Wat is de verschil tussen stremsel in biologische kaas en stremsel in de niet biologische kaas?

Ik wil graag weten wat eigenlijk nu precies stremsel is en wat de verschil is tussen stremsel in biologische kaas en niet biologische kaas.
En mag ik als vegetarier de niet biologisch kaas ook eten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tipje: de Euroshopper brie van Albert Heijn bevat plantaardig stremsel.
Heerlijk!

Het beste antwoord

http://www.vegatopia.com/vega/vraagbaak/120-algemeen/9541-welke-kazen-worden-vegetarisch-gestremd

Allemaal kaas die je kunt eten!

Om van melk vaste kaas te maken, moet de melk gestremd worden. Voor het stremmen van kaas kunnen verschillende soorten stremsel worden gebruikt:

- Een enzym gewonnen uit de maag van een kalf.
- Een genetisch gemodificeerd stremsel waarbij een kalfsgen in een bacterie is ingebracht.
- Een microbieel (vegetarisch) stremsel, dat gemaakt is door micro-organismen.

Kaas wordt in Nederland over het algemeen gestremd met het eerste soort stremsel, uit de maag van een dood kalf. Het is niet zo dat het kalf speciaal wordt gedood voor het stremsel, maar het stremsel wordt gewonnen als bijproduct van de slacht van kalveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor het stremmen van de melk wordt het enzym chymosine gebruikt. Dit is de werkende stof en er is een zeer kleine hoeveelheid nodig (ongeveer 15 ml per 100 liter melk, dus 0,015%).
Traditioneel wordt chymosine uit de lebmaag van kalveren verkregen en dat wordt dierlijk stremsel genoemd.
Vegetarisch stremsel kan plantaardig (een plantenextract) of microbieel (micro-organismen die chymosine produceren) zijn. Dit wordt voor vegetarische en biologische kaas gebruikt.