Welke broodsoort wordt bedoeld met "pannetje"?

In het liedje "De verliefde bakker" van Het Cocktail Trio worden allerlei broodsoorten bezongen. Ze zingen ook over een "pannetje". Is dit een nog altijd bestaande broodsoort, of kent het meer benamingen?

Voor het bedoelde liedje, zie de link: https://youtu.be/PeUQq1NVvxc

3.1K
Amadea
4 jaar geleden
En wat zijn dan een Amerikaan en een Boerenwijt?
SentWierda
4 jaar geleden
@Amadea. Is wijt met een lange ij? Kan het ook weit zijn: boekweitbrood? Of boerenwit?
Amadea
4 jaar geleden
https://leiden.courant.nu/issue/NLC/1971-02-27/edition/0/page/22?query=Oon%20Net&sort=relevance&rm=images&f_issuedate%5B0%5D=1900-01-01T00:00:00Z--%2B100YEARS:
"Gemiddeld bak ik per dag 240 pannebroden, 80 amerikanen, 30 volkoren, 30 boerenwijt, 100 melkbroden, 200 kadetjes en honderden gebakjes"
LeonardN
4 jaar geleden
@Amadea Zou een leuke opzichzelfstaande vraag zijn.
Ik heb ook geen idee wat een "Amerikaan" zou zijn. Of een Boerenwijt.
Ook bij melkbrood heb ik geen goed beeld (behalve dan dat melk waarschijnlijk een bestandsdeel is).
SentWierda
4 jaar geleden
@LeonardN. Boerenweit (de juiste spelling) is volkoren tarwebrood dat ongeveer dubbel zo groot is als een gewoon brood. De boterhammen passen nauwelijks op een bord.
Amerikaan is een brood van onbepaalde lengte. Wordt ook wel 'snijder' genoemd. Bovenop streepjes overdwars. Bakker Boerema in Groningen bakte in 1969 een Amerikaan van tien meter lang, met een gewicht van 100 pond. Een wereldrecord. Kwam met foto in de krant.
Bron: Nieuwsblad van het Noorden, 9 september 1968
SentWierda
4 jaar geleden
De bakker bakte de recordamerikaan in 1968: de krant van 9 september 1968 is de juiste datum.

Antwoorden (2)

Een pannetje is de aanduiding voor wat vanouds als het ‘gewone’ Hollandse standaardbrood geldt en dat voluit pannebrood wordt genoemd (wat je intussen eigenlijk als pannenbrood zou moeten spellen). Wordt als witbrood, bruinbrood, volkoren, enz. verkocht. Het is dus op de eerste plaats een aanduiding voor de vorm, en de deegsoort / het meel moet je er bij de bakker apart bij zeggen. Hoekige in een vorm gebakken en licht blijvende onderkant met een iets uitpuilende en duidelijk bruinere bolle bovenkant. Zie afbeelding.
Toegevoegd op 05 maart 2020 00:10: bron
Plaatje bij antwoord
4 jaar geleden
Een pannetje is pannebrood: de Amsterdamse benaming voor busbrood. Busbrood is volksbrood. Boerenweit is ook busbrood
Citaat: 'Boerenweit is busbrood, in de hoofdstad pannebrood genoemd.'
De luxe broodsoort is vloerbrood.
Bron: De Courant - Nieuws van de dag, 29 december 1941.