Goed en stevig ontbijten is voor iedereen gezond, ook als je niet sport. Het ongezonde komt meestal later op de dag, met vet eten, en allerlei tussendoortjes.

Muesli is alleen maar hartstikke gezond, en datzelfde geldt voor kwark. Maar bij kwark zou je nog kunnen kiezen. Als je b.v. nauwelijks beweegt, en je eet iedere dag volle kwark, dan kun je eventueel overwegen om over te stappen op halfvolle of magere kwark.

Als je goed ontbijt, en je doet het later op de dag wat kalmer aan met eten, dan is dat alleen maar heel gezond. Zeker als je kwark en muesli eet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

er zit volgens mij niet veel energie in wel veel vezels dus het is zowiezo goed voor je. maar het vult niet goed en dan neem je sneller weer een tussendoortje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is zeker niet verkeerd maar ik zelf vond het niet lekker. Tip voor een calorie arm en lekker ontbijt/toetje.
Ingrediënten bij AH

1 bak yoghurt (mager)
1 bak kwark (mager)
Muesli of appel in schijven of perziken of ander fruit. Ook met nootjes lekker. Let op dat je vet arme nootjes pakt. En natuurlijk niet gezouten of gekarameliseert.
Tip: zoet het mengsel met vloeibaar zoetstof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat zijn "vet arme nootjes"?
De tip van de zoetstof vind ik niet zo'n gezond idee. Je kunt beter wennen aan niet-zoet, dat is sowieso beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk daar ben ik het weer niet mee eens. Je kunt natuurlijk meteen geheel geen zoet doen maar meer kans op slagen heb je met een beetje zoet. Dat is gewoon lekkerder en minder "moeilijk" trouwens door zit geen suiker in. Ik heb het over aspartaan. Gerucht is wel dat je er kanker van krijgt. Maar dat krijg je bijna overal van toch?
Ik ben niet zo thuis in namen van nootjes. Kijk gewoon even op de verpakking of vraag de nootjesboer op de markt eens ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vroeg het omdat volgens mij alle noten vet zijn, en daar is niets mis mee. Het is gezond vet. Eet er dan gewoon minder als je vet wilt beperken.
Zoetstof kan de opname van voedsel bevorderen.
Zie http://www.speerstra.com/index.php?option=com_content&view=article&id=138&Itemid=63
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoetstof kan! En we hebben het hier over een geheel ander product. Of het bij aspartaan ook het geval is zou ik moeten opzoeken. Trouwens, moet dat dan betekenen dat je meer eet?
Prima als het om muesli gaat (en niet om cruesli, daar zit suiker en vet bij om het krokant te maken). neem niet teveel muesli want er zitten wel aardig wat calorieën in. Weeg je portie eens af en reken uit hoeveel calorieën er in zitten. 5 eetlepels zal een aardige portie zijn schat ik zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De volle granen leveren langzame koolhydraten en de eiwitten noodzakelijke bouwstoffen en eventueel ook wat brandstof. Bovendien krijg je door de eiwitten in de kwark niet zo snel weer trek, als je maar geen suiker gebruikt. Lijkt mij een prima ontbijt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Muesli is heel gezond als ontbijt. Maar vergeleken met de "oermuesli" die de Zwitser Bircher-Benner had bedacht als dieet zijn we wel een beetje afgedreven. In die muesli zaten veel meer vruchten en noten. Lees maar 's op Wikipedia als het je interesseert.

Kwark kun je ook vervangen voor biogarde-roer yoghurt, waar veel minder vet in zit, waar we doorgaans al genoeg van binnenkrijgen. Dan kun je je muesli nog opleuken met een halve banaan en stukjes appel. En een lepeltje honing geeft je wat extra brandstof voor de ochtend en haalt het zure randje van de yoghurt.

Een voordeel van muesli is dat we in plaats van tarwe nu eens haver binnenkrijgen die een gunstig effect op het zenuwstelsel heeft. Bovendien bevat haver veel minder gluten dan tarwe, ook weer meegenomen mocht je daar wat gevoeligheid voor hebben (uitgezonderd coeliakie).

We kwakken tegenwoordig alles tegenwoordig van je hopsakee in een bakje 's ochtends, maar eigenlijk is het beter om de haver in de muesli alvast voor het slapen met water voor te weken. De haver is dan beter verteerbaar en in staat om sneller zijn voedingswaarde aan je af te geven.