Wat zijn de gevolgen van een teveel aan vitamine D?

Omdat vitamine D mogelijk helpt tegen Corona, was ik een tijdje terug begonnen met het verhogen van mijn vitamine D inname. Een winkelmedewerker waarschuwde me echter dat ik op moet passen voor een overdosis, want daaraan kleven vervelende gevolgen. Is dat zo? Wat zijn de gevolgen van een overdosis vitamine D?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een langdurige te hoge inneming van vitamine D kan schade aan hart, nieren en bloedvaten veroorzaken. Verder veroorzaakt een hoge inneming van vitamine D misselijkheid, slaperigheid, verminderde eetlust en obstipatie. Nadelige effecten als gevolg van een overmaat aan vitamine D zijn echter zeer zeldzaam. Voedingscentrum: een te hoge vitamine D inname kan alleen voorkomen als gevolg van langdurig te veel supplementen gebruiken. Bij langdurig gebruik van hoge doseringen boven de aanvaardbare bovengrens kunnen kalkafzettingen in het lichaam ontstaan. Met een normale voeding en het opvolgen van het advies voor inname speelt dit niet. Ook langdurige blootstelling aan zonlicht geeft geen risico op een teveel aan vitamine D. De huid regelt dan namelijk de aanmaak. In de praktijk komt een overdosis bij gezonde mensen zelden voor.

Toegevoegd op 19 november 2020 12:14: afbeelding
Bronnen:
https://www.vitamine-info.nl/alle-vitamine...

Wat zijn de gevolgen van een teveel aan vitamine D? Een langdurige te hoge inneming van vitamine D kan schade aan hart, nieren en bloedvaten veroorzaken. Verder veroorzaakt een hoge inneming van vitamine D misselijkheid, slaperigheid, verminderde eetlust en obstipatie. Nadelige effecten als gevolg van een overmaat aan vitamine D zijn echter zeer zeldzaam.

Bronnen:
https://www.vitamine-info.nl/alle-vitamine...

Het belangrijkste gevolg van overmatig gebruik van vitamine D is ontkalking van het skelet. Ook kunnen optreden: hevige dorst, hoge bloeddruk, misselijkheid, stuipen, aantasting van de nieren en aderverkalking. Gebruik uitsluitend een dosis van 10 microgram (tot 70 jaar) of 20 microgram (vanaf 70 jaar). Meer dan 20 microgram is sterk af te raden. De meeste verpakkingen/doses bij de drogist bevatten meer dan 20 microgram, aldus een test in de Consumentengids van november 2020. Slechts 25 van de gereste 58 verpakkingen voldoen aan de eis van maximaal 20 microgram. Iedereen tot 70 jaar heeft voldoende aan 10 microgram (of 400 IE). Iedereen vanaf 70 jaar heeft voldoende aan 20 microgram (of 800 IE). De prijsverschilen tussen exact hetzelfde product zijn hoog: het ene merk 1 cent per dag (10 microgram), het andere merk 21 cent per dag (10 microgram). Bronnen: Geneesmiddelen in Nederland; gids voor zorgverlener en gebruiker (auteurs o.a. Lucas Reijnders). Uitg. van Gennep, Amsterdam. Consumentengids van november 2020, pag. 10 t/m 14.: Vitamine D. Conclusie: ruim de helft van de supplementen bevat meer dan is aanbevolen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100