Ben ik allergisch voor schaal en schelpdieren?

Hoi allemaal,

Gister heb ik weer eens mosselen gegeten, daarna heb ik s avonds een aantal keer over moeten geven. Maar dit keer viel het me pas op dat dat eigenlijk altijd zo is als ik een gerecht met veel schaal/schelpdieren eet.

2 Weken geleden at ik ook mosselen, toen heb ik s nachts over moeten geven. Een tijdje geleden had ik als voorgerecht een bouillabaise, toen heb ik s avonds ook boven de wc gehangen. Net als een keer toen ik pasta met zeevruchten at. Terwijl ik normaal eigenlijk nooit moet overgeven.

Ik dacht altijd dat het door de alcohol kwam die ik daar bij dronk. Alhoewel ik het wel altijd raar vond dat ik me die keren anders voelde, als ik moest overgeven van de alcohol (als ik echt te veel gedronken had) voelde ik me niet echt misselijk, maar moest ik alleen een keer overgeven en voelde ik me daarna weer prima.
Terwijl ik na het eten van schaal en schelpdieren mezelf altijd heel misselijk en zwak voelde.

Maar als ik bijvoorbeeld een paar scampi's pak heb ik daar helemaal geen last van.

Ben ik er nu allergisch voor? Of is het gewoon allemaal toevallig en heeft het eigenlijk een andere oorzaak?

Al vast bedankt voor het antwoorden!

Groeten,

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
27.4K

Antwoorden (7)

Het klinkt als wat anders.
Overgeven is geen kenmerkend symptoom van een allergische reactie.
Een allergie is een immunologische reactie waarbij je bijv. zwellingen, roodkleuring, prikkelingen etc verwacht.
Misschien kan je toch niet zo goed tegen de combinatie van zeefruit en alcohol....
Utrecht
11 jaar geleden
Het zou heel goed mogelijk zijn dat je allergisch bent voor schaaldieren. Er zijn veel symptomen, waarvan jij momenteel een hele lichte variant hebt.

Hou het daarom in de gaten en kijk ook online naar informatie hierover
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het kan maar het kan ook weer niet ik denk dat je niet allergisch bent . toen ik het voor het eerst at werd ik ook misselijk . maar je moet rustig beginnen zegmaar met vissoorten eerst vis dan garnalen en dan schelpdieren .
maar je kan ook allergisch zijn van die dingen . en je zij dat je weer beter werd toen het eruit ging . ik zou een bezoekje
brengen aan de huisart je vertelt hem of haar het hele verhaal en dan geeft hij jou prikken met die dingen die je zei .
dan kan je het zeker weten maar ik denk dat je het niet lekker vind en je lichaam vind het rampzalig vies .
misschien is het eten wat je eet . niet goed gewassen .
ik heb het niet zo goed uitgelegt maar je kan er wat mee
controleer alles maar goed .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou dit laten onderzoeken, het is toch wel handig als je weet of je er allergisch voor bent of niet. Een allergie kan nl. ook verergeren.

Het volgende heb ik gevonden, het symptoom braken is een van de symptomen bij deze allergie.

Schaaldierallergie komt vaak voor.

De symptomen van deze allergie variëren van netelroos, braken, neusverstopping tot meer ernstige reacties die in bepaalde gevallen dodelijk kunnen zijn. Voor sommige mensen kan zelfs een minimale hoeveelheid schelpdieren een ernstige lichamelijk reactie veroorzaken.

Onder schaaldieren verstaan we dus zeedieren met een schelp, zoals kreeft, garnaal, oktopus en inktvis. Onafgezien hoe zwaar of licht de lichamelijke allergische reactie op schaaldieren was, dient er altijd een arts gecontacteerd te worden en door deze een diagnose gesteld te worden. Een allergie kan ook verergeren, vandaar dat professioneel medisch advies en begeleiding essentieel is.

Symptomen:

*) Galtbulten, exceem en jeuk
*) Opzwellen van de lippen, het aangezicht, de tong en keel.
*) Piepende ademhaling, neusverstoppen of problemen met de ademhaling.
*) Buikpijn, diarree, misselijkheid, braken
*) Duizeligheid, flauwvallen
*) Tintelend gevoel in de mond.

Elke voedingsallergie wordt veroorzaakt door een defect immuunstelsel. Het immuunstelsel identificeert bij de schelpdieren bepaalde eiwitten als schadelijk en gaat ertegen reageren. De volgende keer dat u met deze eiwitten in contact komt, zal het lichaam deze herkennen en gaat zich verdedigen door histamine en andere chemische stoffen in uw bloedbaan los te laten. Dit resulteert dan in de uiterlijke kenmerken van een allergische reactie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Steeds weer overgeven bij een bepaalde voeding (stof) kan worden veroorzaakt door een allergie maar het zou ook een intolerantie zijn. Hierbij komt het niet door het afweersysteem maar de klachten lijken wel op een allergie. Al krijg je wel vooral buikpijn en diarree als je ergens intolerant voor bent.

Als je wilt weten of het een allergie of een intolerantie is, kun je dit laten testen. ga daarvoor naar je huisarts en die zal je doorverwijzen naar het ziekenhuis voor een allergietest bij de dermatoloog. Dan weet je het zeker.

Je kunt ook eerst eens proberen om de wijn er de volgende keer bij weg te laten. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je de wijn in combinatie niet verdraagt.
amc
11 jaar geleden
Het zou me natuurlijk verbazen dat je altijd juist de pech hebt om slechte mosselen te eten. Maar het kan voorvallen dat enkele mosselen slecht zijn en dat jij ervan weet. Het is aangeraden om na het eten van mosselen een glas melk te drinken. Moesten er mosselen tussen zitten die niet meer goed zijn, dan zal de melk die slechte stoffen neutraliseren. Het proberen waard, al zou ik ook eens naar de dokter gaan voor een onderzoek!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk niet dat het een allergie is maar ik denk dat er een stof in die schaal en schelpdieren zit waar je maag niet tegen kan of gevoelig voor is.