Is kwark met muesli ook een gezond ontbijt ook al sport je niet ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Goed en stevig ontbijten is voor iedereen gezond, ook als je niet sport. Het ongezonde komt meestal later op de dag, met vet eten, en allerlei tussendoortjes. Muesli is alleen maar hartstikke gezond, en datzelfde geldt voor kwark. Maar bij kwark zou je nog kunnen kiezen. Als je b.v. nauwelijks beweegt, en je eet iedere dag volle kwark, dan kun je eventueel overwegen om over te stappen op halfvolle of magere kwark. Als je goed ontbijt, en je doet het later op de dag wat kalmer aan met eten, dan is dat alleen maar heel gezond. Zeker als je kwark en muesli eet.

er zit volgens mij niet veel energie in wel veel vezels dus het is zowiezo goed voor je. maar het vult niet goed en dan neem je sneller weer een tussendoortje

Dat is zeker niet verkeerd maar ik zelf vond het niet lekker. Tip voor een calorie arm en lekker ontbijt/toetje. Ingrediënten bij AH 1 bak yoghurt (mager) 1 bak kwark (mager) Muesli of appel in schijven of perziken of ander fruit. Ook met nootjes lekker. Let op dat je vet arme nootjes pakt. En natuurlijk niet gezouten of gekarameliseert. Tip: zoet het mengsel met vloeibaar zoetstof.

Prima als het om muesli gaat (en niet om cruesli, daar zit suiker en vet bij om het krokant te maken). neem niet teveel muesli want er zitten wel aardig wat calorieën in. Weeg je portie eens af en reken uit hoeveel calorieën er in zitten. 5 eetlepels zal een aardige portie zijn schat ik zo.

De volle granen leveren langzame koolhydraten en de eiwitten noodzakelijke bouwstoffen en eventueel ook wat brandstof. Bovendien krijg je door de eiwitten in de kwark niet zo snel weer trek, als je maar geen suiker gebruikt. Lijkt mij een prima ontbijt.

Muesli is heel gezond als ontbijt. Maar vergeleken met de "oermuesli" die de Zwitser Bircher-Benner had bedacht als dieet zijn we wel een beetje afgedreven. In die muesli zaten veel meer vruchten en noten. Lees maar 's op Wikipedia als het je interesseert. Kwark kun je ook vervangen voor biogarde-roer yoghurt, waar veel minder vet in zit, waar we doorgaans al genoeg van binnenkrijgen. Dan kun je je muesli nog opleuken met een halve banaan en stukjes appel. En een lepeltje honing geeft je wat extra brandstof voor de ochtend en haalt het zure randje van de yoghurt. Een voordeel van muesli is dat we in plaats van tarwe nu eens haver binnenkrijgen die een gunstig effect op het zenuwstelsel heeft. Bovendien bevat haver veel minder gluten dan tarwe, ook weer meegenomen mocht je daar wat gevoeligheid voor hebben (uitgezonderd coeliakie). We kwakken tegenwoordig alles tegenwoordig van je hopsakee in een bakje 's ochtends, maar eigenlijk is het beter om de haver in de muesli alvast voor het slapen met water voor te weken. De haver is dan beter verteerbaar en in staat om sneller zijn voedingswaarde aan je af te geven.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Muesli
Jarenlange eigen ervaring

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100