Wat is makkelijker te verteren plantaaardig of dierlijk materiaal?

Een koe eet de hela gad gras maar een leeuw eens in de paardagen vlees. Is vlees moeilijke te verteren dan gras?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
17.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een leeuw eet ook wel vlees buiten de paardagen hoor!

Antwoorden (12)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een koe is een herbivoor en een leeuw een carnivoor, de magen van beide dieren zijn ingesteld op het specifieke voedsel,dat ze binnen krijgen. Je kunt daat dus geen goede vergelijking tussen maken. Ik denk, dat een omnivoor als de mens, geen gras kan verteren, omdat hij( de mens) maar 1 maag heeft en geen 4 zoals de koe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doorgaans is plantaardig voedsel makkelijker te verteren dan vlees.

Ik zeg doorgaans, want niet alle plantaardig voedsel is zo goed verteerbaar. Grassen zijn zeer zwaar verteerbaar door de mens. Herkauwers herkauwen niet voor niets zo lang want grassoorten moeten door een heel proces om optimaal opgenomen te kunnen worden.

Vlees blijft langer in de darmen dan plantaardig voedsel, maar grassoorten en granen zijn moeilijker/zwaarder verteerbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vlees is makkelijker te verteren.
Er is zelfs een theorie dat de hersenen van de mens zijn gaan groeien nadat onze voorouders vlees gingen eten.
Door de toename van proteinen in het voedsel was het niet
meer nodig onnodig veel energie te verspillen aan de
"verbranding"van plantaardig voedsel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dierlijk materiaal is makkelijker te verteren omdat er geen celwand om dierlijke cellen zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dierijk materiaal is makkeljker te verteren dan plantaardig en gras is zoizo heel moeilijk een koe heeft niet voor niets meerdere magen en herkouwt dan ook nog eens.
kijk maar naar de lengte van het spijs verterings kanaal dat is bij beesten die dierlijk voedsel eten (carnivoren)veel langer als bij herbivoren(planten eters):
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt eraan wie (of wat) het verteert..
De keiharde celwand van plantaardig voedsel is voor carnivoren (vleeseters) heel moeilijk te verteren. De eiwitten van dierlijk materiaal zijn weer lastig verteerbaar voor herbivoren (planteneters). Omnivoren (alleseters) hebben een spijsverteringsstelsel om beide aan te kunnen, door de colmpexe enzymen in ons sppeksel, maag en darmen.
Door voedsel te bewerken (o.a. koken) wordt dit verteren gemakkelijker gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vleeseters hebben kortere darmstelsels dan planteneters omdat vlees makkelijker te verteren is. Mensen hebben kortere darmstelsels in vergelijking met andere primaten.

Zoals hier staat hangt het dus af hoe je ''gebouwd'' bent, voor vleeseters zal plantaardig materiaal moeilijker gaan en andersom ook.

Maar over het algemeen, als je kijkt naar de vleeseters en de planteneters, hebben planteneters langere darmen, het kost meer tijd om het af te breken, de functie van de darm is het verteren en opnemen van voedingsstoffen.

Het antwoord, is en dat bedoel je denk ik ook, dierlijk materiaal.

Toegevoegd na 19 uur:
Mensen hebben een langere darm dan carnivoren. Het vlees dat we eten blijft dus langer (rotten?) in onze darmen. Daarnaast eten mensen meestal gekookt, gebakken of gebraden vlees. En vaak ook onherkenbaar vermalen.

Rauw vlees, zonder toevoegingen zoals zout, peper, specerijen en niet vermalen, (probeer het maar eens een weekje) wordt meestal slecht verteerd door de mens.

Mensen zijn van oorsprong vruchteneters.

Van Arno. Dankjewel, Arno!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vlees is makkelijker te verteren. In de voorgaande antwoorden (die dit ook bevestigen) staan de juiste antwoorden. Met name het maag- darmstelsel is een hele duidelijke indicatie, hoe korter het maagdarmkanaal, hoe makkelijker het is om het eten te verwerken. Kijk naar bijvoorbeeld een koe, deze heeft maar liefst vier magen en een enorm lang darmstelsel. Juist omdat het zo moeilijk is om de voeding- en energiestoffen uit het plantaardig voedsel te halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou, voor ons is vlees moeilijker te verteren. maar een koe en een leeuw kan je niet vergelijken, want een leeuw is gemaakt om vlees te eten en een koe is gemaakt om gras en hooi enzzz te eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vlees is heel moeilijk te verteren. Ons darmstelsel is eigenlijk veel te lang om vlees te verteren. Soms duurt het wel een week voordat een biefstuk uit je lijf is!
Daarom stinkt de ontlasting van vleeseters ook zo, en daarom hebben vleeseters ook een sterke(re) lichaamsgeur.
Plantaardig eten is veel meer geschikt voor een mensenlichaam. Dat is met gemiddeld 4 uur verteerd.
Een volledig plantaardig eetpatroon is voor een mens het meest gezonde eetpatroon wat er bestaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Planten zijn moeilijker te verteren dan vlees. Dit komt doordat de cellen van plantaardig voedsel uit cellulose bestaan. Dit is moeilijk te verteren voor de mens. Dierlijke cellen hebben geen celwanden dus zijn daardoor makkelijker te verteren.