Hoe maak ik Dal het lekkerst klaar? zie uitleg..

ik eet graag vegetarisch, nu heb ik urid dal, en urid dahl chilka en mung dal gekocht. ben totaal onbekend met het klaarmaken hiervan, hoe pak ik dat aan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Antwoorden (2)

Dal
Linzen op z'n eenvoudigst.
3 personen

1 k masar dal (rode linzen)
1 tomaat
1 ui
2 rode pepertjes of piri piri
2 laurierbladeren
½ tl ketoembar
¼ tl chilipoeder
1 beetje kurkuma
1 beetje olie
zout

Doe de dal met 3 koppen water in een pan, en breng het aan de kook. Voeg dan een beetje olie, de laurier en kurkuma toe, en laat het gaar koken in pakweg 20 minuten.

Voeg dan de tomaat en het zout toe en verhit het mengsel nog een paar minuten.

Bak in de tussentijd in een aparte pan de ui, de pepers, ketoembar en chilipoeder even en voeg ze toe aan de dal.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er zijn ontzettend veel dal recepten te vinden op internet. Even googelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moong dal recept.

Ingrediënten:

500 gr gedroogde moong dalbonen of gele spliterwten

600 ml water

1 1/2 tl zout

1/2 tl geraspte verse gember

1 tl in kleine stukjes gesneden groene chilipeper

100 gr tomaten, in blokjes gesneden

3 tl citroensap

1/2 tl gemalen kurkuma

2 tl plantaardige olie

1 tl komijnzaad

1/2 gedroogde rode chilipeper

1 snufje asafoetida

2 teentjes knoflook, fijngehakt of fijngeperst

4 el gehakte verse koriander

Bereidingswijze :

1. Was de dal of spliterwten en laat ze 30 minuten in water weken.

2. Voeg zout aan de dal en het water toe en breng het aan de kook. Zet het vuur wat lager en laat het op middelmatig vuur nog 15-20 minuten doorkoken, totdat de dal zacht en wat dikker geworden zijn. Voeg, indien nodig, nog wat water toe zodat de bonen niet uitdrogen. Voeg gember, stukjes groene chilipeper, tomaat, citroensap en kurkuma toe aan de gekookte dal.

3. Warm olie op in een klein pannetje en voeg komijnzaadjes en rode chili toe. Als de chili warm is, voeg dan de asafoetida en knoflook toe. Roer het mengsel door de dal heen, voeg koriander toe en meng alles goed door elkaar.