Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is de stronk van broccoli net zo gezond als de roosjes?

Van Broccoli wordt gezegd dat het heel gezond is.
Nu weet ik dat de stengel/stronk ook heel goed eetbaar is.
Waar zitten de meeste goede stoffen in en wat is de verhouding qua voedingswaarde tussen roosjes en stronk?

Toegevoegd na 4 uur:
Wat ik dus graag wil weten is de specifieke voedingswaarden van de stronk en de roosjes afzonderlijk

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
17.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ik heb gelezen dat broccoliroosjes het gezondst zijn, sterker nog, hoe jonger de broccoli, hoe beter. De roosjes zijn in feite mini bloemknopjes, net als bloemkool.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij zijn gewend om bijv. spruitjes en bloemkool te ontdoen van de stronk(jes) maar bij broccoli is de stronk juist een belangrijke bron van voedingsstoffen.
Gooi deze dus niet weg! haal de buitenste kantjes eraf en
snijd dan ook de stronk in kleine stukjes zodat ze gemakkelijk meegaren.

Nog een feitje over broccoli;
Het is zelfs beter om groenten als broccoli, spruitjes en koolsoorten voorgesneden te kopen of langer van tevoren alvast te snijden. Dit in tegenstelling tot de meeste andere groenen die je kort voor het bereiden pas snijdt.
Bij het snijden gaan groenten zich nl. verweren door glucosinolaten aan te maken en dat is gunstig want glucosinolaten beschermen niet alleen de plant maar ook ons tegen kanker en veroudering. Het duurt echter 2 dagen voordat de groenten de maximale hoeveelheid glucosilonaten hebben aangemaakt en daarom is het het beste om broccoli 2 dagen van tevoren te snijden of voorgesneden te kopen.
(Lees meer...)
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, natuurlijk heeft de stronk ook voedingswaarde, zoals alle groente. Wat ik graag wil weten is de specifieke voedingswaarden van de stronk en de roosjes afzonderlijk

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding