Wat moet je doen als je niet kan drinken bij een hittegolf (zie uitleg)?

Hallo, ik heb even een vraagje. Mijn 70-jarige vader moet donderdag een operatie ondergaan. Het probleem is dat die operatie om half 2 's middags is, en hij moet nuchter komen. Dit wil dus zeggen dat hij de hele dag niks mag eten of drinken (enkel 's morgens mag hij iets licht eten). We weten ondertussen wel dat het de komende dagen wel héél warm gaat worden... Nu wou ik graag weten wat we kunnen doen voor mijn vader of wat hij zelf kan doen om niet uit te drogen...

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
wilkers
8 jaar geleden
Het best kunt u dit met uw vader's arts overleggen.
Ritsuka
8 jaar geleden
vraag advies aan de behandelend arts
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De arts kan inderdaad het beste advies geven, waarschijnlijk zijn kleine slokjes geen probleem. Ook de mond regelmatig spoelen helpt om wat vocht binnen te krijgen. Laat hem ook in een zo koel mogelijke kamer blijven.
Erna55
8 jaar geleden
Overleg met de arts hierover.
Het is heel logisch dat je deze vraag nu hebt. Of er en hoe er uitzonderingen op de regel gemaakt kan worden, dat moet de arts beoordelen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eventueel ergens een airco lenen/huren of een andere koele plek opzoeken.
(sowieso geen gek idee met dit weer)
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik zie op zo'n beetje alle sites van ziekenhuizen staan: tot 2 uur voor de operatie mag je nog gewoon heldere dranken drinken.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Van het amc:
https://www.amc.nl/web/Zorg/Patient/Zoek-op-specialisme/Anesthesiologie/Patientenfolders/Nuchter-blijven-voor-de-operatie.htm

Antwoorden (2)

Als je de behandelend arts raadpleegt, dan zal je waarschijnlijk te horen krijgen, dat tot een uur vóór de operatie, een slokje water best wel mag. Geen hele glazen natuurlijk, omdat dan zijn maag nog vol zit bij de operatie en dit onder narcose terug kan vloeien naar de slokdarm en in de luchtpijp terecht kan komen en vervolgens in de longen. En dat wil je niet.
Sterkte en beterschap!!!!
8 jaar geleden
Overleg met de anesthesist. De meeste ziekenhuizen hebben tegenwoordig een preoperatief spreekuur voor elke - geplande - operatie, soms heeft die poli een eigen telefoonnummer. Kan hij geen contact krijgen met de anesthesie, probeer het dan via de behandelend arts.

De exacte protocollen verschillen per ziekenhuis en soms zelfs per anesthesist. Bij de één mag je op de dag van de operatie vanaf 06.00 uur niets meer eten of drinken, bij de ander mag je heldere dranken in kleine hoeveelheden drinken tot het moment van opname, bij de ander heldere dranken tot twee uur voor de daadwerkelijke operatie. Met daar tussenin nog allerlei varianten. Ga daarom NIET af op de folder van een ander ziekenhuis of op informatie van internet waar staat dat je - bijvoorbeeld - tot twee uur voor de operatie heldere vloeistoffen mag drinken. Dat laatste is wel de meest voorkomende nuchterheidsregel voor wat betreft dranken, maar tref je net een anesthesist die een ander protocol gebruikt en heb je je daar niet aan gehouden, dan kan in het slechtste geval de operatie worden afgelast en dan ben je nog verder van huis. Daarbij kunnen er natuurlijk ook individuele factoren zijn waardoor het algemene advies niet van toepassing is, zoals een vertraagde maagontlediging of het type operatie.

Ik begrijp trouwens je zorg heel goed. Zoals de verwachtingen nu zijn wordt het zeer warm zaterdag en de operatie staat pas in de middag gepland, waarbij de kans op uitloop ook nog eens veel groter is dan in de vroege ochtend. Je vader zou dan dus erg lang niet mogen drinken. De gevolgen daarvan zullen mede afhangen van zijn verdere gezondheidstoestand. Natuurlijk moet hij zich zo min mogelijk inspannen en probeer je te zorgen voor koelte, maar daarnaast is vocht ook heel belangrijk.

Overleg dus met de afdeling anesthesie: meestal mogen heldere dranken genomen worden tot twee uur voor de operatie. Vraag of dit in zijn geval ook mag. Vraag of de arts ervoor kan zorgen dat er bij je vader direct bij de opname een infuus wordt aangelegd zodat er alvast vocht toegediend kan worden en ze hier niet mee wachten tot vlak voor de operatie. Een droge mond kan dan bestreden worden met vochtige watjes of een ijsblokje; uitdrogen zal hij dan in elk geval niet. Mocht je vader echt (veel) langer dan die twee uur geen vocht tot zich mogen nemen, dan zou de arts zelfs nog kunnen besluiten hem een paar uur eerder op te nemen zodat hij eerder aan het infuus kan.