Kan een vegetarisch en veganistisch dieet tot afzwakking en vermoeidheid leiden?

Enkele maanden geleden besloot ik over te stappen op een vegetarische leefstijl en dit werd al snel veganisme. Al kocht ik vlees biologisch en at ik dit met mate, ik voelde mij er niet langer prettig bij.

Het stoppen met het consumeren van dierlijke producten ging een lange tijd goed en ik was vastberaden deze leefstijl vast te houden. Geleidelijk aan begon ik echter te verzwakken. Ondanks de plantaardige proteïne die ik gebruikte slonk ik in gewicht en spiermassa aanzienlijk. Behalve het weglaten van dierlijke producten at ik andere levensmiddelen in dezelfde hoeveelheden. Sinds ik, weliswaar met weerstand, weer met mate vlees en zuivel consumeer voel ik dat mijn lichaam aan het aansterken is en mijn energie grotendeels is teruggekeerd.

Mijn sportbegeleider vond het weglaten van vlees en zuivel overigens een zéér onverstandige zet en nam mij als voorbeeld vanwege de fysieke staat hoe ik tegenover hem stond, vermagerd en vermoeid. Ik slikte gedurende deze periode vitamine B12.

Dit brengt mij tot mijn vraag; is het bekend dat een vegetarische of veganistische leefstijl niet voor ieder lichaam geschikt is en kan dit leiden tot de bovenstaande gezondheidsklachten?

Toegevoegd na 33 minuten:
Wellicht belangrijk om erbij te vermelden. Ik gebruikte gedurende de periode dat ik geen dierlijke producten at naast B12 ook een multivitamine, mineralen en aminozuur supplement.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Natuurlijk, élk dieet kan als je het verkeerd aanpakt leiden tot ernstige gezondheidsproblemen. Maar veganisme kan (mits aangevuld met B12!) prima gezond zijn en hoeft niet tot gezondheidsproblemen te leiden. Het wordt ook gewoon erkend door bijvoorbeeld de Amerikaanse vereniging van diëtisten als een gezonde keuze: "It is the position of the American Dietetic Association that appropriately planned vegetarian diets, including total vegetarian or vegan diets, are healthful, nutritionally adequate, and may provide health benefits in the prevention and treatment of certain diseases." Veganisme kan prima, zelfs als sporter (er zijn zelfs een paar veganistische topsporters). Maar dan moet je wél gewoon goed eten, en de dierlijke proteïnebronnen vervangen door plantaardige. Als je gewoon maar wat doet zonder richtlijnen te volgen of er zelf verstand van te hebben, ja dan kan het zeker tot verzwakking en vermoeidheid leiden. Zoals we in Nederland de Schijf van Vijf gebruiken, gebruiken ze in veel andere landen een voedselpiramide. Je hebt ook gewoon veganistische voedingspiramiden, als je die als uitgangspunt neemt voor je voedingspatroon, kan je gewoon prima gezond leven en sporten, en hoef je geen enkele achteruitgang te krijgen. Als je een goed voedingspatroon neemt en voldoende zon op je huid krijgt, kan je als veganist álle benodigde voedingsstoffen voldoende binnenkrijgen of zelf aanmaken in je lichaam, met uitzondering van B12. . Je hebt je veganistische voedingspatroon niet verstandig samengesteld. Als jij bent afgevallen sinds je veganistisch eet, betekent dat sowieso al dat je te weinig calorieën binnenkrijgt en je voedingspatroon dus niet goed is. Veel plantaardige producten zijn minder calorierijk dan dierlijke, met name onbewerkte ingrediënten. Als je bijvoorbeeld een opscheplepel gehakt wil vervangen, zal je veel meer dan een eetlepel linzen moeten nemen om evenveel voedingsstoffen binnen te krijgen. Dat geldt overigens niet voor alle plantaardige voedsel hoor, er zijn ook genoeg veganistische producten die erg calorierijk zijn (en ook als veganist kan je makkelijk aankomen als je je volstopt met friet, veganistisch ijs/slagroom/snoep/bitterballen, etc.) En ik heb natuurlijk geen idee wat je eet, maar uit wat je beschrijft bij de reacties klinkt alsof het goed mogelijk is dat je de dierlijke producten niet voldoende vervangen hebt door de juiste plantaardige producten, en misschien veel te weinig proteïne en andere stoffen binnenkrijgt.

Bronnen:
www.eatright.org/about/content.aspx?id=8357

L-carnitine en taurine bij vegetariërs. Een vleesarme of zelfs vleesloze voeding kan een gezonde keuze zijn en heeft verschillende voedingskundige voordelen boven een omnivore voeding. (Een omnivoor is een alleseters, waaronder de mens.) Een vegetarische of vleesarme voeding voorziet in een hogere inname van vitamines, antioxidanten, essentiële co-factoren, vezels en andere nog niet gedefinieerde plantaardige stoffen mits het vlees vervangen wordt door bijvoorbeeld: peulvruchten, tofu, noten- en zaden gerechten, groenteomelet, paddestoelen. Bovendien bevat een dergelijke voeding relatief minder verzadigde vetten en purines. Purines zijn afkomstig van nucleïnezuren die omgezet worden in urinezuur dat in grote hoeveelheden aanleiding geeft tot jicht en artritisachtige klachten. Tekorten bij vleesloze maaltijden? Knelpunten bij vleesloze maaltijden kunnen zijn tekorten aan: vitamine B 12, ijzer, zink, en de aminozuren L-carnitine en taurine. Mensen die vis eten krijgen taurine binnen, maar diegene die dit niet eten of niet lusten kunnen een belangrijke zwavelhoudend aminozuur als taurine tekort komen. Wt zeker gezondheidsprblemen teweeg kan brengen. Ga eens naar een diëtist die bekend is met dit soort voedingswijzen en laat je adviseren over je voeding en eventuele aanvullingen hierop.

Bronnen:
www.natuurdietisten.nl/detail.php?cod=103&...

Over het gezondheidsaspect van vegetarisme zijn de meningen verdeeld. Sommige medische rapporten lijken aan te tonen dat de vegetariër langer leeft en minder ziek wordt, weer andere medici hebben bezwaren omdat er veel belangrijke voedingsstoffen niet worden toegevoegd bij een vegetarisch dieet. Je bent er namelijk niet alleen met een supplement van vitamine B12. Vlees bevat ook veel eiwitten/proteinen. Deze zijn uiteraard ook aanwezig in eieren en in sommige bonen, maar bij veganisme dreigt dus nog meer tekort aan belangrijke stoffen die wel in dierlijke produkten zitten en niet in alleen groenten. Er zijn gelukkig wel veel mineralen/vitaminen verkrijgbaar in pilvorm, maar een natuurlijk product wordt over het algemeen toch gezien als beter. Als je niet begeleid wordt door een deskundige op voedingsgebied en op eigen houtje veganistisch leeft, loop je dus eerder risico op tekorten en dat zal je op gegeven moment gaan merken, als je opgebouwde reserve is opverbruikt en er geen nieuwe belangrijke stoffen worden toegevoegd. Toegevoegd na 2 dagen: In aanvulling op jouw verdere reacties; Misschien ook niet onbelangrijk; wetenschappelijk (biologisch) is men het erover eens dat het lichaam nu eenmaal plantaardig ijzer niet zo goed opneemt en dus de ijzerreserves verminderen. Er is uitgebreid getest tussen vega- en omnivoor krachtsporters en hieruit bleek wel dat de vleeseters het over de gehele linie iets beter doen; Dit ligt voor de hand omdat dierlijke eiwitten een hogere biologische waarde hebben dan plantaardige. Vegetarische sporters hebben niet alleen meer ijzer nodig , maar ook meer eiwitten dan vleesetende krachtsporters. http://www.vegatopia.com/smf/index.php?topic=13493.45;wap2

Als je vermoeidheids klachten hebt is het misschien verstandig je ijzergehalte (hemoglobine) eens te laten controleren. Hemoglobine (rode bloedcellen) bevatten ijzer. Door dit ijzer is de rode bloedcel in staat zuurstof door het lichaam te transporteren. Een gebrek aan ijzer kan leiden tot vermoeidheids klachten, omdat je lichaam te weinig zuurstof krijgt om te functioneren. Ik zou eens bij een apotheek of huisars informeren naar ijzer supplementen. Misschien dat hiermee je probleem al verlicht kan worden. Let wel op, er zijn voedingsmiddelen bekent waarbij vermeld wordt dat deze extra ijzer bevatten (bijvoorbeeld cornflakes) echter dit is niet het soort ijzer dat het lichaam kan gebruiken. Je lichaam vereist ijzerionen.

Vegetarisme hoeft niet tot vermoeidheid te leiden. Zelf ben k ook al mijn hele leven vegetatriër, ik slik geen medicijnen, eet geen kaas en weinig andere zuivelproducten en houdt niet van soja producten. Toch ben ik kerngezond en niet vermoeider dan een gemiddelde persoon. Het ligt er meer aan hoe je naar het vegetarisch eten kijkt; denk niet: hoe vervang ik het vlees, maar denk: wat heeft mijn lichaam nodig voor voedsel om gezond te leven.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100