Mag je als veganist insecten eten?

Vleesch noch Visch.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
van mij mag iedereen alles eten wat hij lekker vindt...
maar als veganisten/vegetariers de nadruk zouden leggen op wat ze wél eten ipv op wat ze niet gebruiken, zouden ze zich niet hoeven te verdedigen of last hebben van regels waar ze zich van anderen aan zouden moeten houden...

Het beste antwoord

Ik ben ook vegetariër maar kan nooit van de M&M's afblijven en als je echt streng vegetariër bent moet je ook geen:

kaas, bokkepootjes, nibbit chips, fristie, mergpijp, spekjes, drop, roze vla en nog veel meer.

Meer eten.

Maar dat is natuurlijk een keus voor je zelf. Mijn tante eet nog wel vis ook al ze vegetariër.
Ik vind vissen, insecten en schaaldieren óók dieren. Dus ik eet ze niet. Maar dat is voor iedereen verschillend.

Veganisten gaan een stap verder dan vegetariërs, die alleen afzien van voedsel afkomstig van gedode dieren. Veganisten mijden ook eieren, zuivel, leer, wol, zijde, honing en in principe alle producten, die dierlijke bestanddelen bevatten. Daarvoor in de plaats gebruikt men bij voorkeur plantaardige producten. (Fruitariërs gaan nog weer een stap verder dan veganisten. Zij eten ook geen planten.)

Het bovenomschreven veganistische principe leidt in de praktijk tot onder meer het volgende:

Geen dierlijk voedsel betekent: geen vlees, vis, gevogelte, zuivelproducten (zoals melk, boter en kaas), eieren, honing, gelatine, dierlijk stremsel,
Geen dierlijke materialen betekent: geen scheerwol, leer, ivoor, dons, kamelenhaar, balein, traan, hoorn en zijde.
Dieren worden niet gevangen en gevangen gehouden. Dus ook niet gebruikt als proefdier, huisdier, honingbij, rijpaard, springpaard, trekpaard, lastezel, circusdier, dansende beer, dierentuinattractie, wedstrijddier (bij o.a. hondengevechten, hondenrennen, duivensport, hippische sport inclusief de military), enzovoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Melden dat je vegetariër ben met direct een overtreding die je begaat zegt me dat je vindt dat sommigen te "ver"doorschieten. +10

Andere antwoorden (15)

Ja, want een veganist eet niets van dieren, en een insect is geen dier...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een insect is een?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Insect,
Ik moest een keer een werkstuk maken over een wild dier in europa, en toen heb ik het over de mier gedaan. Dit mocht niet omdat dat geen dier was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat flauw. Zo zie je maar hoe bedorven de onderwijsinstellingen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Insecten zijn de grootste groep in het dierenrijk. Als je op school geleerd hebt dat insecten geen dieren zijn is er sprake van óf een miscommunicatie, of een hele grove fout van een leraar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dieren zijn in grondbeginsel met zintuigen uitgeruste, meercellige organismen, die hun energie niet door fotosynthese opwekken maar deze uit organische stof betrekken (verkregen door andere organismen op te eten en te verteren) en zuurstof voor hun ademhaling nodig hebben. De meeste dieren kunnen zich bewegen. Een mier (insect) is dus een dier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Oeroeboeroe: Hartstikke goed verwoord. @Firefox: Ga jij je schoolgeld maar eens terughalen
nee vlees is vlees insecten zijn dieren dus ook vlees
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en zelfs een vleessoort met een heel hoog proteinegehalte...
nee, insecten zijn ook dieren en veganisten 'gebruiken' niets wat dierlijk is, dus ook geen leren schoenen enzo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als veganist heb je diep respect voor alles dat leeft en eet je om die reden geen vlees en vis. Een insect is ook een dier. Hoe klein, eng, vervelen, etc. ze ook zijn...

Dus ik ben van mening dat een veganist ook geen insecten zal eten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar die eten toch wel vis?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie, wat, waar, hoe eet ook vis? Een veganist eet niets wat ook maar dierlijk is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
quote:Als veganist heb je diep respect voor alles dat leeft Planten leven toch ook? ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dus eten ze ook geen groente..poehhh ongezonde mensen trouwens....
Het mag natuurlijk altijd, maar of je je daarna nog terecht veganist mag noemen is een andere vraag ;-)

Het is een kwestie van definities en ik denk dat elke vegetariër, veganist, macrobioot zelf moet doen en laten wat het best bij zijn normen en waarden past. Stel dat iemand geen zoogdieren, gevogelte of vissen eet, omdat hij vindt dat deze slecht behandeld worden. Zo iemand krijgt door zijn omgeving al snel de stempel "vegetariër". Maar wat nou als diezelfde persoon geen moeite mee heeft om een insect te eten, omdat deze dieren niet slecht behandeld worden? Het probleem is dat wij hier geen apart woord voor hebben. We zouden hem dus hoogstens een hypocriete vegetariër kunnen noemen, wat onterecht zou zijn als hij zelf nooit heeft beweerd vegetariër te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Insect is wel een dier
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag is een sterk woord. Iedereen mag alles eten wat hij of zij wil. Maar ik denk dat er bedoeld wordt ben je nog veganist als je een insect eet. Ik zou zeggen nee dan ben je geen veganist meer bent. Veganisten eten geen vis of gebruiken producten van dieren et cetera. Kortom veganisten consumeren niets dat gemaakt is van organisme die bewustzijn hebben of gedrag vertonen dat lijkt op bewustzijn (om iritante vragen als maar planten zijn toch ook organisme voor te zijn. Als vegetariër kom je die vraag heel vaak tegen ;-)) Maar kortom nee een veganist die insecten eet is geen veganist meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is dan pech, want in groenten zitten vaak wel insecten. Beter gezegd, iedereen eet wel eens per ongeluk insecten.
(Dit heb ik ooit gelezen in een tijdschrift in een wachtkamer.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vlees is dierenlijken...
Vis is dierenlijken...
Insecten zijn dierenlijken...

Dus als veganist is dat je geen dierenlijken mag eten, dan heb je het antwoord...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eten veganisten dan geen levende dieren... dan is er geen probleem met dierenlijken...
In mijn boterham zat nog niet zolang geleden eens een zilvervisje.Ik zag de kleine schobbejak nog net op tijd.Als ik hem had opgegeten was ik geen veganist meer?Hij was wel nog geen lijk.Wat doen al die -ismes er eigenlijk toe?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je gebruikt niks van dieren. Insecten zijn een dieren. Veganisme en het eten van insecten gaan dus niet samen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee veganisten eten geen insecten...je ziet daarom zelden veganisten fietsen met open mond... ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wilde al een vraag stellen: Of een motorrijder oprecht een veganist kon zijn?
Sterker nog, ook strikte vegetariërs zullen geen insekten eten. Ik ben zelf niet eens zo heel strikt, maar ik blijf bijvoorbeeld wel van M&M's af. (De kleurstof van de rode M&M's bevat een soort insekten.)

Maar of het 'mag'? Natuurlijk 'mag' het. Zelf wordt ik er als vegetariër erg moe van als mensen tegen mij zeggen "dat mag jij niet, hè?" Het is geen (religieuze of anderssoortige) regel waarom ik geen dieren eet. Dan zou het niet 'mogen'. Ik heb geen allergie. Dan zou het niet 'kunnen'. Dat ik geen dieren eet, is een *keuze*.

Ik kan en mag alles eten maar kies ervoor dat niet te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee natuurlijk mag je geen insecten eten, denk je dat dat geen levende wezens zijn, weet je trouwens waarom mensen vegetarieers of veganisten worden. Omdat koeien harder schreeuwen dan wortelen als ze gedood worden. Alles wat we eten heeft geleefd, alleen omdat we te kortzichtig zijn en dualistisch denken, kiezen we ervoor het meest herkenbare te sparen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ook een insect is een levend wezen !!dus nee dat mag je niet sorry !!!!