ik ben vegetarisch, maar ik moet koken op kamp. ik zie er tegen op vlees te koken. hoe moet ik dat zeggen. zonder dat ze me een aansteller vinden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je bent vegetariër, als je zegt dat je vegetarisch bent, ben je in principe een plantaardig organisme.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wie zegt dat onze Smily geen plantaardig organisme is? Een beetje open minded zijn naar onze buitenaardse broeders, hoor! Je bent toch geen speciesist?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plantaardige organisme zijn tot nu toe nog niet door menselijk leven buitenaards ontdekt, dus dat hij plantaardig is lijkt me sterk, dus of hij buitenaards EN plantaardig is lijkt me nog veel sterker. Maar goed, ik zal wat meer 'open minded' zijn volgende keer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik snap het niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben ook vegetarisch, en je bent dat niet voor niets, als jij dat niet wil, dan wil je dat niet, en whatever of iemand je een aansteller vind, jij bent wie je bent, maar je moet het gewoon zeggen, ze vinden je echt geen aansteller hoor. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tnkx

Antwoorden (10)

Als je uit principe geen dode dieren wil eten kan niemand van je verwachten dat je die dieren dan wel vrolijk gaat staan koken of braden. Dus zeg dat je dat principieel niet wilt doen, maar dat je wel bereid bent de aardappels,rijst saus of groente. Verder niet in discussie gaan over waarom je dan precies vegetariër bent, want daar gaat het niet om. Misschien kun je dit van tevoren even overleggen met de organisatie of begeleiding van het kamp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zeg dat je dat niet wil, dat het tegen je principes is, dat je wel de rest wil koken, als een ander het vlees doet, de meeste mensen weten wat een vegetarier is en degene die het niet weet, leg je het even uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon zeggen en zorgen dat de taken iets anders verdeelt worden.

Niemand vindt het erg als jij de uien snijdt of aardappelen schilt en de andere het vlees doen.
Ga er maar vanuit dat ze juist blij zijn als jij de uien doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-Zeg gewoon waar het op staat. Vraag of je geen vlees hoeft te bereiden.
-Misschien zijn er meer mensen die vegetarisch eten en kun jij een vleesvervangend product bereiden?
-Bedenk een menu voor 1 dag, zodat de anderen zien dat vegetarisch eten ook lekker kan zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent niet vegetarisch, je EET vegetarisch. Ik niet, hoewel ik vele jaren van mijn leven geen vlees of vis gegeten heb, en daarom voel ik wel mee met je moeite om gerechten met vlees te koken. Niet doen, zou ik zeggen. Geen enkele vleeseter hoeft principiële bezwaren tegen vegetarische gerechten te hebben maar dat kan omgekeerd niet beweerd worden. Je stelt je absoluut niet aan als je volhardt in je principes. De vleeseters wel als ze verwachten dat je jezelf geweld aandoet. Wat mij betreft mogen ze na de maaltijd een kroketje, bereklauw of hamburger gaan halen bij Jan Patat om de hoek. Maar wel NA de maaltijd, als ze er dan nog behoefte aan hebben. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kijk dat is fatsoenlijk nederlands :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had die hele discussie hierboven van gisteren nog niet gelezen. Goeiedag... Maar inderdaad, je eet of leeft vegetarisch. Punt uit.
Gewoon vasthouden aan je principes. Je gaat toch ook niet opzettelijk het milieu vervuilen als je daar tegen bent?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een lekkere maaltijd hoeft gelukkig ook helemaal geen vlees te bevatten. Je zou met wat vegetarische gerechten kunnen oefenen. Zodra je er een beetje vertrouwen in hebt dat je het goed kan maken, dan kan je deze tijdens kamp maken.

Hoe overtuig je vleeseters dat een vegetarische maaltijd lekker is? Niet door vleesvervangers als vegaburgers te gebruiken, dat blijft een vervanging en daarmee vaak net wat minder dan het origineel. Dat doe je door goed gebruik te maken van ingrediënten en smaken te combineren. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een risotto (http://www.kookjij.nl/recept-risotto-alla-milanese-saffraanrisotto). Saffraanrisotto heeft bijvoorbeeld een hele volle, intense smaak en zal door weinig mensen niet op prijs gesteld worden. Je kan in plaats van parmezaanse kaas ook prima anders kaas gebruiken en risottorijst is bij de supermarkt te krijgen. Ik zou wel voor een variant zonder smaakje gaan, zelf kan je dat veel beter!

Daarbij zou je een salade kunnen maken of wat kikkererwten opbakken met kruiden (paprikapoeder, kerrie, cayennepeper) met wat paprika en eventueel reepjes omelet.

Gebruik je fantasie en overtuig ze van jouw kookkunsten, dan hoef je ook nooit in de verdediging en zal je zeker niet als een aansteller gezien worden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hou gewoon vast aan je principe, als ze vragen waarom kun je antwoorden maar het hoeft niet. Het is jouw overtuiging en als het om geloof had gegaan had niemand geprobeerd je over te laten stappen dus daar zit, voor dit verhaal geen verschil in. Overtuiging is overtuiging toch.

Je moet ook niet excuserend gaan praten maar gewoon alsof je bv met volle overtuiging zegt hoe oud je bent. Dit is het en geen discussie.
Zeurpieten heb je altijd en die kun je gewoon lekker links laten liggen. Je kunt alles koken maar vlees laat je dan maar lekker door hun doen.

Eet smakelijk en laat je niet gek maken. Het zou jou een slecht gevoel geven terwijl zij er niet om malen en toch wel eten, wie het ook maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeg gewoon dat je graag iedereen laat kennismaken met vega (liefst plantaardige) maaltijden, omdat je iedereen een lekkere gezonde maaltijd gunt waar men veel meer energie van krijgt en zonder dat daar dieren gedood voor hoeven te worden. (Voor zuivel en ei worden overigens ook dieren gedood) Zelf kook ik vegan voor bands in een jongerencentrum, eerste wilde de begeleiding door niks van weten, maar inmiddels weten ze dat ik hele culinaire dingen maak en dat ik prima in staat ben om vleeseters een maaltijd te geven waarvan ze genieten en het vlees totaal niet missen. Ik heb ook een keer in opdracht mensen moeten foppen, dus doen alsof ik vlees had bereidt, maar in werkelijkheid was het veganistisch "vlees" van de vegetarische slager in Den Haag. Als je de mensen waarmee je samenwerkt goed informeert over de gevolgen van dierlijke producten voor gezondheid, medemens, dier en milieu, zullen ze heus wel begrip hebben voor je. Je kunt jezelf goed informeren door boeken te lezen als "dieren eten", Why we love dogs, eat pigs and wear cows, Het dierendebacle, Skinny bitch en Vegan Freak. ook kun je de films Earthlings, Food Matters, Forks over Knives enz. kijken. Daarnaast kun je vooroordelen over vega(n) eten wegnemen door de mensen misschien vooraf een lekkere maaltijd voor te schotelen, een voorbeeld van wat jij de mensen tijdens het kamp voor zou willen schotelen.
Kijk ook eens op www.waardelozehaantjes.nl en www.hardwerkendemoeders.nl.
Op www.plantaardigmaandag.nl vind je veel plantaardige, simpele, goedkope recepten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even uitleggen, en ik denk dat er niemand van wakker ligt. Gelukkig is vegetarisch eten meer geaccepteerd dan vroeger en misschien zijn er nog meer mensen die ook vega eten en het niet durven te zeggen.
Als mensen vragen waarom eet je geen vlees, zeg je gewoon: ik hoef me niet te verantwoorden hierover.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wel een beetje een botte reactie als mensen het vragen omdat ze gewoon nieuwsgierig zijn of willen weten welke van alle redenen om vegetariër te zijn bij jou dé reden is.