Wat kan er gebeuren bij een overdaad van vitaminen/mineralen in je lichaam?

Ik zag laatst bij een bekend merk Vitaminen/mineralen een dosering van 9091% ADH aan Vitamine B en die pillen moest je dan ook nog eens twee maal daags slikken.
B6 bijvoorbeeld had 100 mg per pil terwijl de ADH rond de 1,5 mg zit bij mannen.
Ik vraag me dan ook af of je zo niet aan het overdoseren bent en wat die overdaad aan vitaminen met je lijf kan doen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Tussen overdosering en tekorten aan vitamines en spoorelementen zit heel wat ruimte. Volgens de normen van de Gezondheidsraad, die in Nederland vertolkt worden door het Voedingscentrum, krijgen we met een gevarieerde voeding voldoende vitamines en spoorelementen binnen. Tegelijkertijd spreekt dat Voedingscentrum zichzelf tegen door voor grote groepen suppletie aan te bevelen, namelijk zwangeren, zogenden, kinderen, senioren, mensen die weinig zonlicht ondergaan en mensen met een donkere huid. Bovendien volgt nagenoeg niemand het ideale voedingspatroon conform de normen van het VC, al is het alleen maar omdat dergelijke voeding niet te eten is.

Kennelijk vindt datzelfde Voedingscentrum dat het tot voor kort uit zijn nek heeft zitten kletsen door jarenlang te weinig vitamine C (50 mg) en D (bloedwaarde 50-120 nmol/l) te adviseren. Volgens die verouderde normen liepen er al heel wat mensen met tekorten rond maar volgens de nieuwe zal dat voor zowat de gehele bvolking gelden. Uit de 'Rotterdam studie', een research op grote schaal door de Universiteit van Maastricht, blijkt dat nagenoeg alle mensen niet verder komen dan 60% van de al erg lage ADH van vitamine K, nodig voor de bloedstolling.

In dat licht vind ik het advies om geen supplementen te gebruiken onbegrijpelijk, zeker terwijl er bijvoorbeeld wel wettelijk verplicht jodium aan broodzout wordt toegevoegd. De Consumentenbond is zelfs met een campagne tegen vitaminesupplementen begonnen. Ik ben niet zo'n complotdenker maar je zou haast denken dat de farmaceutische industrie achter dit ontmoedigingsbeleid zit om ons niet al te gezond te laten worden. Met een verhoging van de normen voor een paar spotgoedkope vitamines kunnen namelijk kanker en hart- en vaataandoeningen teruggedrongen worden. Voor de volledigheid: volgens de EFSA wordt vitamine C positief beoordeeld bij het immuunsysteem.

Kun je vitamines overdoseren? Jazeker! Maar van de meeste vitamines moet je dan wel erg veel innemen. Daarbij zijn de vetoplosbare vitamines, die in het lichaam gestapeld worden, kritischer dan de wateroplosbare, die makkelijker het lichaam verlaten. Als vuistregel kun je aannemen dat de officiële normen bij de meeste vitamines te laag zijn, waarvan sommige veel te laag. Zelf hanteer ik bij voorkeur de orthomoleculaire regels, die uitgaat van hoge doseringen, zoals enkele grammen vitamine C per etmaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Te veel aan vitaminepillen is niet goed voor je lichaam.
Ons lichaam haalt voldoende vitamines uit ons voedsel en alles wat er te veel bijkomt, plas je uit of slaat je lever op.

Wanneer dat te vaak en te veel gebeurd, dan kan dat lijden tot schade aan je nieren en lever.

Vitaminepillen zijn bedoeld ter aanvulling bij een groot tekort en dat kan alleen bepaald worden als het eerst gemeten wordt. Mensen slikken tegenwoordig te veel vitaminepillen, die ze eigenlijk helemaal niet nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van de vitamines A, D, E en K moet je niet te veel innemen. Van alle overige vitamines word het teveel wat niet door het lichaam word opgenomen via de urine weer uitgescheiden, dus dat kan geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste vitamines zijn wateroplosbaar, en een teveel wordt uitgescheiden door je nieren. Als je langere tijd extreem veel te veel binnenkrijgt, kun je wel problemen met je nieren, blaas en lever krijgen.
De vitamines A, D, E, K zijn vetoplosbaar en kunnen opgeslagen worden in je lijf - die zullen niet snel extreem hoog gedoseerd zijn in pillen.
Teveel vitamine A kan zorgen voor vermoeidheid, duizeligheid, zware hoofdpijn, misselijkheid, een vergrote lever en een abnormale haargroei; als je zwanger bent, kan het schade toebrengen aan het kind.
Teveel vitamine B3 kan zorgen dat je bloedvaten verwijd worden.
Teveel vitamine B5 kan zorgen dat je diarree krijgt.
Teveel vitamine C kan zorgen dat je een kopertekort krijgt en dat het kalkgehalte in de urine te hoog wordt wat kan leiden tot nier- en blaasstenen - ook kan het kalkgehalte in het bloed toenemen waardoor jichtaanvallen veroorzaakt zouden kunnen worden. Ook kan het diarree veroorzaken.
Teveel vitamine D zou ook tot een verstoring van de calciumstofwisseling leiden.

Als je ervan overtuigd bent dat je extra vitamines moet slikken, zou ik toch kiezen voor een soort waarbij de ADH ongeveer wordt aangehouden, niet voor zo'n soort die extreem hooggedoseerd is - die zou ik alleen nemen als een arts me dat specifiek adviseerde.