor hebben geleden?

Of wanneer ik nee zeg tegen die frikandel en me daardoor blij en en sterk kan voelen, omdat ik dan niet medeverantwoordelijk ben voor het leed van het dier wat voor die frikandel is gestorven?

Dit is ook nog een leuk filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=GKzng1_byMY&feature=player_embedded
Ik hoop dat je engels begrijpt..

Hier kun je de film Earthlings in zijn geheel bekijken: http://www.youtube.com/watch?v=ce4DJh-L7Ys
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan moet je een keuze maken ; de keuze om vegetariër te worden maakt vlees nu eenmaal niet ineens vies ofzo. Je moet je alleen afvragen of je elke frikadel, karbonade, kip of slavink lekker genoeg vindt om te zeggen : zo, dat beest is niet voor niks gestorven.

Als je dat echt met je volle overtuiging niet kunt verkroppen, zul je dat hele stukkie vlees niet meer WILLEN eten omdat het hele idee je tegen staat. En dan maar bereid zijn je hele leven vleesvervangers of alternatieven (die overigens niet per se op vlees hoeven te lijken) te eten. Op den duur past je smaak zich wel aan, en zul je het zelfs lekkerder gaan vinden.

Bedenk ook dat dieren geslacht of gebruikt worden voor andere redenen dan vlees alleen. Echte veganisten bijvoorbeeld dragen ook geen leer, eten geen zuivel en eieren of honing. Dat is een nog veel moeilijker lifestyle.

Ik ben een overtuigd vleeseter en zal dat ook altijd blijven, maar ben ook niet laaiend enthousiast over de bioindustrie. Daarom probeer ik veel minder vlees te eten (twee karbonaadjes met zijn vieren bijvoorbeeld is meer dan zat, of 2 ons gehakt voor vier personen), eten we niet alle dagen vlees, en kies ik vaak voor biologisch scharrelvlees.

Jij moet dus voor jezelf de keus maken uit wat je echt belangrijk vindt : lekker vlees eten, bewust en met mate vlees eten, geen vlees eten, of helemaal afzien van dierlijke producten. En dat mag best in stapjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ook biologisch vlees gaan eten, dat is vlees van dieren die op natuurlijke wijze gevoed en gehouden worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel filmpjes kijken over de bio-industrie,
dan worden die frikandellen een stuk minder lekker.

http://www.youtube.com/watch?v=9Vj1tIBLoYM

(zelf eet ik biologisch vlees, niet te vaak, niet te veel)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je nog geen vegetariër bent dan moet je lichaam nog wennen aan een andere manier van voedingsstoffen opnemen en ook moet je nog wennen aan de nieuwe struktuur en smaak van voedsel.

In mijn beleving is geen vlees eten een beetje "afkicken " is van een gewoonte. Vlees heeft een krachtige smaak en een vrij dichte struktuur. Vleesvervangers ( ook peulvruchten of eiwitrijke ingrediënten ) hebben een wat minder dichte struktuur. Toch is het de moeite waard want vegetarisch wordt algemeen beschouwd als gezond en duurzaam. Je helpt mee om "groen " te leven .

Als je het een tijdlang doet , ga je je ( meestal ) beter voelen over de smaak en struktuur van vleesloos voedsel. Je leert genieten van een wat subtielere smaak en je eten is wat "lichter".

Let er op dat je niet te veel "snelle " koolhydraten eet ( pasta , aardappelen of witbrood ) want dan heb je zó weer honger . Beter is het om vezelrijke produkten en veel groenten te eten . Door de vezels en de struktuur met weinig voedingsstoffen in de groenten ( maar wel vrij veel "massa") , houd je het hongergevoel langere tijd weg.