Wat zijn "Locked nucleic acids" en waar dienen ze voor?

Deze vetzuren zitten blijkbaar in bepaalde vissoorten maar ik kan nergens informatie vinden in het Nederlands, weet iemand wat voor vetzuren deze zijn en welke rol ze spelen in het menselijk lichaam?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nucleic acids zijn Nucleinezuren, en geen vetzuren, maar delen van het DNA of RNA. Locked betekent dat zo'n stuk DNA niet afgelezen kan worden. Héél veel DNA is gelocked, omdat niet zomaar alle DNA afgelezen mag worden. Of ze afgelezen mogen worden wordt bepaald door welk celtype het is, en of er op dat moment behoeft aan is.
Dat is niet alleen in bepaalde vissoorten, maar bij alle levende wezens. Van bacteriën tot planten tot dieren.
De rol die ze spelen is op dat moment geen, want ze zijn gelocked. Ze kunnen unlocked worden als ze nodig zijn. Bijvoorbeeld kan de DNA code voor een enzym voor het afbreken van een dubbelsuiker unlocked worden als er een dubbelsuiker in de cel verschijnt.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kan je dat laatste ook uitleggen voor iemand die er weinig verstand van heeft? :)))
Reddie
10 jaar geleden
De laatste zin: Voor het afbreken van een dubbelsuiker tot twee losse suikermoleculen is een bepaald enzym (eiwit) nodig. Dat enzym moet dus niet aangemaakt worden als er geen dubbelsuiker in de cel zit. Dat zou de cel nodeloos energie kosten. Daarom is het gen dat codeert voor dat enzym gelocked door een blokkeerstof, zodat dat gen niet afgelezen kan wordeen.
tinus1969
10 jaar geleden
Als ik in wikipedia kijk (http://en.wikipedia.org/wiki/Locked_nucleic_acid), zie ik niets over locked nucleic acids uit vis, maar alleen over bepaalde chemische stoffen die gebruikt zouden kunnen worden als geneemsiddel. Hoe kom je aan deze vraag/informatie?
Reddie
10 jaar geleden
@tinus1969 waarschijnlijk uit de zin "specificity of expression in DNA microarrays, FISH probes, quantitative PCR probes".
Het zijn dus hulpmiddelen bij DNA manipulatie, en heeft dus zeker niets met vis te maken.
Waarmee overigens mijn antwoord dus niet bij de vraag past.