Lijdt vis ook door de bio-industrie?

Ik ben vegetariër niet omdat ik het zielig vind voor de dieren, maar omdat ik vind dat er enorm misbruik wordt gemaakt van de macht die de mens heeft t.o.v. dieren. (Dieren opsluiten van af geboorte tot puberteit om dan, voor de halve prijs, op te eten)

Ik vroeg me af of vis dan ook lijdt door de bio-industrie. Ik hoorde dat vis o.a. levend ingevroren wordt of zonder verdoving geslacht. Geldt dit voor alle vissen? Is er ook vis dat als dier gerespecteerd wordt en pas na de dood als voedsel wordt behandelt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Het doden van vissen gebeurt op een veel ergere manier dan het doden van zoogdieren: ze liggen een half uur lang te stikken (sommige zelfs wel 4 uur lang), worden levend open gesneden of in zout gelegd.

"De enige manier om een vis snel en quasi pijnloos te doden, is het dier verdoven en/of hersendood maken. Dit gebeurt in de praktijk echter zelden of niet.

Een van de meest voorkomende dodingsmethoden is verstikking. Vissen worden uit de zee opgehaald en leveren vervolgens een bittere doodstrijd op het dek van het schip. In tegenstelling tot wat je misschien zou denken, gaan vissen namelijk niet onmiddellijk dood op het droge. Haringen leven nog zo’n 35 minuten, kabeljauwen en wijtingen een uur en tongen en schollen vechten nog vier uur voor hun leven.

Een andere veel voorkomende methode is het levend strippen van vissen. De vis wordt opengesneden en het bloed en de ingewanden worden verwijderd. Je zou denken dat ze dan meteen sterven. Het zijn echter taaie dieren. Haringen leven nog 10 minuten, tongen een half uur, scharren 35 minuten en schollen lijden nog 50 minuten lang vooraleer ze uiteindelijk sterven. Soms worden de dieren op ijs gelegd tijdens hun doodstrijd, maar dit verzacht de pijn nauwelijks.

Soms laten vissers de dieren stikken in de lucht voor 7 à 20 minuten. Hierdoor gaan ze niet dood, want hun hersenen blijven intact. Vervolgens worden het bloed en de organen weggehaald, waarna de dieren nog zo’n 10 tot 30 minuten leven.

Zoutbad
Bij deze methode strooit men zout op een levende paling, waardoor diens huid ontslijmd wordt en de kieuwen beschadigd. Je kan het vergelijken met een brandwonde bij een mens. De paling spartelt heftig voor zijn leven. Als de paling niet meer beweegt, worden de organen verwijderd. Het dier is dan nog altijd niet dood! Tegenwoordig doden veel grote bedrijven de dieren machinaal, met behulp van stroomstoten, maar er zijn momenteel nog steeds vissers die palingen doden met een zoutbad."

Kweekvissen in gesloten systemen: "Het is een deel van de intensieve veehouderij, met heel veel dieren op weinig ruimte. De vissen hebben hier absoluut geen mogelijkheid om hun natuurlijke gedrag te uiten, wat leidt tot pijn en stress.
Een voorbeeld van de slechte gevolgen van kweekvis, is de Schotse zalmindustrie, die in 2001 in opspraak kwam. Door het groot aantal dieren per kooi, hadden ze de kampen met luizenvraat, infectieziekten en akelige misvormingen."

En vis eten is ook nog eens schadelijk voor het milieu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is er dan ook vis te koop dat wel goed behandelt wordt? Of moet ik die zelf vangen >.>

Andere antwoorden (3)

Gekweekte vis (kijk maar eens in zee bij Schotland en Noorwegen, waar zalm gekweekt wordt!!) leeft, dicht op elkaar gepakt, in omheiningen. Ze worden gevoerd met 'wild' gevangen vis, waardoor het natuurlijk evenwicht in de oceanen volledig verstoord wordt. Bovendien wordt ook hier de antibiotica bepaald niet geschuwd....

Alleen aan de kleur al van gekweekte zalm zie je, dat ze véél te weinig beweging hebben : ze zijn véél minder fel gekleurd van 'vlees' dan wilde zalmen.

En bij het vangen van tonijnen worden honderden meegevangen dieren zinloos gedood : dolfijnen en zeeschildpadden verstrikken in de netten, en verdrinken.

Gevangen vissen verdoven vóór ze verwerkt worden, kan niet. Ze gaan gelijk ontbinden, dus worden ze levend schoongemaakt, en daarna ingevroren - maar dan zijn ze, na de schoonmaakbehandeling, natuurlijk wel dood.

Vandaar dus, dat een vegetarier (uit overtuiging...)ook geen vis eet - onnodig doodmaken van welk dier ook om opgegeten te worden gaat er bij ons níét in!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals door nieuwsgierig al werd uitgelegd is vis eten even (misschien zelf meer) immoreel als vlees eten. De dieren worden levend gevild, ze liggen minutenlang levend op het dek te happen.
Mensen hebben op zich geen vis nodig. Je kan de omega3 vervangen door plantaardige versie (lijnzaadolie en dergelijke) en eventueel bij kinderen, bejaarden en zwangeren de DHA uit wieren bijnemen. En je omega6 inname beperken. Enkel wanneer iemand met zware ontstekingsproblemen zit kan visolie nuttig zijn, en dan kan je kiezen voor ethische (voor zover die er al zijn) versies van visolie.

Wat zeker een aanrader is, is het boek "Wat is er mis met vis" van Dos Winkel. Hierin staan alle feiten met bronnen vermeld. Heel compleet boek, het heeft mij overhaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vis "lijdt" voornamelijk door inmenging van natuurorganisaties icm consumentengedrag. daardoor ontstaan er visseizoenen en quota met als grootste probleem bijvangst. gecontroleerde visfarms zijn n goed alternatief. tenminste als je niet tegen vis eten in het algemeen bent.