Is het ongezond, of kom ik bepaalde vitaminen tekort als ik qua fruit eten niets anders eet dan bananen en sinaasappelsap?

Ik vind fruit echt niet lekker. De smaak niet, maar ik heb ook een, laat ik maar zeggen "angst" om eten met de opbouw van fruit op te eten, zoals appels, peren, etc. (de smaak vind ik van allemaal ook niet lekker). Nu lust ik wel bananen, ik houd er echt niet van, maar ik eet ze wel om gezond te blijven. En ik drink sinaasappelsap. Wel zelfgeperste sinaasappelsap, want in die die je in winkels koopt is toch alleen maar geur, kleur en smaakstoffen. En ook bij het sinaasappelsap mogen er geen stukjes in zitten want daar kan ik echt niet tegen.. (klinkt best aanstellerig). Ik weet dat in sinaasappelsap veel vitamine c zit. Maar kom ik vitaminen tekort of is het ongezond dat ik weinig fruit eet, en als ik het eet, alleen bananen of sinaasappelsap eet? In het algemeen eet ik wel veel ongezonde tussendoortjes, maar de maaltijden zijn vaak erg gezond.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Als jij daarnaast wel een flinke variëteit aan groentes eet, dan denk ik niet dat je wat tekort komt.
Ik kan me trouwens niet voorstellen dat jij alle soorten fruit al eens geprobeerd hebt. Een verse aardbei, kers, framboos, of braam die je zelf net geplukt hebt dat is toch zo lekker. En in grote supermarkten zijn ook heel veel exotische vruchten te koop. Er is vast wel meer te vinden wat jij lekker vindt. Gewoon blijven proberen, niet opgeven!
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Sinaasappelsap en bananen zijn gezond, toch zou ik blijven proberen om nieuwe fruitsoorten te eten (ze zeggen dat je het na 12 keer proeven lust, weet niet of dat echt zo is) omdat variatie het aller belangrijkste is.

Mocht je toch het idee hebben dat je vitamines te kort komt kan je van die handige vitaminepilletjes (of meer snoepjes) nemen.

Over de rest van je eetpatroon zou ik me geen zorgen maken. Iedereen eet wel tussendoortjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je gezonden maaltijden eet, is er niks mis met ongezonde tussendoortjes.

zelf ben ik geen fruiteter. ik hou niet van het stevige fruit als appels. van mandarijnen/sinaasappels die je in stukjes snijd krijg je vieze vingers en je handen blijven lang na geuren. vreselijk!.

onlangs ben ik getest op vitamine-tekort. nergens last van.
er wordt wel aangeraden 2stuks fruit per dag te eten. Dat lukt me zelden.

Toegevoegd na 52 seconden:
ps: het maakt niet uit welk fruit je eet als je het maar eet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vitamine waardes van je bloed zegt helemaal niks over je lichaam en weefsel waardes. En juist je weefsel en orgaan waardes is waar het om draait om een beter algeheel gezond beeld te krijgen van iemands gezondheid. En als je ongezonde tussendoortjes eet dan moet je heel veel gezonde producten eten omdat te compenseren, zo is suiker een hele grote mineralen en vitamine rover. Dat is bijna niet te doen, en ook al lijken ongezonde tussendoortje niet zo erg, als je dat jaar in jaar uit doet dan is dat een regelrechte aanslag voor je gezondheid. PS. het maakt wel degelijk uit om fruit zoveel mogelijk te variëren ipv alleen bananen of sinaasappels. Elk fruit heeft zijn eigen anti oxidanten en sterke kanten, variëren in fruit en groente is juist heel belangrijk. Gezonde voeding is heel belangrijk, onderschat dat niet...
Varieer met fruit soorten en maak daar een fruit smoothie van met een blender. Ongezonde tussendoortjes en geraffineerde suikers sterk verminderen naar heel af en toe. Eet je groente erbij en je zit redelijk op de goede weg