JA,

Islam en vegetarisme vandaag
De moslims die vandaag de dag vegetarisch eten, zetten al dan niet bewust de traditie voort van enkele sekten binnen de islam, onder meer sommige Soefi sekten, die steeds vlees hebben afgezworen. Deze sekten deden/doen dat veelal om spirituele redenen, bijvoorbeeld uit een drang naar soberheid (ascetisme) of omdat ze menen dat consumptie van dierlijke substanties het streven naar onthechting of geestelijke reinheid in de weg staat. Hedendaagse moslims kunnen echter ook ecologische motieven inroepen, of een fundamenteel respect voor dierenrechten. Niets in de Koran of in de islamitische traditie staat vegetarisme in de weg. Integendeel, de Koran benadrukt minstens even sterk als de Bijbel de rol van hoeders van de schepping die God aan de mensen (Zijn regenten op aarde) heeft toevertrouwd (Soera 33:72; 35:39). Op het misbruiken van deze rol staat een zware straf (Soera 95:4-6; 5:60-63). Zulks stemt tot nadenken in verband met de vernietiging van het leefmilieu als gevolg van vleesconsumptie, n in verband met de behandeling van dieren. Verder kan het engagement voor sociale rechtvaardigheid dat spreekt uit de Koran de vegetarische moslim in zijn of haar houding sterken. De drang naar vlees van de economisch rijke werelddelen belemmert immers de ontwikkeling en ontvoogding van het Zuiden (waar trouwens heel wat moslims wonen). Meer dan de helft van al het verbouwde graan in de wereld is bestemd voor de veeteelt, en dit terwijl 20% van de wereldbevolking chronisch ondervoed is. Het lijdt geen twijfel dat de intensieve veeteelt het wereldvoedselprobleem vergroot. Ook kunnen moslims met vegetarische ambities inspiratie putten uit het feit dat dieren uit de intensieve veeteelt vaak resten van andere dieren te eten krijgen, waardoor hun vlees onaanvaardbaar (haram) wordt. Tenslotte leeft het overgrote deel van de moslims niet meer in de omstandigheden die heersten in de tijd van de Profeet op het Arabisch Schiereiland. Hierdoor is de afhankelijkheid van dierlijke producten, en dus de noodzaak van rituele slachtingen van dieren, grotendeels komen te vervallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik vermoed van wel...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, een vriend van mij (alhoewel hij soms wel smokkelt met vis..., zoals sommige vegetariers vaker doen). Er zullen er vast wel veel meer zijn.
Ook moslims kunnen zich het lot van dieren/milieu zo aantrekken dat ze geen vlees meer willen eten. Waarom n
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, zo zijn er ook o.a. christenen, dycordianisten, atheisten enz die overtuigd vegetarier zijn.