Hoe kan ik op een gezonde manier overstappen op veganisme?

Stel dat ik vanaf morgen veganistisch zou willen gaan leven, hoe kan ik dat dan op een gezonde manier doen, zonder er uit te gaan zien alsof ik de de dood in de ogen gezien heb?
Ik eet nu gemiddeld 1 x per week vegetarisch en ben vrij spaarzaam met vlees.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Veganisme is niet alleen een eetwijze, maar ook een leefwijze. Je zult eerst moeten bepalen welke criteria je hanteert bij jouw veganistische manier van leven. Over noodzakelijke levensbehoeften zoals kleding bestaan verschillende opvattingen. Veel veganisten maken hierbij evenmin gebruik van dierlijke producten maar er zijn ook veganisten die vinden dat onder bepaalde voorwaarden het gebruik van dierlijke producten wel is toegestaan. Zo kan wol bijvoorbeeld ook verkregen worden door de bij het wisselen van vacht afvallende haarplokken van vrije schapen te verzamelen en leer kan verkregen worden van dieren die een natuurlijke dood zijn gestorven. Aangezien dierlijke stoffen in veel alledaagse gebruiksartikelen verwerkt zijn, kunnen ook hier dilemma's ontstaan waardoor niet aan het sluiten van compromissen ontkomen kan worden. In bepaalde medicijnen, lijm, latex- en rubbersoorten, fietspompen en beeldschermen is dierlijk materiaal verwerkt; ook plantaardige margarine mag wettelijk smaakstoffen van dierlijke oorsprong bevatten. Drukwerk en fotografie waren voorheen vaak evenmin geschikt voor veganisten maar door de digitalisering verandert dat snel. Groene stroom is voor veel veganisten problematisch. De opwekking daarvan gebeurt voor een groot deel in waterkrachtcentrales wat vaak sterk ten koste gaat van leven en/of welzijn van vissen en andere waterdieren.[bron?] De afwijzing van dierproeven heeft in het uiterste geval als consequentie dat geen gebruik gemaakt kan worden van bepaalde (medicamenteuze en bestralings-)behandelingen binnen de gezondheidszorg omdat die eerst op dieren getest worden. Hoewel ook hier gekozen moet worden tussen principe en realiteit is dit geen puur veganistisch dilemma omdat dit door veel niet-veganisten eveneens zo gezien wordt. En uiteraard zul je je heel goed moeten verdiepen in voeding om toch alle nodige voedingsstoffen binnen te krijgen. Natuurlijk kun je, als je dat wit, morgen beginnen, maar voordat je veganist bent en je leefwijze is aangepast en je voeding volledig in balans is, zal er nog geruime tijd overheen gaan. Voor informatie over hoe je veganist kunt worden: zie bron

Bronnen:
http://www.de-zeepkist.nl/veganismeFAQ.htm...

Als je gewoon je stukje vlees vervangt door een gelijkwaardig alternatief, dan kun je het gewoon doen wanneer je wilt. Let wel op dat je goede vervangers neemt.

Door je heel goed te laten informeren; het schijnt wel te kunnen maar dan moet je precies weten waar je je benodigde voedingsstoffen uit kunt halen.

Een veganistische manier van eten kan heel gezond zijn, het kan echter ook heel ongezond zijn. Het grootste gezondheidsvoordeel is dat een veganist geen verzadigde dierlijke vetten binnenkrijgt. Dit betekent minder kans op talloze ziekten zoals hart- en vaatziekten, suikerziekte en een hoog cholesterolgehalte. De meeste veganisten krijgen ook meer vezels binnen dan niet-veganisten omdat ze over het algemeen meer groente en fruit eten. Er zijn een paar dingen waar veganisten (maar niet alleen zij) op moeten letten. Het binnenkrijgen van bepaalde vitaminen en mineralen is erg belangrijk en soms lastiger bij een plantaardig dieet. IJzer kan goed verkregen worden door het eten van peulvruchten, gedroogde zuidvruchten, zaden, pitten en noten. Calcium kan goed verkregen worden door het eten van peulvruchten, amandelen en andere noten, gedroogde zuidvruchten, zeewier, en diverse soorten groenten, met name broccoli, raapstelen, bietenloof, waterkers, courgette, pompoen, kool, spinazie en venkel. Jodium kan goed verkregen worden door het eten van zeewier, het zit ook in zeezout en in allerlei groente- en fruitsoorten. Vitamine B12 is een heikel punt binnen de veganistengemeenschap en daarbuiten. In het algemeen wordt aangenomen dat deze vitamine alleen voorkomt in dierlijke producten. Een tekort kan zeer gevaarlijk zijn, de meeste veganisten slikken daarom (veganistische) pilletjes om dit te voorkomen. Het is trouwens zo dat de meeste mensen met een B12-tekort geen veganisten zijn maar omnivoren met een slechte darmflora. Vitamine D - Hiervan zijn twee varianten: D2 en D3. D2 is plantaardig en D3 niet. Een handig ezelsbruggetje is: D2 is okee, D3 nie. Vitamine D wordt door je eigen lichaam aangemaakt maar dan moet er wel elke dag voldoende daglicht op blote huid vallen. Iedere dag een half uur naar buiten dus. Omdat dat in ons klimaat niet altijd haalbaar is en omdat niet ieder huidtype het even goed doet, is het ook toegevoegd aan margarine en sommige sojamelksoorten. Om gezond veganistisch te eten is het meestal voldoende om veel groente en fruit (vooral veel verschillende soorten) en regelmatig een handje noten en zaden te eten. Eet een (groot) deel rauw. Het liefst de granen volkoren en zo onbewerkt mogelijk eten. En niet te veel gefrituurde hapjes (chips, patat) en producten met suiker en veel vetten eten. En niet vergeten elke dag een klein B12-pilletje te slikken

Bronnen:
http://www.voedselencyclopedie.nl/Veganisme

Stippel, Als je veganistisch wil gaan eten komt er heel wat op je af. Ik kan je adviseren de komende weken een "eetagenda" bij te houden. Onderstaand een link naar de eetmeter van het voedingscentrum die ik zelf gebruik. Zo hou je precies in de gaten wat je binnenkrijgt en wat je eventueel tekort dreigt te komen. Door vervolgens hier en daar wat dingen aan te passen in je menu leer je spelenderwijs wat goede alternatieven zijn. SUCCES!!

Bronnen:
http://eetmeter.voedingscentrum.nl/

Veganisten zien zo veel mogelijk af van voeding, kleding, schoeisel, medicijnen, cosmetica en andere producten, verkregen via gebruik van welk dier dan ook. Geen leren schoenen, tassen, jassen e.d. Let op "dierproefvrij". Geen leer, geen wol, geen zijde. Geen honing. Geen gelatine. Allemaal dingen waar je er niet ongezond van uit gaat zien. Gezonde voeding behoeft geen dierlijke bestanddelen te bevatten. Een gevarieerd plantaardig menu met toevoeging van een vitamine B12-supplement kan de gezondheid zelfs ondersteunen. Melk en zuivel is veel minder gezond dat men altijd heeft doen geloven. Er zijn veel goede bronnen van calcium. Boerenkool, broccoli en andere groene bladgroenten bevatten calcium dat direct door het lichaam opgenomen kan worden. Het is niet makkelijk. Bijvoorbeeld: Zelfs in vegetarische vleesvervangers wordt meestal gebruik gemaakt van eieren uit de legbatterij. Hier vind je ook nog recepten: http://www.veganisme.org/?receptoverzicht2

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100