Heeft bleekselderij negatieve calorieën?

Iemand vertelde mij dat in bleekselderij negatieve calorieën zitten is dat echt zo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K
Ritsuka
12 jaar geleden
Zelfs al zou het zo zijn, je kunt niet kilo's selderij eten in de hoop af te vallen, je hebt ook andere voedingsstoffen nodig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat me ook niet om afvallen, maar ik vroeg me dit gewoon af

Antwoorden (4)

Negatieve calorieen bestaan niet. Tijdens 4 jaar diëtetiekopleiding zijn die echt niet voorbij gekomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat er bedoeld wordt dat het verteren ervan meer energie kost dan het voedsel oplevert. Tadaa! 'Negatieve calorie-opbrengst'?
Er bestaat geen negatieve calorie. Een calorie is een warmte eenheid en kan niet negatief zijn.
Als men het over negatieve calorieën heeft, wordt daarmee bedoeld dat het calorie niveau zo laag is, dat het meer calorieën kost om het te eten en te verteren dan dat er in de voeding zelf zit.

Het lichaam verbruikt al energie alleen om te ademen en in leven te blijven. Selderij bijv. geeft niet genoeg calorieën om zowel de energie te leveren die nodig is om het af te breken alsmede de energie die we nodig hebben om niets te doen. Dat is de reden dat we het negatieve calorie voeding noemt. Bij mijn bron kan je een lijst zien van nog meer negatieve calorie voedingsproducten.
amc
12 jaar geleden
Bleekselderij is catabolisch. Dat betekent dat jouw lichaam om het te verwerken meer calorieën verbruikt dan je door het eten van de bleekselderij naar binnen krijgt. In dat opzicht zou je het "negatieve" calorieën kunnen noemen, maar die term klopt natuurlijk niet. Ook is het zo dat bleekselderij vocht afdrijft. Beide zijn dus eigenschappen die gunstig zijn als je wat slanker wilt worden.
Amadea
12 jaar geleden
Knolselderij kost meer energie om het te verteren dan het opbrengt. Het is aannemelijk dat dit ook voor bleekselderij geldt, alhoewel stengel/loof en knol wel verschillen.