Gebruik voor warme bereidingen creme fraiche, voor koude gebruik je sour cream/zure room
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kan de zure room beter pas toevoegen als de broodjes uit de over komen, Door het lage vetgehalte kan zure room makkelijk schiften in warme bereidingen en daarom wordt deze roomsoort meestal alleen gebruikt voor koude (hartige en zoete) bereidingen (vaak sauzen, dressings en nagerechten).
Tip: Schiften in warme bereidingen kan vaak voorkomen worden door (een eetlepel) bloem of maïzena door (1/4 liter) zure room te roeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor, dat kan. Het wordt in de baltische keuken vaak gedaan net als in India ook yoghurt gebruikt wordt in het naanbrood.

De ingrediënten voor volkorenbroodjes met spekjes zijn bijv.
200 gr. spekblokjes, 20gr. boter (uitbakken, uitlekken)
2 dl. melk,
25 gr. gist (of 1 zakje gedroogde gist volgens de gebruiksaanwijzing op verpakking)
1 theel. suiker.

500 gr. volkorenmeel,
1-2 theel. zout,
1/8 l. zure room.

Nadat je de gist in 1 dl. lauwe melk met de suiker aan de gang hebt gebracht, maak je met het meel, het zout, 1 dl. melk en zure room een brooddeeg zoals een basisrecept brooddeeg.
Op het laatst het elstische deeg plat uitrollen, de spekjes erover verdelen en alles weer doormengen en kneden.
De spekjes hoeven natuurlijk niet, maar is wél lekker met de zure room.
amc