Hoi ik ben een vegetariër maar ik wil er eigenlijk mee stoppen maar ik heb gelezen dat je ziek kunt worden als je het opeens gaat eten is dit waar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15.3K
Ritsuka
11 jaar geleden
Als je weer vlees eet? Gewoon rustig opbouwen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad rustig opbouwen. Als je vanuit het niets een kilo vlees naar binnen werkt, zal je maag hier waarschijnlijk tegen protesteren. Geniet van je vlees!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Waarom wil je er mee stoppen als ik vragen mag?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar je hoeft toch niet het vegetarier zijn op te geven? Je kan toch bewust vlees eten,
Ik vind mezelf geen vegetarier maar ik eet maar 2 x per week vlees. Waarom weet ik niet echt... Ik vind het duur en denk vaak beter geen vlees dan biovlees. En vaak eet ik dan kip... Lekker licht
Ritsuka
11 jaar geleden
http://flexitarier.nl/home/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het kan, maar het hoeft zeker niet. Ik ben 4 jaar vegetarier geweest, en toen een halve kip gegeten, en had nergens last van. Maar een beetje opbouwen kan natuurlijk nooit kwaad, ieder lichaam reageert anders
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom wil je eigenlijk ermee stoppen? Vind je het lastig, mis je het eten? Of ben je bang voor je gezondheid?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
heb na lange tijd doner vlees gegeten me maag is extreem van slag de 2 dag al dus ja je word er wel dergelijk ziek van ik denk ook rustig opbouwen

Antwoorden (7)

Sommige mensen kunnen inderdaad misselijk worden/last van hun buik krijgen als ze na jarenlang geen vlees eten opeens weer vlees gaan eten. Waarschijnlijk gewoon omdat je lichaam er niet meer aan gewend is. Waarschijnlijk gebeurt hetzelfde als je jaren geen brood eet en weer brood gaat eten, je lichaam is het helemaal niet meer gewend.

Begin gewoon met rustige kleine porties, en bouw het op. Je lichaam went echt ontzettend snel weer eraan!
Je lichaam kan zich heel goed aanpassen. Maar bedenk wel eerst goed of je echt weer vlees wilt gaan eten!
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankje voor je hulp. ik ben ook heel erg aan het twijfelen of ik er echt mee wil stoppen. maar het maakt dus ook niet uit dat ik al 4 jaar vegetariër ben? nouja heel erg bedankt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Brood is toch iets heel anders dan vlees?!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Brood is iets heel anders dan vlees ja :P
Ik wou gewoon even een voorbeeld geven, alles wat je lang niet eet moet je lichaam aan wennen. Mensen die paleo dieet volgen of raw food, zodra zij daarmee stoppen en meteen weer normaal gaan eten worden vaak ook ziek.
Maagklachten, hoofdpijn etc. Maar denk er nog even rustig over na, maar zodra je weer begint met vlees eten kan je het rustig oppakken als je wilt! Begin met plakje kipfilet op brood, daarna klein stukje vlees, en daarna weer normaal. Aan het begin kan het misschien raadzaam zijn om vlees te eten wat niet zo ontzettend vlezig is, gewoon om even rustig te wennen, zodra je meteen een half rauw biefstuk van een halve kilo gaat eten, of een heel sterk smakende vis ofzo, misschien vind je dat dan niet echt zo. Het is toch wennen van 4 jaar geen vlees naar vlees toe. Begin met schnitzels ofzo, of gewoon dingen zonder zonder uitgesproken vlees smaak of wat er echt uitziet als een dood dier haha ;) Heel veel succes Gewoon rustig opbouwen, en je hoeft zeker niet bang te zijn dat je ernstig ziek word hoor. Dat sowieso niet! Maar ga niet vlees eten bij de eerste twijfel, denk er rustig over na! :) weer vlees gaan eten kan altijd nog, en je kan het natuurlijk een keer proberen, kijken hoe je je erbij voelt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@idontknowmyname: Waarom wil je eigenlijk stoppen, en waar twijfel je over?
Ziek zul je niet worden. Maar waarschijnlijk krijg je wel buikpijn. Je darmen zijn niet meer gewend vlees te moeten verteren. Het ligt eraan hoe lang je geen vlees meer hebt gegeten hoeveel last je krijgt. Begin met niet te veel en niet te vet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je wordt hier niet ziek van. Behalve als je als ook langdurig weinig gegeten hebt en flink afgevallen bent of weinig vet gegeten hebt. Als je dan vervolgens speklappen gaat eten weet je lichaam niet meer wat het moet doen en kun je maag/darmklachten krijgen.

Maar als je gewoon gezond bent is er niets aan de hand, en kan je gewoon speklappen eten.

Toegevoegd na 23 uur:
Aangezien iedereen er volledig van overtuigd is dat je er last van gaat krijgen zijn hier de enige twee verklaringen.

Omdat je denkt dat je er last van gaat krijgen, ga je er last van krijgen. Dit is het nocebo effect. Lastig te vermijden als je eenmaal (onbewust) bang bent dat je er last van gaat krijgen.

Het enige bestanddeel wat in vlees zit en niet in dezelfde hoeveelheden terug te vinden is in plantaardige stoffen noch in zuivel en eieren is heemijzer. Dit staat erom bekend om de darmen op lange termijn te beschadigen. En is ook iets wat de kans op darmkanker kan verhogen. Je kan dan het beste iets van kip eten, daar zit nagenoeg geen heem in.

Kortom als je kip eet en je bent niet bang (ook niet onbewust) dat je ziek wordt is het onmogelijk om last te krijgen van het vlees.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gedeeltelijk waar.

Waar in de zin dat er vegetariërs zijn die écht ziek en misselijk worden na het eten van vis/vlees, dus dan kan je moeilijk zeggen dat het niet waar is.
Maar deels niet waar in de zin dat er ook heel veel mensen zijn die geen last hiervan hebben.

Als je altijd eieren en melk hebt gegeten, dan is de kans dat je ziek wordt van het opnieuw eten van vlees en vis klein. Het betreft immers ook dierlijke eiwitten en vetten, en het verschil met eieren en melk is allen maar een paar eiwitten die niet daarin zitten, maar die niet bijzonder moeilijk te verteren zijn.
In ieder geval zal je lichaam snel wennen aan de nieuwe situatie, maar gun hem de tijd. Begin niet meteen met een rib-eye van een halve kilo. Ik zou beginnen met kleine porties witte vis en kipfilet, dat zijn de makkelijkst verteerbare soorten vis en vlees, en dan kan je langzaam aan uitbreiden en opbouwen.

De reden waarom vegetariërs ziek worden is dat hun lichaam niet gewend is om zo'n eiwitrijk voedsel te verteren, en ook de flora in hun darmen heeft zich aan een vegetarisch dieët aangepast. En het kost tijd om dit aan te passen.
Maar ook een reden waarom vegetariërs ziek worden , is dat als ze vis en vlees eten, dan doen ze dit met tegenzin (vrijwillig, maar toch met tegenzin) Dan is het bijna onvermijdelijk dat je misselijk wordt.
Als je geen vegetariër bent, en je eet een superlekker stuk vlees, en dan krijg je te horen dat het je lieve hond was, dan word je onmiddellijk misselijk.
Vaak is misselijk worden ook een kwestie van autosuggestie, en dat speelt vaak een rol bij vegetariërs die één keer vlees eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Xibel
Uiteraard heb je gelijk, en bedankt voor je reactie!
Maar het feit blijft dat spiereiwitten (m.n. myosine en collageen) net wat moeilijker verteerbaar zijn dan plantaardige eiwitten. Je maag zal eerst moeten wennen aan een extra hoeveelheid trypsine te produceren, vandaar dat de vertering in het begin wat moeilijker zal zijn.
Daarnaast is je darmflora die een grote rol zal spelen in hoe goed het vlees bevalt. Het is allang bekend dat de samenstelling van de darmflora van vegetariërs en vleeseters anders is, en dat komt door de verschillen in de samenstelling van de inhoud van je darm. Hoe snel je darmflora zal zich aanpassen aan een nieuwe omgeving met andere nutriënten is maar de vraag. De gevolgen zullen overigens niet zo ernstig zijn: iets meer gasvorming, bijzonder stinkende scheten... :-P
Begin met kleine beetjes bijvoorbeeld een halve stuk vlees en bouw dit zo op dan zal ke momder lats krijgen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vlees heeft heel erg veel invloed op je darmen. Als je het jaren niet hebt gehad kan het inderdaat gevoelig worden. Bouw het langzaam op en eet voor de rest veel makelijk verteerbaar voedsel en varieer veel in vis/vlees en vegatarisch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
veel vegetariërs eten ook geen kaas omdat in de meeste kaas stremsel zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staat daarom ook 'meeste kaas'
Ik weet niet precies of je er heel ziek van kunt worden maar ik denk wel dat je het langzaam moet 'opbouwen' als het ware. Dus niet ineens allemaal speklappen gaan eten, maar beginnen met heel af en toe wat minder 'zwaar' vlees.