is sla gezond?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.2K
Amadea
11 jaar geleden
Dat hangt ervan af wat jij onder sla verstaat. Een toelichting op de vraag kan het duidelijker maken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen enkel product is gezond, je gaat er gerust aan dood als je alleen maar sla eet. Een weekmenu kan gezond zijn, een dagmenu kan gezond zijn, niet een enkel product. Een product kan wel gezondER zijn dan een ander product.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
onbespoten sla wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, alleen maar onbespoten sla eten is HEEL ongezond!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sla is groen water. Weinig vitamines of vezels, veel water.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
regelmatig een beetje ervan is prima voor het lijf.
verder 'normaal' eten uiteraard.

Antwoorden (3)

Ja, sla is gezond. Sla is een groente. Groente is gezond.
Iedere dag sla is niet gezond.
Het is goed om groenten te variëren, "verandering van spijs doet eten", dus sla, witlof, andijvie, bospeen / worteltjes, spruitjes, spinazie, (max. 2 x pw groene zoals sla / andijvie / spinazie), om maar een paar groenten op te noemen. :)

Toegevoegd na 5 minuten:
Als je regelmatig sla eet, kropsla, rucola, veldsla enzovoort, is het heel verleidelijk om het sausje / de dressing te lekker te maken...

Een goed en lekker sausje is met olijfolie, balsamico-azijn, peper, zout, suiker (beter is zoetstof) als basis. Variatie kan je er in brengen met knoflook, mosterd en héél soms een beetje mayonaise !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Sla wordt groente genoemd, maar bestaat hoofdzakelijk uit water. Om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen zou je daarom heel veel sla moeten eten. Dus alléén sla eten is niet gezond!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea, hoe kom je er bij om *alléén* sla te eten, wie heeft beweerd dat het gezond is om alléén sla te eten ??
Amadea
11 jaar geleden
Omdat de vraag zodanig opgesteld is dat rietkettering dat misschien van plan is reageer ik zo!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik antwoord op haar vraag : is sla gezond ?
Daarna vertel ik over groente, noodzakelijke variatie daarvan en maximaal 2 x per week groene groente. Geen moment heb ik gezegd/geímpliceerd dat alleen sla gezond zou zijn... of zelfs maar alleen groente.
Eerlijk gezegd dacht ík, dat rietkettering of heel erg jong was of graag een vraag wilde stellen en met deze op de proppen kwam.
Ik was al verbaasd dat jullie wel een reactie, maar geen antwoord gaven...! :)
Amadea
11 jaar geleden
Tja, als vraagstelster niet reageert op de reacties weet je niet wat ze als antwoord zou willen. Bij mij versterkt dat alleen maar het idee dat er een luchtje aan de vraag hangt...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dan toch hopelijk een lekker knoflookluchtje in mijn sla-sausje ! ik weet het nu zeker : morgen eet ik sla...! :) hahaha
Sla is lekker als bijgerechtje bij de hoofdmaaltijd.

Voedingswaarde:
Per 100 gram (kropsla):
caloriën: zeer laag: 13 kcal.
water: 95,63 %
voedingsvezels: 1,1 gram
suikers: 1 gram
mineralen: redelijke hoeveelheid (calcium, kalium, fosfor, ijzer)
vitamine A: beetje
vitamine B:zeer weinig tot geen m.u.v. B11 (foliumzuur)
Bladgroenten bevatten over het algemeen veel foliumzuur, dat belangrijk is voor o.a. de aanmaak van witte en rode bloedlichaampjes.
vitamine C:gering: 3,7 mg:
vitamine K: 102 microgram
zeaxanthine:1223 microgram (goed voor uw netvlies)

Grofweg gesteld bevat sla wat mineralen en vitaminen, maar is van geringe voedingswaarde.

Met een gemengde salade, waarin ei, tomaat, paprika, noten en meer worden gebruikt, word het beeld heel anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt van 1 voedingsmiddel nooit zeggen of het gezond is of niet. Met voedingsmiddelen is er een enorme variatie in voedingswaarde, toevoegingen en schadelijke stoffen. Sla is een onderdeel van het voedingspatroon. Sla is een nitraatrijke groente en dit moet je niet elke dag eten. Ook niet als bijgerecht/2e groente.Sla is een onderdeel van wat je wekelijks/dagelijks eet.