Een "yoghurt"-plantje, bestaat dat nog ? en wat is het precies, hoe werkt het ?

Mijn moeder had vroeger, lang geleden, een yoghurtplantje, ik vraag me nu dus af wat het precies is ?

Toegevoegd na 3 dagen:
Bedankt allemaal voor reacties en natuurlijk het antwoord!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
24.3K

Het beste antwoord

Kefir bedoel je waarschijnlijk. Een bloemkoolachtig plantje, het bestaat nog. Zie bron. Je mengt de korrels met 1 liter steriele (gepasteuriseerde) melk in een weckfles en laat het 24 uur op kamertemperatuur staan. Na deze 24 uur neem je 3 lepels kefir joghurt en mengt deze opnieuw met melk. Je kweekt dus steeds opnieuw kefir. Er zitten gezonde bacteriën in die veroorzaken dat de melk gaat gisten en yoghurt wordt.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En het kan zelfs in mijn broodbakmachine gemaakt worden, vreemd genoeg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
*Sherpa: het heeft toch geen warmte nodig, hoe kan dat ? *Amadea: dus eigenlijk maak je "dagelijks" nieuwe voorraad aan, anders is je plantje op en heb je geen yoghurt meer ? wij zaten in de tropen, waar melkpoeder gemengd werd met water en daarna werd dus yoghurt gemaakt... bijzonder hoor !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het ook een raadsel. Vermoedelijk gaat hij alleen maar roeren en de boel op kamertemeratuur houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben gek op kefir. Plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een tijdje geen kefir meer wil maken, dan kan je die korrels ('bloemkoolroosjes') invriezen. Na het ontdooien duurt het wel langer voor ze weer goed actief zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel tacuma voor die invries-tip, dat is handig !