Hoe lang kun je Rode Boskoop/Goudreinet bewaren?

En hoe kun je dat het beste doen? Ik wil graag flink wat in voren kopen nu ze in de aanbieding zijn, maar ik heb niet eerder tijd om ze te verwerken dan uiterlijk 1 à 2 weken na nieuwjaar.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9K

Het beste antwoord

Goudreinette is een van de beste bewaarappels die er zijn.
Bewaar ze op planken, iets uit elkaar en zo koel mogelijk.
Als ze te warm liggen dan gaan ze rimpelen.
Controleer ze af en toe of er rotte plekken aan zitten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Vroeger kon je deze appels op de juiste plek, wel tot het voorjaar bewaren.
Maar toen bestond er nog geen kunstmest, dat heeft tegenwoordig misschien een negatieve invloed op het bewaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 vooral door je toevoeging. Ik heb ook al een tijd het idee dat m'n groenten en fruit zich slechter laten bewaren. Misschien inderdaad zou dit een van de reden kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Indien je zelf een groentetuin hebt, dan kan je ook andere mest gebruiken, erg goede resultaten heb ik zelf met culterra, een uitstekende organische meststof.
Hoe sneller de planten groeien (kunstmest), hoe korter je het kan bewaren, zelfs in de koelkast!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie nu pas dat ik een reactie op jou gaf Ed. Maar zoals je weet heb ik geen groententuin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die drijven niet he?

Andere antwoorden (3)

Zoals ze dat vroeger al deden, in een krat op een donkere koele plek (bv een kelder).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste appels die je in onze winkels vindt worden vooraf bewaard in grote donkere koelruimtes. Een goede bewaarplaats heeft een hoge luchtvochtigheid, is donker en heeft een temperatuur van 2 tot 4°C.

Je kunt appels dus het beste in de groente lade van de koelkast bewaren.

Appels scheiden ethyleen af dat het rijpingsproces versnelt. Dit proces wordt vertraagt als je ze koel en donker bewaard.

Nog enkele bewaar tips:

Breng enkel gave en gezonde vruchten in de bewaarplaats. Leg de meest dikste vruchten afzonderlijk, want die bewaren minder lang dan middelmatig dikke vruchten.

Bewaar geen pitfruit met korte bewaarduur in de buurt van fruit met lange bewaarduur. Rijpend fruit geeft ethyleen (rijpingsgas) af, waardoor ook de afrijping van langer bewarend appels en peren versneld wordt.

Gebruik lage kistjes om de pitvruchten te bewaren. Reinig of ontsmet die kistjes voor de pluk. Zet de kistjes op verschillende stapels en laat onder de onderste kist een ventilatieruimte van ca 10 -15 cm.

Een locatie op het noorden met bescherming tegen regen, vorst, vogels en knaagdieren is gunstig. Kleine hoeveelheden kunnen in een koelkast worden bewaard. Voor appels is de ideale bewaartemperatuur 4-5°C en voor peren is dit 0-1°C. Een goed onderkomen is een donkere, niet te droge kelder die gelucht kan worden via een raam aan de noordkant. Een gelijkmatige temperatuur van 2 - 4°C is meestal goed.

Hou de luchtvochtigheid tamelijk hoog door de vloer af en toe nat te maken. Bij een te droge lucht gaan de vruchten rimpelen. Om dit rimpelen te vertragen kunt u plastiekfolie of papier op de vruchten leggen.

Neem tijdens de bewaring regelmatig rijpe en rotte vruchten weg. Controleer de vruchten wekelijks op bederf. De meest voorkomende problemen zijn bruinrot, kurkstip en vraatschade van knaagdieren en vogels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Goudreinet kun je zonder moeite met gemak twee weken bewaren op een koele plek. Twee weken is voor de Goudreinet een peuleschilletje.