Verhoog je met het om de dag/dagelijks drinken van 'n borrelglaasje biol. zuurkoolsap kans op mond/keel/slokdarm/maagkanker omdat 't zo enorm zuur is?

Het gaat dus om biologisch gefermenteerd zuurkoolsap dat in flessen in biol. winkels e.d. verkrijgbaar is.
Zuurkoolsap schijnt heel goed voor de weerstand en spijsvertering te zijn en bovendien vind ik het lekker.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Paar jaar geleden was ik juist in het nieuws dat zuurkool zelf de kans op kanker verkleint.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
*ik moet zijn "er"

Het beste antwoord

Voor maagkanker zal het zeker niets uitmaken want de maagsappen zijn altijd zuurder dan jouw zuurkoolsap.

De andere soorten kanker hebben allemaal vooral roken als risicofactor. Over het beschermende effect van voeding is het volgende bekend:

Ongezonde voeding is eveneens verantwoordelijk voor ongeveer 30% van de sterfte aan kanker. Maar met het verschil, dat je roken kunt laten en eten niet. Al tientallen jaren wordt wereldwijd intensief onderzoek gedaan naar het verband tussen voeding en het ontstaan van kanker. Het is echter (nog) niet precies bekend welke stoffen daarbij een rol spelen en hoe ze invloed hebben op het ontstaan of juist voorkomen van kanker. Onderzoek levert voortdurend nieuwe inzichten op, waardoor adviezen regelmatig moeten worden bijgesteld.

Groente en fruit
Uit wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat het volop eten van groente en fruit het risico op een aantal soorten kanker kan verminderen. Dit is het geval bij kanker van de mond- of keelholte, slokdarm, longen en waarschijnlijk de maag. Dat zijn (met uitzondering van maagkanker) soorten kanker die sterk met roken en/of alcoholgebruik te maken hebben. Rokers die de kans op kanker écht willen verminderen doen er goed aan te stoppen met roken.

Verrijkte voeding en preparaten
Er zijn steeds meer voedingsmiddelen te koop die 'verrijkt' zijn met speciale voedingsstoffen, zoals extra vitaminen of extra voedingsvezels, ook wel: functionele voeding of functional foods. Aanvulling met 'verrijkte' voeding is zelden nodig. Wie gezond is en gevarieerd eet krijgt van alle voedingsstoffen genoeg binnen. Overigens kunnen vitaminepreparaten een gezonde voeding niet vervangen. Goede voeding bevat veel meer dan alleen vitaminen.

Alcohol
Meer dan drie glazen alcohol per dag verhoogt sterk het risico op bepaalde soorten kanker. Het gaat om kanker van de mond- of keelholte, strottenhoofd, slokdarm of lever. Daarnaast is er voor vrouwen ook een verband gevonden tussen alcohol en borstkanker.

Wie alcohol drinkt en daarbij ook rookt, loopt extra risico. Aanbevolen wordt om niet dagelijks alcohol te drinken en dan niet meer dan twee à drie glazen.

Antwoord: vooral veel variatie in groente en fruit kan een beschermende factor zijn maar heeft weinig zin als je nog rookt. Zuurkoolsap alleen vanwege het zuur zal niets doen, het kan zijn dat er nog andere beschermende stoffen in zitten vanuit de kool maar drink het omdat je het lekker vindt, niet om een eventuele bescherming tegen kanker.