Benadelen gluten de spieraanwas?

Hebben gluten een nadelig effect op mijn spieraanwas? Ik vraag me dit af omdat ik drie keer per week sport maar ook veel brood en aardappels eet. Iemand die ik ken is gestopt met het eten van zetmeel maar de reden daarvan is me niet duidelijk.
Ik las ook ergens dat granen de opname van eiwitten bemoeilijken, maar ze zijn toch voor een groot deel eiwitten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, Ik heb zelf glutenallergie (Coeliakie) en sport 4 dagen in de week Ze hebben het een paar maanden pas geleden ontdekt maar ik kan nog steeds goed sporten en heb genoeg energie en kracht.

Dit vind ik erg verhelderend. Het is helaas wel in het engels. Deze man vertelt ZEER duidelijk waarom gluten in bepaalde granen zo slecht voor het lichaam zijn, en op wat voor manier precies. Toegevoegd na 21 minuten: Extreem kort gezegd: De gluten vernielen de darmwand, waardoor je steeds minder voedingstoffen op kan nemen. DAT is wat zorgt voor krachtverlies, verminderde prestaties.

Nee, niet per definitie. "Gluten" is de verzamelnaam voor een groep eiwitten present in de meeste granen en andere gewassen die geen écht granen zijn maar hierop lijken. Doorgaans wordt met "gluten" gerefereerd aan de eiwitten present in met name tarwe, rogge en gerst, die door mensen met coeliakie niet worden verdragen. Andere soorten graan zoals haver, boekweit, rijst, maïs, quinoa, gierst en nog een paar andere bevatten andere 'gluteneiwitten' die echter door de meeste mensen, inclusief veel mensen met coeliakie, kunnen worden verdragen. Dat sluit uiteraard niet uit dat er mensen zijn die helemaal geen gluten kunnen verdragen, ook niet van maïs of haver. Aardappelen bevatten helemaal geen gluten of iets anders wat hierop lijkt. Dat geldt ook voor andere wortels en knollen zoals cassave, wortel, zoete aardappel, enz. Nou, als je last hebt van coeliakie, dan heeft een dieët met gluten geen rechtstreekse effect op je spieren, maar wel indirect, doordat je darmwand beschadigd raakt, en de opnamen van voedingsstoffen verstoord wordt. Op den duur zal je hele lichaam, inclusief je spieren, last hiervan ondervinden. Als je géén last hebt van coeliakie, dan is gluten in granen een fantastische bron van hoogwaardige eiwitten die je spieren prima kunnen gebruiken. Gluten bevattende granen bevatten tevens energie in de vorm van koolhydraten, en veel andere nuttige stoffen. Het geheim is niet zo zeer veel of juist weinig gluten eten, maar voldoende variatie en een uitgebalanceerd dieët die in je behoeftes voorziet. Even gechargeerd: twee broden en een halve kilo aardappels per dag elke dag is voor niemand gezond, dus je zou dan in dit extreem voorbeeld anders moeten gaan eten. Kijk maar even wat is je energie behoefte, en zoek een dieët die je voldoende energie geeft, zowel "snelle" koolhydraten (zoals b.v. suikers of aardappelen) als "langzame" (zoals b.v. in volkoren brood of noten) en ook voldoende eiwit, mineralen en vitamines jou geeft. Als je zeer intensief sport, zou je kunnen denken aan supplementen, maar dat is voor wie gewoon "normaal" sport uitoefent doorgaans niet nodig en alleen geldverspilling.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100