Hoe gezond is hazelnoten-olie?

Vraag 1) Hoe gezond is hazelnoten-olie?

Vraag 2) Kan ik olijfolie, zonnebloemolie of walnotenolie vervangen door hazelnoten-olie?

Vraag 3) Zit er in pure hazelnoten-olie vitamine E? Zo ja, hoeveel mg per 100gr olie?

Aangezien ik olijfolie en walnotenolie niet goed verdraag en omdat zonnebloem-olie niet echt de gezondste olie is; vroeg ik mij af hoe gezond hazelnoten-olie is...?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.6K

Het beste antwoord

Hazelnootolie past zeker in een gezonde voeding. De vetzuursamenstelling is grofweg vergelijkbaar met die van olijfolie, grotendeels enkelvoudig onverzadigd. Dat betekent ook dat je hazelnootolie matig mag verhitten. Hazelnootolie is rijk aan vitamine E: 22 mg/100 g.

Het beste voor je gezondheid is meerdere soorten oliën en vetten in je dagelijkse menu. Daarbij heb je minimale hoeveelheden van de essentiële vetzuren nodig, linolzuur en alfa-linoleenzuur. Zonnebloemolie in grotere dan kleine hoeveelheden is af te raden vanwege de overdosis linolzuur. Daardoor wordt de verhouding met alfa-linoleenzuur scheefgetrokken. Bovendien is zonnebloemolie niet stabiel en zorgt ook nog eens voor een verhoging van het cholesterolniveau in de weefsels, een teken dat daar iets hersteld moet worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe zit het met kokosolie? Heb me ooit laten vertellen dat dat het "beste" was.....is dat zo?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Her en der zie je dat kokosolie als een soort geneesmiddel wordt gepresenteerd, vaak op commerciële maar ook wel op niet-commerciële websites. Dat lijkt me wat overdreven maar kokosolie heeft absoluut goede eigenschappen voor de gezondheid en is culinair ook heel goed te gebruiken omdat het licht verteerbaar is en flinke hitte verdraagt. Daarnaast bestaat kokosolie voor meer dan de helft uit laurinezuur, dat een beschermende invloed heeft tegen virale en bacteriële infecties heeft. Doordat het nauwelijks oxideert is kokosolie beter voor hart en bloedvaten dan de veel instabielere meervoudig onverzadigde vetzuren. Ik gebruik kokosolie soms in te frituren maar meestal als bakolie, gemengd met gelijke delen sesam- en olijfolie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb vandaag gemalen kokosnoten gehaald en ik kreeg er maagzuur var :(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vervelend. Maar gemalen kokos is toch iets anders dan kokosolie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar de aanwezige vetten zijn toch hetzelfde? Of niet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vetten zijn hetzelfde maar kokos bevat o.a. ook nog water, vezels en koolhydraten. De oorzaken van brandend maagzuur kunnen heel divers zijn. Vaak krijgt vet de schuld maar is het forse volume van (vaak inderdaad wel vette) winterkost de werkelijke oorzaak, om een voorbeeld te noemen. De helicobacter pyloribacterie is een andere veel voorkomende oorzaak. Heb je dit probleem al eens aan je huisarts voorgelegd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+10

Andere antwoorden (3)

Wat gezond is dat is een beetje speculatief. Onverzadigde vetten zijn beter dan verzadigde en olie is niet per definitie ongezond.

Als je niet goed tegen olijfolie kan, dan is een vervanging wel aan te raden.

Olijfolie wordt gezien als de gezondste olie, hazelnootolie minder gezond. Om te bakken zou ik gewoon een andere dieetolie gebruiken. Voor salades is hazelnootolie met een wat meer uitgesproken smaak een goede vervanger.

Toegevoegd na 4 minuten:
Zonnebloemolie is overigens helemaal niet zo ongezond hoor. Het is vrij smaakloos en wordt daarom ook vaak gebruikt om in te bakken. Het kan tegen hoge temperaturen.

De voedingswaarde van hazelnootolie staat in bijgaande tabel (zie ook site voedingswaardetabel). 3700 kJ per 100 gram, iets meer dan olijfolie.

In hazelnootolie zit ook vitamine E, net als in olijfolie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij voedingswaardetabel krijgt hazelnootolie een gezondheidswaarde van 6.1, dus niet bijster hoog. Zonnebloemolie wordt beter gewaardeerd, daarna dieetolie, en olijfolie staat als beste.

Per 100 gram hazelnootolie krijg je alleen vet binnen, geen vitamines. 7,8 gram verzadigd vet, 76,5 gram enkelvoudig onverzadigd vet, en 11,2 gram meervoudig onverzadigd vet.

Als je een olie wilt gebruiken die zeer rijk is aan vitamine E dan moet je tarwekiemolie nemen. Dat is dure olie die vooral geschikt is voor koude bereidingen.
Zonnebloemolie bevat aardig wat vitamine E.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hazelnootolie bevat wel degelijk vitamine E. Het staat niet in de tabellen van Voedingswaardetabel.nl , maar als je een beetje levensmiddeltechnologie weet, dan weet je ook dat met 50g hazelnoot krijg je je ADH aan vitamine E binnen. Vitamine E is vetoplosbaar, dus tijdens de extractie van de olie komt vrijwel alle vit E in de olie terecht.
Hoeveel precies, zou ik moeten uitzoeken, maar zeker een zeer hoge waarde. Overigens ben ik het met je eens dat olijfolie, gemiddeld genomen, de gezondste olie is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ziet er mooi uit, die voedingswaardetabel.nl maar ik vind de de NEVO een stuk betrouwbaarder.
Hazelnootolie is in ieder geval heel goed voor je huid. Hazelnootolie helpt bij luchtwegproblemen, hoesten, schilferige huid, eczeem, droge of geïrriteerde huid, couperose, spataderen, aambeien.
Verder heeft hazelnootolie een natuurlijke zonbeschermende faktor 3-4.

Hazelnootolie voor gebruik in de keuken is te vergelijken met een extra vierge olijfolie en is rijk aan Omega 6 en Omega 9 onverzadigde vetzuren. Dit maakt van hem een gezonde optie in de keuken en bovendien heeft hij een lekkere smaak. Dankzij zijn lichte nootsmaak is hij heerlijk bv. in verschillende salades.

Tevens is hazelnootolie heel rijk aan vitamine E.

Verder bevat hazelnootolie ook belangrijke zuren zoals Linoleic zuur, dat heel belangrijk is voor de groei en de juiste ontwikkeling van het organisme, en Oleic zuur dat helpt bij het verlagen van slechte cholesterol in het bloed en de bloedvaten beschermt.

Hazelnoot olie is zeer geschikt voor het bakken van koekjes, cake en taart, voor het maken van pesto, dressings en sauzen. Minder geschikt is hij voor het braden van vlees/groente. Je moet er wel voorzichtig mee omgaan, omdat hij door zijn nootsmaak in een gerecht al snel te overheersend kan worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
In de eerste alinea bedoel ik wanneer gebruikt als massage/aromatherapie.