Ik heb heb probleem met drukken. Ik poep niet in een keer alles eruit en houd en hou dus de hele dag een beetje nadruk. Hoe kan ik dat oplossen??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
31.7K
Ritsuka
12 jaar geleden
Eet je genoeg vezels en drink je voldoende water?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt misschien aan je dieet. Eet je bijvoorbeeld voldoende vezels, en beweeg je wel genoeg?
ItisILeClerc
12 jaar geleden
laat het door een chineesje eruit drukken

Antwoorden (6)

Meestal is het gezond om 1x per dag te gaan.
Of je nu moet of niet, je moet gewoon om die vaste tijd gaan zitten. En niet te snel denken: er komt niks, maar gewoon rustig even blijven wachten.

Als je daarnaast vaker moet, moet je gewoon gaan en niet ophouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als de ontlasting te dik is kan je eerst kijken wat zemelen doen of een aktivia te nemen veel water drinken anders misschien langs de huisarts
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat helpt is in de gebukte houding zitten. Is lastig aangezien je verhoogd op een toilet zit, maar je kunt je voeten op een krukje zetten. Niet persen, dan verhoog je de kans op aambeien! Verder voldoende vocht en vezels nuttigen. NooiT uitstellen als je aandrang voelt, gewoon rustig gaan. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel bewegen en water drinken. Activa,volkorenbrood,roggebrood,lijnzaad,zemelen zijn bekende hulpmiddelen om een goede stoelgang te bevorderen. Dit zijn de meest gangbare adviezen. Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je geen harde ontlasting hebt maar alleen je ontlasting niet goed kwijtraakt, spreken we van een evacuatieprobleem. Dat is iets anders dan gewone obstipatie, waarbij je ontlasting te hard en te droog is. Natuurlijk helpt het niet als je ook last hebt van een harde ontlasting, dus alle adviezen die al gegeven zijn om je ontlasting soepeler te maken (veel drinken, vezels eten, genoeg beweging) zijn zeker ook goed.

Als je desondanks last blijft houden van dit probleem, kun je het beste naar je huisarts gaan en om advies vragen. Het kan zijn dat je perstechniek niet goed is, dat je juist te hard perst waardoor je eigenlijk je bekkenbodem juist samenknijpt. Een bekkenbodemfysiotherapeut kan je hierbij helpen. Werkt dat niet voldoende, dan zal er vaak verder onderzoek worden gedaan door bijvoorbeeld een MDL-arts (maag-darm-leverarts). Je hebt dan te maken met een probleem in hoe je anus en endeldarm functioneren (en eventueel met elkaar samenwerken) en niet zozeer met een probleem van het hebben van te harde ontlasting.

Overigens kunnen bijvoorbeeld uitzakkende aambeien of een verzakking in het bekkengebied ook een gevoel houden van niet goed leeg te zijn, dus er zijn meer mogelijke oorzaken voor dit probleem. En het is helemaal niet erg om twee keer per dag naar het toilet te gaan als dat het probleem oplost. Doet dat het niet en blijf je last houden en bijvoorbeeld ontlasting verliezen of continu aandrang hebben, dan is echt een bezoek aan de huisarts de juiste stap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3x per dag tot 1x in de drie dagen naar het toilet gaan om te poepen is nog gezond heb ik gehoord. Ik zou veel dingen eten waar granen, vezels in zitten e.d. zoals de reacties hierboven al zeggen bevordert dat de stoelgang. Koffie en/of thee willen ook nog wel eens helpen bij mij. Probeer anders eens activia van danone (geen reclame haha!) daar heb ik ook goede ervaring mee.

Succes!