Waarom zit kip in gasverpakking?

Ik zie kip in gasverpakking (meestal) op/in een gele schaal.
Alle andere vlees zie ik in gewone verpakking met dat hele dunne huishuidfolie. Waarom is dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Omdat die vraag me ook wel interesseerde, heb ik het even via websites die ik toch betrouwbaar vind opgezocht. De link staat steeds onder het stukje tekst die ik van de website haalde.

"In de industrie worden vlees en vleeswaren ook wel vacuüm verpakt. Daarbij wordt alle lucht (en daarmee ook zuurstof) uit de verpakking gehaald. Dit vergroot de houdbaarheid. Een ander verpakking is de gasverpakking of de atmosfeerverpakking. Bij deze wijze van verpakken heeft men de samenstelling van de lucht veranderd. Vlees en vleeswaren in degelijke verpakkingen zijn even lang houdbaar als wanneer ze vacuüm zijn verpakt. Daarnaast hebben ze als voordeel dat gesneden vleeswaren niet aan elkaar gaan plakken. Tegenwoordig zijn er ook verpakkingen waarbij juist lucht met extra zuurstof wordt toegevoegd. Het voordeel daarvan is dat de kleur van het vlees beter blijft en bederf toch wordt tegengegaan. Al verhogen vacuüm - en gasverpakkingen de houdbaarheidsduur, ze moeten toch in de koelkast worden bewaard. Bederf ligt immers altijd op de loer."
http://www.bader.keurslager.nl/bewaartips

"Biefstuk niet vacuüm 3 tot 4 dagen - vacuüm 8 tot 9 dagen
Kipfilet niet vacuüm 2 tot 3 dagen - vacuüm 6 tot 9 dagen"
http://www.kokenmetstoom.be/vacuumkoken/198.html?task=view

En omdat een verdorven stuk kip veel gevaarlijker is dan een verdorven stuk biefstuk. Denk maar aan de salmonella, vogelgriepvirus, ...